Transfett

Maten kostholdsekspertene ikke rører

Vi spurte Norges fremste ernæringseksperter hva slags mat de selv styrer unna.

«KJØPE-MUFFINS»: Sammen med kjeks og wienerbrød, er dette noe av det mest usunne vi spiser.  Foto: Erkan Mehmet / Alamy/All Over Pr
«KJØPE-MUFFINS»: Sammen med kjeks og wienerbrød, er dette noe av det mest usunne vi spiser. Foto: Erkan Mehmet / Alamy/All Over Pr Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
De fleste kostholdseksperter er enige om at sunne matvaner handler om å spise litt mindre av det som er usunt, og at favorittsjokoladen fortsatt kan og skal nytes - bare ikke hver dag.

Likevel finnes det enkelte matvarer som er så usunne og ugunstige for helsen vår, at det beste kanskje er å holde seg unna.

KK.no har bedt tre av Norges fremste eksperter innen kosthold - Jeanette Roede, Fedon Lindberg og Cathrine Borchsenius - liste opp maten de selv lar være å spise.

LES OGSÅ: Dette inneholder like mange kalorier!

AV OG TIL: Jeanette kan godt unne seg noe søtt, men ikke hva som helst. Foto: All Over Press NorwayAll Over Pr
AV OG TIL: Jeanette kan godt unne seg noe søtt, men ikke hva som helst. Foto: All Over Press NorwayAll Over Pr Vis mer

Jeanette Roede

– Det viktigste er å spise sunt og variert, og du trenger ikke nødvendigvis kutte ut noen matvarer, sier Jeanette Roede, ernæringsekspert og kommunikasjonssjef i Grete Roede AS til KK.no.

– Når det er sagt, så finnes det helt klart matvarer som ikke tilfører kroppen noe nyttig.








Maten Jeanette holder seg unna:

«Kjøpe-muffins»: Fordi smaken er ikke verdt kaloriene! De er så store at energiinnholdet tilsvarer en hel middag og det i form av dårlig fett og mye sukker. Jeg «sparer» heller kaloriene til en kake jeg kan nyte og virkelig kose meg med.

Nuggets: Fordi farsemat ofte inneholder mye fett, og med den fete paneringen blir det et usunt måltid. Jeg velger heller rene fileter av fisk eller kylling, og steker det i pannen. Da får jeg mer proteiner og mindre fett.

Chilinøtter: Hvorfor pakke de sunne nøttene inn i en usunn drakt? Deigen rundt gjør dem bare mer kaloririke, og krydderet får meg til å spise mye mer.

LES OGSÅ: Så mange kalorier er det i godteposen

MAT ER MEDISIN: Vel å merke hvis du velger riktig, forteller Fedon.  Foto: All Over Press
MAT ER MEDISIN: Vel å merke hvis du velger riktig, forteller Fedon. Foto: All Over Press Vis mer

Fedon Lindberg

Fedon Lindberg er utdannet lege og driver i dag flere klinikker. Han er opptatt av at maten vi spiser kan virke som medisin og bidra til å holde oss friske.

Han trekker fram to «syndere» som finnes i mye av maten vi i dag spiser.





– Mat som inneholder mye sukker og transfett. Det øker risikoen for diabetes, fedme, hjerte- og karsykdom, enkelte former for kreft og kroniske betennelser, sier ernæringseksperten til KK.no.

Maten Fedon holder seg unna:

Wienerbrød: Fordi det inneholder transfett. Sjekk innholdslisten, står det «delvis herdet/hydrogenert plantefett» eller «hydrogenert plantefett», uten at det står om matvaren er fri for transfett, så betyr det at den inneholder transfett.

Pommes frittes: Fordi det inneholder mange raske karbohydrater som øker blodsukkeret raskt. De er ofte fritert i planteoljer som tåler høy temperatur dårlig, og som dermed kan føre til at det dannes kreftfremkallende stoffer.

Salami: Fordi det inneholder nitritt- og nitratsalter, som kan være kreftfremkallende. Jeg spiser heller ekte parmaskinke for eksempel, det inneholder ikke slike tilsetningsstoffer.

LES OGSÅ: Derfor er det sunt å unne seg litt

VELGER GROVT: Cathrine Borchsenius prøver å holde seg unna loff og brus.  Foto: All Over Press
VELGER GROVT: Cathrine Borchsenius prøver å holde seg unna loff og brus. Foto: All Over Press Vis mer
HJEMMELAGET? Da er det bare å kose seg! Sjekk innholdslisten om de er kjøpt. Foto: REX/Stock Connection/All Over Pr
HJEMMELAGET? Da er det bare å kose seg! Sjekk innholdslisten om de er kjøpt. Foto: REX/Stock Connection/All Over Pr Vis mer

Cathrine Borchsenius

– Jeg mener mye handler om mengden man spiser, sier Cathrine Borchsenius, klinisk ernæringsfysiolog og en av ekspertene bak kostholdsnettstedet Bramat.no til KK.no.

– Det meste kan vi spise litt av! Når det er sagt, så er det enkelte ting jeg selv prøver å begrense inntaket av.






Maten Cathrine holder seg unna:

Kjeks: Fordi det ofte inneholder transfett og/eller palmeolje som begge er kraftig kolesteroløkende. I tillegg inneholder det mye sukker. Palmeolje bør man dessuten unngå av miljømessige hensyn.





Sukkerholdig brus: Fordi det kun gir sukker og kalorier, og ingen andre næringsstoffer. Da er det mye bedre å «spare» sukkeret til mat og drikke som også inneholder viktige næringsstoffer, som for eksempel frukt, bær og juice.

Loff: Fordi det inneholder massevis av raske karbohydrater, lite fiber og lite andre næringsstoffer. Det er greit innimellom og greit for deg som er slank og svært aktiv. Ellers er det mye bedre å velge grovere typer brød.

LES OGSÅ: Slik vet du at brødet virkelig er grovt

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer