DÅRLIG HUMØR? Da kan det være noe du har spist. Dårlige kostholdsvaner kan gjøre at humøret forsvinner. Styr for eksempel unna margarin hvis du vil bevare humøret. Foto: Thinkstock
DÅRLIG HUMØR? Da kan det være noe du har spist. Dårlige kostholdsvaner kan gjøre at humøret forsvinner. Styr for eksempel unna margarin hvis du vil bevare humøret. Foto: ThinkstockVis mer

Kosthold

Maten som får deg i dårlig humør

Ja, ingrediensene i disse matvarene kan faktisk gjøre deg sur, sint og gretten.

Matvarer som inneholder store mengder sukker og farlig fett blir knyttet til depresjon. En stressfull hverdag gjør det også lettere å hive innpå med disse fristelsene.

Det mener psykiater Drew Ramsey, MD og medforfatter av The Happiness Diet, og «MAD» - den Moderne Amerikanske Dietten.

Helsenettsiden til Today.com har laget en liste over hvilke ti matvarer du bør unngå hvis du vil fortsatt være i godt humør. Her er noen av dem:

BRUS: Amerikanere elsker brus. Det gjør også vi nordmenn. 110 millioner liter Pepsi Max  ble solgt i 2011, som utgjør 22 liter per innbygger.  Foto: Colourbox
BRUS: Amerikanere elsker brus. Det gjør også vi nordmenn. 110 millioner liter Pepsi Max ble solgt i 2011, som utgjør 22 liter per innbygger. Foto: Colourbox Vis mer

1. Margarin


Forskere har i flere tiår diskutert hva som er sunnest for mennesket: margarin eller smør? Men nå er det altså klart. Margarin som er laget av betennelsesfremmende, industrielt fett er skadelig. Høye nivåer av omega-6-fettsyrer kan nemlig tukle med insulinnivået og humøret vårt.

Ifølge The Happiness Diet er margarin falsk mat, som kroppen ikke vet hvordan den skal håndtere.

Bedre alternativ: Pasteurisert smør fra gresspisende kyr. De inneholder høyere nivåer av en spesiell type fett, som kalles konjugert linolsyre, eller CLA. Fettet har anti-kreftegenskaper og kan redusere magefett og redusere risikoen for hjerteinfarkt. Pasteurisert smør inneholder også omega-3, som er bra for hjernen.

LES OGSÅ: Kunstig smøraroma linket til Alzheimer



2. Brus


Årlig drikker gjennomsnittsamerikaneren 600 brusflasker. Som de fleste vet er brus sukker, og sukker fører til fettsamlinger i kroppen, som igjen gjør oss i dårlig humør etter sukker-kick, forklarer Dr. Ramsey.

Bedre alternativ: Prøv å drikke fruktjuice i stedet - eller mye bedre: vann.

Tror du lettbrus er sunnere? Les hva det gjør med kroppen din!

AVHENGIG AV CHIPS? Det kan sette en demper på humøret. Du får ikke i deg de riktige fettypene kroppen din trenger. Foto: Getty Images/iStockphoto
AVHENGIG AV CHIPS? Det kan sette en demper på humøret. Du får ikke i deg de riktige fettypene kroppen din trenger. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

3. Potetchips






For noen er det nærmest umulig å holde seg unna chipsskålen, men kanskje det blir lettere etter at du har lest dette? Chips er stekt i oljer som er fylt av omega-6 fettsyrer, som blokkerer humørforsterkende omega-3-fettsyrer. Stekte poteter danner også det kreftfremkallende stoffet akrylamid.

Bedre alternativ: Lag hjemmelaget snacks i stedet, som for eksempel micropopkorn.

Les også Slik blir potetgullet mye sunnere for flere gode tips!

SALTE PEANØTTER: Kjempegodt, men kan gi deg hodepine. Begrens inntaket! Foto: All Over Press
SALTE PEANØTTER: Kjempegodt, men kan gi deg hodepine. Begrens inntaket! Foto: All Over Press Vis mer

4. Peanøtter


Selv om peanøtter kan bidra til å holde deg slank, bør de spises med omu. Ristede og salte nøtter er ikke bra å spise. Ristede nøtter er fetere enn ubehandlede nøtter, for å riste nøtter betyr egentlig å varme dem i olje, og det er ikke nødvendigvis snakk om sunn olje.



Står det «vegetabilsk olje» handler det som regel om palmeolje, og dette er ikke en olje du burde få i deg for mye av. Palmeolje inneholder nemlig mettede fettsyrer som har negativ virkning på kolesterolnivået i kroppen.

Salte nøtter på sin side er ofte veldig salte, og er det noe de fleste av oss ikke trenger mer av i kostholdet, så er det salt.

I likhet med potetchips kan også peanøtter trigge hodepine og migrene, som naturlig nok setter en demper på humøret.

Bedre alternativ:
Dr. Ramsey foreslår at du kan lage din egen nøttemiks som består av valnøtter (rik på omega-3), mandler (rik på E-vitamin) og paranøtter (rik på selen). Selenmangel er ofte knyttet til depresjon og selvmord.

Pistasjenøtten blir omtalt som den beste nøtten for slankere, da den inneholder bare tre kalorier per nøtt. I tillegg til det lave kalori-innholdet, er pistasjenøtter veldig næringsrike og inneholder blant annet masse fiber, lutein, mineraler og B-vitaminer. Det er ikke dårlig til å være en snacks.

Når du skal gå til innkjøp av pistasjenøtter, er det beste alternativet nøttene med skall ettersom det gjør at du får i deg enda mindre kalorier. Nøtten inneholder riktignok en del fett, men det er av det gode slaget; enumettet og flerumettet fett. Dette fettet hjelper blant annet for å bekjempe farlig kolesterol i kroppen.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: