Forbrenning

Maten som brenner kalorier mens du spiser

Øker forbrenningen, metter mer og setter fart på fordøyelsen.

AKTIVE KALORIER: Matvarer som inneholder såkalte aktive kalorier kan øke forbrenningen betraktelig, selv mens du spiser. Frukt og grønnsaker er eksempler på matvarer du kan spise mye av.  Foto: John Dowland / PhotoAlto
AKTIVE KALORIER: Matvarer som inneholder såkalte aktive kalorier kan øke forbrenningen betraktelig, selv mens du spiser. Frukt og grønnsaker er eksempler på matvarer du kan spise mye av. Foto: John Dowland / PhotoAlto Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Ja, det høres ganske utrolig ut, men det finnes faktisk matvarer som kan hjelpe deg til å både forbrenne flere kalorier og holde deg slank, og det mens du spiser!

Ved å velge riktig mat i ditt daglige kosthold kan du minske magefett, kontrollere appetitten og gå ned to klesstørrelser, og det relativt kjapt, skriver helsenettstedet Prevention.com (ekstern lenke).

Det finnes nemlig fire grupper med mat, også omtalt som «active calorie foods», som automatisk får kroppen til å forbrenne mer fett.

Og den store bonusen er at matvarene som inneholder såkalte «aktive kalorier» også gjør at du holder deg mett lenger og klarer å kontrollere appetitten.

LES OGSÅ: Slik kutter du måltidene dine

MAT DU MÅ TYGGE: «chewy foods», altså mat som krever mye tygging, som magert kjøtt, nøtter, hele frukter og grønnsaker, gjør at du spiser saktere og blir raskere mett.
MAT DU MÅ TYGGE: «chewy foods», altså mat som krever mye tygging, som magert kjøtt, nøtter, hele frukter og grønnsaker, gjør at du spiser saktere og blir raskere mett. Vis mer

Tygg mer og øk forbrenningen






Den første av disse er såkalte «chewy foods», altså mat som krever mye tygging, som magert kjøtt, nøtter, hele frukter og grønnsaker.

Matvarer som krever en mer omstendig tyggeprosess gjør at du både spiser saktere og blir raskere mett, og kaloriene i matvarene får kroppen til å begynne å jobbe straks maten er i munnen.

For å maksimere effekten bør du for eksempel velge en tunfiskstek fremfor tunfisk på boks, eller hele epler fremfor eplesaus.

Den andre gruppen på listen er «hearty foods» - matvarer som er bra for hjertet. Her finner du frukt, grønnsaker, brun ris, fullkorn og frokostblandinger.

I tillegg til at disse matvarene krever mye tygging, er også de aktive kaloriene i maten fullstappet med fiber, som tar mer plass i magen (sammenlignet med annen mat som inneholder samme mengde kalorier). Ved at maten tar lenger tid å fordøye og tar opp stor plass i magen, minsker sannsynligheten for at du ønsker å ta en porsjon til.

LES OGSÅ: Trikset som får fart på forbrenningen

WARMING FOODS: Som chilipepper er også med på å øke forbrenningen.
WARMING FOODS: Som chilipepper er også med på å øke forbrenningen. Vis mer

Spis også:






  • «Energizing foods»- mat som gir deg ekstra energi, som kaffe, svart og grønn te og mørk sjokolade, kan hjelpe deg med å forbrenne kalorier kjapt. Koffeinet i kaffe og svart te er nemlig kjent for å få fart på forbrenningen, så fremt du ikke topper koppene dine med fet melk, fløte eller sukker.

    Grønn te har ikke like mye koffein i seg som kaffe eller svart te, men det inneholder endel polyfenoler som en kaller katekiner, som er antioksidanter, og dette kan øke forbrenningen med opp mot fire prosent (cirka 80 kalorier om dagen). Mørk sjokolade inneholder både katekiner og koffein, og er derfor også bra for forbrenningen.

    For at du ikke skal få i deg for mye fett eller kalorier bør du imidlertid begrense inntaket av mørk sjokolade til cirka 28 gram per dag.

  • «Warming foods» - matvarer som øker kroppstemperaturen, som chili, kanel, ingefær, sennep og eddik.

    En fersk studie gjennomført ved UCLA har vist at overvektige personer som slanket seg og spiste ekstra mengder med capsaicin, den aktive ingrediensen i chilipepper (er kjent for å skape varme og øke blodsirkulasjonen) økte forbrenningen i flere timer etter at de hadde spist.

    Selv milde former for chilipepper inneholder stoffer som kan brenne opp mot 100 kalorier per dag fordi de «binder» nervesignalene, slik at de kontinuerlig sender fettforbrenning-signaler til hjernen.

    Dersom du ikke er stor fan av chili, kan kanel og hvitløk også ha tilsvarende effekt.

    LES OGSÅ: Krydderet med uante helseeffekter

    RIKTIG MENGDE: Dekk tallerkenen din med «riktig» mengde og mattype og du kan brenne flere kalorier.  Foto: All Over PressAll Over Press
    RIKTIG MENGDE: Dekk tallerkenen din med «riktig» mengde og mattype og du kan brenne flere kalorier. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

    Riktig mengde hver dag






    Ifølge ernæringsekspertene i Prevention.com bør du sørge for å få i deg riktig mengde av disse «aktive kaloriene» hver eneste dag. Dietten bør bestå hovedsakelig av de tyggete og hjertegode matvarene, mens du bør få i deg minst én energigivende eller varmende matvare per dag.

    Sunt fett, i form av nøtter, avokado og salatdressing, kan også hjelpe til med å øke fettforbrenningen, men sørg for at du ikke spiser mer enn én spiseskje daglig eller cirka 1/8 av en avokado.

    Drikker du minst to glass vann til hvert måltid vil du også forhindre fordøyelsesproblemer som følge av det høye inntaket av proteiner og fiber.

    LES OGSÅ: Styr unna den strenge dietten

    Ha dette på tallerkenen:

  • Proteiner: Bør dekke ¼ av tallerkenen
    Proteiner øker forbrenningen etter at du har spist med mellom 20 og 30 prosent, og gjør også at du føler deg mettere lenger enn karbohydrater og fett.

    Resultat: Du kan faktisk gå ned nesten en halv kilo i uken, kun ved å følge dette rådet.

    LES OGSÅ: Er mye protein farlig?

  • Frukt og grønnsaker: Bør dekke ½ av tallerkenen
    Frukt og grønnsaker kan øke kaloriforbrenningen med opp mot 20 prosent. Disse matvarene inneholder karbohydrater, men har langt færre kalorier i seg enn andre karbohydrat-rike matvarer. Dette gjør at de fordøyes saktere og gjør at du føler deg mett lenger.

    Grønnsaker er så rike på aktive kalorier at du kan spise nesten så mye du vil.

    LES OGSÅ: Derfor bør du ta deg en banan

  • Fiberrik mat: Bør dekke ¼ av tallerkenen
    Fullkorn, belgfrukter (kløvere, erter, bønner, linser) og matvarer som poteter og korn inneholder mye fiber som vil fylle opp magen raskere og øke forbrenningen kjappere (opp mot 10 prosent) enn raffinerte karbohydrater, som hvitt brød (loff).

    LES OGSÅ: 52 tips som brenner fett

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer