DROPP SITRUSFRUKT FØR SENGETID: Det er nemlig en vanlig årsak til halsbrann, spesielt når du legger deg ned rett etter du har spist det.  Foto: Thinkstock.com
DROPP SITRUSFRUKT FØR SENGETID: Det er nemlig en vanlig årsak til halsbrann, spesielt når du legger deg ned rett etter du har spist det. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Søvn

Maten du bør droppe før sengetid

Kan ha en svært uheldig effekt når du skal legge deg.

Er du en av dem som kan ligge i flere timer før du får sove om kvelden Du vrir deg fra side til side, teller ned hvor mange timer det er til du må stå opp og irriterer deg.

For lite søvn har spesielt konsekvenser for dagen etter, og kan blant annet føre til at du spiser mer.

Men hva du spiser vil også påvirke søvnen din, og enkelte matvarer kan være årsaken til at «Jon Blund» ikke avgir et sterkt ønsket besøk, skriver HuffingtonPost.com.

LES OGSÅ: Drikken som gir deg mest energi

Kan sabotere nattesøvnen

Det er lenge blitt sagt at et glass varm melk eller en kopp med kamillete kan hjelpe deg til en god natts søvn, men det finnes i stor grad også matvarer som vil sabotere den.

– Vi har lenge vært klar over at det finnes matvarer som fremmer og hemmer søvnen, forteller Kelly Glazer Baron, nevrolog og søvnforsker ved Northwestern University's Feinberg School of Medicine.

Selv om det er liten sannsynlighet for at du kan kurere alvorlige søvnforstyrrelser som søvnløshet - ved å kutte ut slike matvarer, kan det likevel hjelpe deg.

Og dette er noen av matvarene du bør droppe før sengetid.

LES OGSÅ: Symptomene du bør være obs på

GODT OG SYRLIG: Men hvis du spiser sitrusfrukt til kveldsmat er det stor sannsynlighet for at du kan få halsbrann når du legger deg, siden frukter øker surheten i magen. Foto: Getty Images/iStockphoto
GODT OG SYRLIG: Men hvis du spiser sitrusfrukt til kveldsmat er det stor sannsynlighet for at du kan få halsbrann når du legger deg, siden frukter øker surheten i magen. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Grapefrukt og sitrusfrukter

Pleier du å kose deg med litt frukt til kveldsmat? Det kan det være lurt å droppe - av flere grunner.

For eksempel er det ikke bare sterk mat som kan føre til halsbrann, men også sitrusfrukter. Og spesielt hvis du legger deg ned kort tid etter at du har spist det.

Sitrusfrukt øker nemlig surheten i magen. Og hvis det ikke er ille nok å vri seg fra side til side uten å få sove, blir det helt klart mye vanskeligere å få sove hvis du har halsbrann også. Hvis skaden allerede er skjedd kan det hjelpe med en kopp kamillete - som er bra for magen.

Du bør også å droppe sitrusfrukter og appelsinjuice før sengetid da tannpuss kort tid etter spising av disse matvarene kan skade tannemaljen din.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Slik kan du droppe kosttilskuddene

Sterk mat

Også sterk mat kan sørge for å sabotere nattesøvnen din, og det er ikke bare fordi det kan føre til halsbrann.

I en studie så forskere nærmere på hvordan tabasco-saus og sennep påvirket nattesøvnen til en gruppe sunne menn, og resultatene viste at det påvirker på flere måter enn du kanskje var klar over.

Da deltakerne i studien spiste sterk mat før sengetid, hadde de problemer med å få sove, i tillegg til at de generelt sov mindre.

Forskerne mener at det blant annet kan skyldes forandringer i kroppstemperaturen, og at dette kan forvirre hjernen. For å få den beste søvnkvaliteten må nemlig kroppen nå en spesiell temperatur.

Tidligere studier har i tillegg vist at sterk mat før sengetid kan få deg til å svette mer, og dermed få deg til å våkne flere ganger om natten.

LES OGSÅ: Kjøttdeigen du trygt kan spise

IKKE BARE RENT VANN SOM KAN SABOTERE: Blant annet finnes det en rekke matvarer som inneholder store mengder vann - som agurk.  Foto: All Over Press
IKKE BARE RENT VANN SOM KAN SABOTERE: Blant annet finnes det en rekke matvarer som inneholder store mengder vann - som agurk. Foto: All Over Press Vis mer

Vann

Det er mange grunner til å drikke masse vann i løpet av dagen, og det er ikke bare for å slukke tørsten.

Nok vann er viktig for å unngå å få vondt i hodet, bli slapp og miste konsentrasjonen, i tillegg til at det renser kroppen for avfallsstoffer og generelt gjør at du føler deg bedre.

Men det er ikke dermed sagt at du bør drikke masse vann før du legger deg. Som kjent, kan det føre til, vel, en god del forstyrrelser i løpet av natten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Det kan være litt vanskelig å vite om du får i deg for mye eller for lite vann, men hvis det forstyrrer nattesøvnen din kan det være lurt å kutte ned på inntaket opp til to timer før du legger deg.

Husk også at det ikke bare er vann som kan få deg til å løpe på toalettet halve natten, men at mange matvarer inneholder store mengder vann. I tillegg kan det være lurt å begrense inntaket av te - selv om den skal gjøre deg søvnig.

LES OGSÅ: Frokostfellen du bør unngå

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: