Kosthold

Maten som får deg i dårlig humør

Ja, ingrediensene i disse matvarene kan faktisk gjøre deg sur, sint og gretten.

DÅRLIG HUMØR? Da kan det være noe du har spist. Dårlige kostholdsvaner kan gjøre at humøret forsvinner. Styr for eksempel unna margarin hvis du vil bevare humøret. Foto: Thinkstock
DÅRLIG HUMØR? Da kan det være noe du har spist. Dårlige kostholdsvaner kan gjøre at humøret forsvinner. Styr for eksempel unna margarin hvis du vil bevare humøret. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Matvarer som inneholder store mengder sukker og farlig fett blir knyttet til depresjon. En stressfull hverdag gjør det også lettere å hive innpå med disse fristelsene.

Det mener psykiater Drew Ramsey, MD og medforfatter av The Happiness Diet, og «MAD» - den Moderne Amerikanske Dietten.

Helsenettsiden til Today.com har laget en liste over hvilke ti matvarer du bør unngå hvis du vil fortsatt være i godt humør. Her er noen av dem:

BRUS: Amerikanere elsker brus. Det gjør også vi nordmenn. 110 millioner liter Pepsi Max  ble solgt i 2011, som utgjør 22 liter per innbygger.  Foto: Colourbox
BRUS: Amerikanere elsker brus. Det gjør også vi nordmenn. 110 millioner liter Pepsi Max ble solgt i 2011, som utgjør 22 liter per innbygger. Foto: Colourbox Vis mer

1. Margarin


Forskere har i flere tiår diskutert hva som er sunnest for mennesket: margarin eller smør? Men nå er det altså klart. Margarin som er laget av betennelsesfremmende, industrielt fett er skadelig. Høye nivåer av omega-6-fettsyrer kan nemlig tukle med insulinnivået og humøret vårt.

Ifølge The Happiness Diet er margarin falsk mat, som kroppen ikke vet hvordan den skal håndtere.

Bedre alternativ: Pasteurisert smør fra gresspisende kyr. De inneholder høyere nivåer av en spesiell type fett, som kalles konjugert linolsyre, eller CLA. Fettet har anti-kreftegenskaper og kan redusere magefett og redusere risikoen for hjerteinfarkt. Pasteurisert smør inneholder også omega-3, som er bra for hjernen.

LES OGSÅ: Kunstig smøraroma linket til Alzheimer



2. Brus


Årlig drikker gjennomsnittsamerikaneren 600 brusflasker. Som de fleste vet er brus sukker, og sukker fører til fettsamlinger i kroppen, som igjen gjør oss i dårlig humør etter sukker-kick, forklarer Dr. Ramsey.

Bedre alternativ: Prøv å drikke fruktjuice i stedet - eller mye bedre: vann.

Tror du lettbrus er sunnere? Les hva det gjør med kroppen din!

AVHENGIG AV CHIPS? Det kan sette en demper på humøret. Du får ikke i deg de riktige fettypene kroppen din trenger. Foto: Getty Images/iStockphoto
AVHENGIG AV CHIPS? Det kan sette en demper på humøret. Du får ikke i deg de riktige fettypene kroppen din trenger. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

3. Potetchips






For noen er det nærmest umulig å holde seg unna chipsskålen, men kanskje det blir lettere etter at du har lest dette? Chips er stekt i oljer som er fylt av omega-6 fettsyrer, som blokkerer humørforsterkende omega-3-fettsyrer. Stekte poteter danner også det kreftfremkallende stoffet akrylamid.

Bedre alternativ: Lag hjemmelaget snacks i stedet, som for eksempel micropopkorn.

Les også Slik blir potetgullet mye sunnere for flere gode tips!

SALTE PEANØTTER: Kjempegodt, men kan gi deg hodepine. Begrens inntaket! Foto: All Over Press
SALTE PEANØTTER: Kjempegodt, men kan gi deg hodepine. Begrens inntaket! Foto: All Over Press Vis mer

4. Peanøtter


Selv om peanøtter kan bidra til å holde deg slank, bør de spises med omu. Ristede og salte nøtter er ikke bra å spise. Ristede nøtter er fetere enn ubehandlede nøtter, for å riste nøtter betyr egentlig å varme dem i olje, og det er ikke nødvendigvis snakk om sunn olje.



Står det «vegetabilsk olje» handler det som regel om palmeolje, og dette er ikke en olje du burde få i deg for mye av. Palmeolje inneholder nemlig mettede fettsyrer som har negativ virkning på kolesterolnivået i kroppen.

Salte nøtter på sin side er ofte veldig salte, og er det noe de fleste av oss ikke trenger mer av i kostholdet, så er det salt.

I likhet med potetchips kan også peanøtter trigge hodepine og migrene, som naturlig nok setter en demper på humøret.

Bedre alternativ:
Dr. Ramsey foreslår at du kan lage din egen nøttemiks som består av valnøtter (rik på omega-3), mandler (rik på E-vitamin) og paranøtter (rik på selen). Selenmangel er ofte knyttet til depresjon og selvmord.

Pistasjenøtten blir omtalt som den beste nøtten for slankere, da den inneholder bare tre kalorier per nøtt. I tillegg til det lave kalori-innholdet, er pistasjenøtter veldig næringsrike og inneholder blant annet masse fiber, lutein, mineraler og B-vitaminer. Det er ikke dårlig til å være en snacks.

Når du skal gå til innkjøp av pistasjenøtter, er det beste alternativet nøttene med skall ettersom det gjør at du får i deg enda mindre kalorier. Nøtten inneholder riktignok en del fett, men det er av det gode slaget; enumettet og flerumettet fett. Dette fettet hjelper blant annet for å bekjempe farlig kolesterol i kroppen.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer