Mat

Mat som gjør magen flat

Spis dette og få en slankere midje.

Foto: All Over PressAll Over Press
Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Fett er ikke bare fett. Det finnes flere typer - noen som er dårlige for deg, og noen som virkelig gjør susen helsemessig.

Enumettede fettsyrer tilhører den siste kategorien. Disse fettsyrene reduserer det dårlige kolesterolet i kroppen og senker risikoen for slag og hjertesykdom.

  • Ta testen: Hva vet du om fett?

  • Ikke kutt ut alt fett

    Nå tyder forskning på at enumettede fettsyrer hjelper deg å bli kvitt det kroppsfettet som er vanskeligst å bli kvitt, nemlig det som setter seg på magen.

    I 2001 fant forskere ved Harvard universitet i USA ut at dietter der man har et moderat inntak av fett gir større vekttap enn dietter med lite fett.

    En studie publisert i British Journal of Nutrition viser at et kosthold rikt på enumettede fettsyrer hjelper folk til å gå ned i vekt, selv om kaloriinntaket er det samme.

    Frokost gir deg slankere midje

    En annen rapport omtalt på helsenettstedet Prevention har vist at når man spiser en frokost rik på enumettede fettsyrer vil forbrenningen holde seg høy i fem timer etter måltidet - spesielt hos folk som har mye magefett.

  • 8 tips for flatere mage

  • Helsenettstedet testet også en diett med mye enumettet fett på et utvalg av 11 overvektige personer. I løpet av fire uker gikk samtlige ned i vekt, og ble i gjennomsnitt over fem centimeter slankere rundt midjen.

    DETTE ER MATEN DU BØR SPISE:

    Oljer

    Rapsolje, linfrøolje, olivenolje, peanøttolje, solyaolje, sesamolje, solsikkeolje, saflorolje og valnøttolje er alle rike på enumettede fettsyrer.

    Bruk oljene i alle type matlaging; steking, koking og i salater. Linfrøolje er flott i salater, men denne kan du ikke varme opp.

    Passe mengde per person per måltid: 1 spiseskje

  • Stor guide: Slik velger du riktig matolje

  • Nøtter og frø

    Mandler, cashewnøtter, solsikkefrø, hasselnøtter, paranøtter, macademianøtter, pistasjenøtter, gresskarfrø, valnøtter, peanøtter og peanøttsmør. Nøttene og frøene kan ristes i stekepannen, hakkes opp og brukes i salater eller bakst, eller bare nytes alene.

    Passe mengde per person per måltid: 2 spiseskjeer

  • Derfor bør du spise nøtter
  • Næringsinnholdet i ulike nøttetyper

  • Avokado

    Denne deilige frukten (mange tror det er en grønnsak) er spekket med sunne fettsyrer. Bruk den i salater, i desserter, bak den i ovnen sammen med grønnsaker eller bare mums den som den er.

    Du kjenner kanskje også til den sterke, meksikanske avokadosausen guacamole, som både kan brukes til varme og kalde retter, eller rett og slett som en dip til snacks.

    Passe mengde per person per måltid: 1/4 avokado av medium størrelse.

  • Matoppskrift: Dipp med avokado

  • Oliven

    De kan være grønne eller svarte, eller ha farge i skalaen mellom grønt og svart.
    Fantastisk sunne er de i alle fall. Noen trenger tid til å bli vant til den noe beske smaken, men har du først fått sansen for denne lille steinfrukten er du solgt. Spis dem alene som snacks, bruk dem på pizza, til ost eller lag tapenade.

    Passe mengde per person per måltid: 10 store oliven

    Mørk sjokolade

    Vi sparte det aller beste til slutt. At sjokolade kan bidra til å gjøre magen flatere virker kanskje for godt til å være sant, men også i denne deilige godbiten er det sunne enumettede fettsyrer. Kravet er at sjokoladen må være mørk, altså at den har høyt innhold av kakao og lavt innhold av sukker. Spis den akkurat på den måten du foretrekker.

    Passe mengde per person per måltid: 2-5 biter

  • Sjokolade slår kyssing
  • Kakao kan gjøre deg frisk

  • LES OGSÅ:
  • Treningen som gir maks forbrenning
  • Slik får du drømmemagen
  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer