Trening

Maten du bør droppe før trening

Kan ødelegge prestasjonsevne og effekten av økten.

STYR UNNA BESTEMTE MATVARER: En del matvarer kan være med på å forkludre treningsøkten din, hvis du spiser dem rett i forkant. Sjekk hvilke du bør unngå i denne saken! Foto: Getty Images
STYR UNNA BESTEMTE MATVARER: En del matvarer kan være med på å forkludre treningsøkten din, hvis du spiser dem rett i forkant. Sjekk hvilke du bør unngå i denne saken! Foto: Getty Images Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Noe av det viktigste du kan gjøre - rent prestasjonsmessig, er å spise riktig før du drar på trening. Da vil kroppen klare å presse seg mer, og man vil lettere kunne takle utfordringer underveis. I tillegg gir det bedre resultater.

Listen over hva du bør spise før og etter trening virker kanskje endeløs, men det fins faktisk mat og drikke som kan være med på å sabotere treningsøkten.

Ifølge Fitsugar.com kan du - ved å unngå disse mat- og drikkevarene, holde energinivået på topp og få maks effekt ut av treningen.

LES OGSÅ: Dropp store måltider etter trening

Protein shake

Protein er en viktig kilde til energi, men proteinshaker kan ofte være vanskelig for kroppen å fordøye, og de inneholder ikke en tilstrekkelig mengde karbohydrater som holder energinivået ditt jevnt.

Dersom du skal ut og løpe, eller gå en tøff langrennstur, er det lurt å få i deg opp mot 25 til 40 gram karbohydrater og så lite som 10 gram protein. På denne måten vil energien vare lengre og du vil orke mer.

LES OGSÅ: Sjokolademelk er den beste treningsdrikken!

Frukt og grønnsaker

Frukt og grønt inneholder vitaminer, mineraler, fiber, karbohydrater, protein og fett, som er næringsstoffer vi må ha for ikke å utvikle mangelsykdommer.

Til tross for at dette er næringsrik kost, kan fiberrik mat føre til at treningsøkten din blir alt annet enn behagelig.

Mens kroppen prøver å fordøye maten vil du kanskje oppleve at du får kramper og skikkelig vondt i magen.

Meieriprodukter

Forskning har vist at melk og meieriprodukter er svært gunstig for kroppen vår, og spesielt for hjernen. Men hvis du er av dem som drikker melk eller tar en yoghurt rett før trening, kan det faktisk være årsaken til at du ikke klarer å yte maks.

Meieriproduktene kan nemlig tømme deg for energi og senke farten på kroppens absorpsjon av karbohydrater.

LES OGSÅ: Spis dette senest en time etter trening

Fet mat

En hamburger eller en frossenpizza smaker godt, men mat som dette kan gjøre stor skade på kroppen dersom du planlegger å trene etter du har spist.

Mat med høy fettprosent gjør at kroppen føles oppblåst og treg. Fett blir nemlig ikke like fort til energi som karbohydrater og proteiner blir.

Så dersom du skal trene rett etter for eksempel frokost kan det være lurt å spise proteinrikmat med mange karbohydrater.

Tips til hva du faktisk bør spise før du trener - finner du i denne saken!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer