Folat

Maten som får deg til å le

Mat kan virkelig få sving på humøret.

DISSE LIKER D-VITAMIN: Forskning viser at D-vitamin er bra for tannhelsen vår.  Foto: Colorbox
DISSE LIKER D-VITAMIN: Forskning viser at D-vitamin er bra for tannhelsen vår. Foto: Colorbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert


Mat og humør

ET GODT VALG: Laks med brokkoli er en rett som både er rik på vitamin B12 og på folat.  Foto: Per Ervland
ET GODT VALG: Laks med brokkoli er en rett som både er rik på vitamin B12 og på folat. Foto: Per Ervland Vis mer

Merker du at maten du spiser påvirker humøret ditt?





Er humøret labert? Ta en titt på hva du spiser, oppfordrer ekspertene. For mat kan både få deg til å føle deg bedre eller verre, på kort eller lang sikt.

Ja!
 
86 (72%)
Det har jeg aldri tenkt på.
 
26 (22%)
Nei, det synes jeg ikke.
 
7 (6%)

Hvorfor er det sånn?

- Spis mat som er sunt for hjertet – det vil si som inneholder mye fiber og lite mettet fett. Det er en god start med tanke på å bedre humøret. Det er det ingen tvil om, sier Diane M. Becker ved Johns Hopkins School of Medicine, ifølge WebMD.

Det stikk motsatte, et kosthold som inneholder mye fett, og høyglykemisk mat (mat som får blodsukkeret til stige raskt), kan gjøre kroppen en bjørnetjeneste. Personer som spiser denne typen mat føler seg ofte dårlige og trøtte etterpå, forklarer Becker.

Hun har seks tips for hvordan mat kan få sving på humøret.

Les mer:
Slankekurer som gjør deg glad
Bli gladere i dag
Ta testen – er du lykkelig?
Dette bør være i handlevognen din

1. Mat rik på vitamin B12 og folat

Hva har røde bønner med magert kjøtt, cæsarsalat med kylling (uten skinn) og romanosalat, og grillet laks med brokkoli til felles?

Alle rettene har en matvare som er rik på folat og en annen som er rik på vitamin B12. Disse to vitaminene er viktig for å unngå skader på sentralnervesystemet, og kan også motvirke demens og humørforstyrrelser, ifølge ekspertene. Mat som inneholder mye folat er også kjent for å bekjempe depresjoner.

Derfor er egg sunt

Folat finnes som regel i bønner og grønnsaker, mens vitamin B12 er i kjøtt, fisk, fjærkre og melkeprodukter.

Andre retter som inneholder mye av denne vitaminblandingen er:
  • En burrito med svarte bønner samt biff, kylling eller svin.
  • En spinatsalat med krabbe eller laks.
  • En omelett fylt med spinat og lett-ost.
Ikke dropp denne maten

2. Spis mye frukt og grønt

Frukt og grønnsaker er som kjent fylt med viktige næringsstoffer og antioksidanter, som er viktig for helsen.

Norske helsemyndigheter anbefaler å spise ”fem om dagen”.

Fem om dagen på 1-2-3

3. Mat rik på selen

Selen er et mineral som virker som en antioksidant på kroppen. Anbefalingen er å få i seg rundt 55 mikrogram selen hver dag for både kvinner og menn.

Gode kilder er helkornprodukter, som grovt brød, brun ris og havregrøt. Spiser du dette får du på enkelt vis i deg over 70 mikrogram selen.

Andre gode kilder er: bønner, grønnsaker, magert kjøtt (magert svin eller biff, kylling uten skinn eller kalkun), magre meieriprodukter, nøtter, frø og sjømat (særlig østers, kamskjell, krabbe, sardiner og fisk).

Derfor bør du spise nøtter

4. Fisk flere ganger i uken

Flere studier viser at personer som får i seg mye fisk, og særlig fet fisk, har mindre risiko for å utvikle depresjoner. Denne fisken er rik på omega-3 fettsyrer, og det er den som er kjent for å ha den positive effekten på humøret.

Gode kilder til omega-3 fettsyrer er: sild, laks, sardiner, tunfisk og regnbueørret.

Her er maten som motvirker depresjon

5. Daglig dose vitamin D

Du føler deg vel alltid litt bedre etter en dose sol? Solen er med på å regulere mengden vitamin D i kroppen. Flere studier viser en sammenheng mellom lave vitamin D-nivåer og humørforstyrrelser som PMS, vinterdepresjon og andre depresjonssykdommer.

Det er ikke mange matvarer som inneholder vitamin D på naturlig måte. Ekspertene anbefaler derfor at man får i seg vitamin D gjennom fra flere kilder, som soleksponering, vitamin D-tilskudd (som tran) og mat. Matvarer som inneholder vitamin D er fet fisk, lever, ost og eggeplomme. Flere matvarer er også tilsatt vitamin D, som for eksempel ekstra lett lettmelk.

Det er sunt å ta sol

6. Litt sjokolade

- Litt sjokolade kan være perfekt for humøret, sier Becker. Det er fordi sjokolade påvirker mengden endorfiner i hjernen, som kroppen lager selv og som får oss til å føle oss lykkelige og glade.

Ikke bare det, sjokolade ser også ut til å ha en gunstig effekt på hjertet vårt, i små mengder.

Sjoko-syndere slapp av

Flere tips

Becker anbefaler videre å redusere inntaket av mettet fett, som er kjent for å øke risikoen for hjerte- og karsykdom, visse kreftformer, og depresjoner.

Alkohol bør inntas i moderate mengder. I små doser kan alkohol virkelig få fart på humøret og gi oss en euforisk følelse, men sannheten er at alkohol er gift for kroppen som påvirker alle nerveceller i hele kroppen.

Til slutt anbefaler Becker at man ikke går amok med koffeinen. For med for mye koffein i kroppen kan man føle seg mer irritabel, og dessuten kan søvnkvaliteten din bli svekket.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer