Kosthold

Maten du bør spise i januar

Hold deg frisk og rask med riktig mat.

BRA FOR HELSA: Laks inneholder mye vitamin D som bidrar til å styrke immunforsvaret.  Foto: Getty Images/iStockphoto
BRA FOR HELSA: Laks inneholder mye vitamin D som bidrar til å styrke immunforsvaret. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det nye året er godt i gang, og det er høyst på tide å bytte ut fet julemat med sunn næringsrik kost, og ifølge ekspertene bør kjøleskapet de neste månedene være fylt med grønnsaker, fisk, kjøtt og bær.

Friske råvarer

Ernæringsfysiolog og daglig leder av kostholdsveilederen Somebody.no, Camilla Andersen, anbefaler folk å velge friske råvarer fremfor ferdigmat i vintermånedene.

- Spis den maten du liker. Det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder. Lag mat fra bunnen av med friske råvarer og vær raus med grønnsakene. Da får du i deg mer næring.

Har du et variert kosthold med kylling, meieriprodukter og grønnsaker, kan dette i følge Andersen være med på å styrke immunforsvaret ditt.

- Det som er så hyggelig, er at det er helt vanlig mat som styrker immunforsvaret. Mat med vitaminer, riktignok. Ikke boller og brus. Med tanke på immunforsvaret er det supert å øke inntaket av både frukt, bær og grønnsaker generelt. Men spis mest grønnsaker, da frukten bidrar med fruktsukker som man ikke skal overdrive inntaket av.

LES OGSÅ: Grønnsaker gjør at maten smaker bedre

HUSK OGSÅ DETTE I VINTERMØRKET:

Vitamin D

Nå i vintermånedene er det spesielt viktig å få i seg mat som inneholder vitamin D, dersom man vil holde seg frisk og rask. Vitamin D bidrar nemlig til å styrke immunforsvaret.

- Sollys, hovedsakelig UV-B-stråler, er den beste kilden til vitamin D. I perioder med lite sol reduseres dermed produksjonen av vitamin D i huden. Da kan man bli avhengig av å få i seg nok gjennom kostholdet, forklarer Andersen.

Fet fisk

Det er svært få matvarer som inneholder mye vitamin D. Andersen forteller at den beste kilden til vitaminet er fet fisk og fiskeolje.

- I 100 gram laks er det for eksempel ca ti mikrogram vitamin D. Det finnes også store mengder vitamin D i torskerogn, torskelever og måseegg, men dette bør man ikke spise for mye av på grunn av potensielle miljøgifter.

Dersom du spiser lite fisk kan du også få i deg vitamin D ved å ta kosttilskudd.

- Man kan få i seg vitamin D både via mat, kosttilskudd og som sagt huden. Tran er en effektiv måte å få i seg vitamin D på. En teskje inneholder ti mikrogram, og dekker dermed dagsbehovet, sier hun.

LES OGSÅ: Å spise fet fisk er bedre enn å ta tilskudd

De viktigste kostkildene:
  • Fet fisk (ørret, laks, sild, makrell), fiskerogn og fiskelever.
  • I Norge er margarin, smør og noen melketyper tilsatt vitamin D.
  • Tran inneholder vitamin D.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer