Spis grøvt brød, frukt, grønnsaker, bønner, fisk og nøtter, og unngå å være deppa i høst!
Spis grøvt brød, frukt, grønnsaker, bønner, fisk og nøtter, og unngå å være deppa i høst!Vis mer

Deprimert

Maten som motvirker depresjon

Du kan spise deg gladere!

Høsten har definitivt kommet, dagene er kortere og mørkere, det er mye regn, og vinterklærne er kommet ned fra loftet. Mange forbinder mørketid og høst med depresjon og nedstemthet.

Vi vet fra før av at mat kan påvirke humøret vårt, så hvorfor ikke bruke maten til å gjøre noe med denne nedstemtheten i høst? Ifølge ekspertene finnes det nemlig såkalt ”antidepressiv” mat.

Les også:
Slik blir du glad igjen
Få en bedre start på dagen

Få opp serotoninnivåene

Deprimerte personer ofte har lave nivåer av serotonin i hjernen, ifølge en artikkel på Fedon.no.

Serotonin er en såkalt nevrotransmitter, eller et spesialisert molekyl som hjelper impulsene å gå fra en nervecelle til neste. Serotonin er viktig for regulering av kroppstemperatur, søvn, seksualitet og appetitt, ifølge Wikipedia, og er i tillegg avgjørende for humøret.

Mange opplever at koffein og sukker hjelper mot lett depresjon, fordi disse stoffene øker serotoninnivået.

De som opplever å bli litt ekstra deprimert på høsten opplever ofte å ha et økt sug etter sukker- og stivelsesholdige matvarer når mørketiden kommer. De merker raskt endringer i humøret når de spiser noe søtt.

Derfor spiser du for mye

Men trikset er ikke å få i seg en sjokolade eller sukkerholdig brus. Ekspertene anbefaler en litt annen strategi.

Les også: Det er masse du kan gjøre i høst for å komme ovenpå

Brød, bønner og fisk

Det lureste for dem som sliter med vinterdepresjon eller som er arvelig disponert for det, er å sørge for å få i seg karbohydrater, men av den typen som sørger et jevnere blodsukkernivå. Typiske matvarer er grovt brød, linser, bønner og hele gryn.

- Da varer effekten lenger og man unngår et nytt depresjonsanfall når sukkereffekten avtar, ifølge Fedon.no.

I tillegg er det viktig å sørge for økt inntak av proteinrik mat på denne tiden av året, spesielt fet fisk. Omega-3 fettsyrer bidrar også til å forebygge og behandle depresjon.

Omega-3 forlenger livet

Middelhavsdietten

Annen forskning viser at maten som inngår i den såkalte middelhavsdietten også kan beskytte mot depresjon, ifølge BBC.

Middelhavskost kjennetegnes av et høyt inntak av umettet fett som finnes i olivenolje og nøtter, samt mye frukt, grønnsaker, korn og et moderat inntak av rødt kjøtt, melkeprodukter og alkohol.

Større undersøkelser viser også at naturmiddelet johannesurt er effektivt mot lett depresjon. Men vær oppmerksom på at enkelte medisiner ikke bør brukes sammen med johannesurt. Les mer her:

Johannesurt kan være livsfarlig for noen

Trening

Det billigste og enkleste tiltaket for å unngå en nedstemt høst er å være fysisk aktiv. Trening er faktisk naturens egen lykkepille.

- Hvis du klarer å være fysisk aktiv på det jevne, vil du kunne stå sterkere på dårlige dager. De dagene du våkner opp og bare vil gråte og dra dyna over hodet: Det er faktisk da fysisk aktivitet hjelper best, spør du meg! Du trenger absolutt ikke løpe på mølle med blodsmak i munnen, svarer ernæringsfysiolog og treningsekspert ved Olympiatoppen Ina Garthe, i et nettmøte på KK.no.

Derfor bør du trene

Hun legger til:

- Min erfaring er at en rask gåtur - helst ute i skog og mark hvis det er en mulighet for deg, der du prøver å fokusere på og legge merke til ting rundt deg og puste godt - og selvfølgelig gråte høyt for deg selv om det er behov for det, virkelig løfter dagen.

For noen funker det også med lysbehandling. Les mer på DinSide Helse

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg:

503 Service Unavailable

Error 503 Service Unavailable

Service Unavailable

Guru Meditation:

XID: 685806297


Varnish cache server