HØYT KOLESTEROL: Mettet fett øker risikoen for høyt kolesterol.  Foto: Shutterstock / Yeko Photo Studio
HØYT KOLESTEROL: Mettet fett øker risikoen for høyt kolesterol. Foto: Shutterstock / Yeko Photo Studio
Høyt Kolesterol

Maten som øker risikoen for høyt kolesterol

Hjertet ditt vil takke deg for at du dropper disse matvarene.

KK.NO: Høyt kolesterol er en viktig risikofaktor for hjerte- og karsykdommer.

Heldigvis har kolesterolnivået i Norge sunket betraktelig de siste tiårene, takket være endringer i kostholdet vårt. 

Likevel bør alle sjekke kolesterolverdiene sine allerede i 20-30-årene, mener Karianne Svendsen, som er doktorgradsstudent i ernæring ved Universitetet i Oslo.

LES OGSÅ: Disse kvinnene bør passe ekstra godt på helsen

Høyt kolesterol kan være medfødt

Noen bør også være ekstra påpasselige. 

- Kolesterolverdien styres både av arv og av hva vi spiser. Noen er født med høyt kolesterol, forteller ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus Mette Svendsen. 

En medfødt genfeil kan nemlig gjøre at kolesterolet i blodet i mindre grad blir tatt opp i cellene. 

- De har familiær hyperkolesterolemi, og det er svært viktig at de får behandling med både riktig kosthold og medisiner fra ung alder. 

- Noen har også familiemedlemmer som har fått hjerte- og karsykdommer i ung alder, og for disse er det også viktig å vite kolesterolverdien og være påpasselig med kolesterolet, sier Mette Svendsen.
 
Det samme gjelder de som har diabetes, da risikoen for hjerte- og karsykdom øker ved diabetes, og det derfor anbefales å ha lavere kolesterol. 

Ifølge Karianne Svendsen, som er doktorgradsstudent i ernæring ved Universitetet i Oslo, regner man med at mellom 15 000 og 25 000 har familiær hyperkolesterolemi (FH) uten å vite det, mens omtrent 6000 har fått diagnosen. 

- De med FH har høye kolesterolverdier allerede fra fødselen av, og da vil selvsagt arv være hovedårsaken til det høye kolesterolnivået. Men deres kolesterolnivå påvirkes også i stor grad av kostholdet, og de har blant annet strengere anbefalinger på inntak av fett enn folk flest,  sier hun. 

SJEKK DEG TIDLIG: Du bør sjekke kolesterolet ditt når du er i 20-30-årene. Legen vil kunne fortelle deg når du eventuelt bør sjekke igjen, avhengig av hvor høyt eller lavt det er. Foto: Fotolia
SJEKK DEG TIDLIG: Du bør sjekke kolesterolet ditt når du er i 20-30-årene. Legen vil kunne fortelle deg når du eventuelt bør sjekke igjen, avhengig av hvor høyt eller lavt det er. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Har du ujevn hjerterytme? 

Kun kosthold som har direkte påvirkning

Men hva skal du egentlig gjøre om du står i fare for å få høyt kolesterol? 

Det er mye som er viktig for den generelle helsen, og for å forebygge hjerte- og karsykdom. Røyking, overvekt og inaktivitet er ting som øker risikoen for sykdom, men maten vi spiser er en av de viktigste faktorene for å senke kolesterolet i blodet.

- Endring i kostholdet, er den faktoren som har størst påvirkning direkte på LDL-kolesterolet - den delen av den totale kolesterolverdien som vi ønsker å senke for å forebygge hjerte- og karsykdom, sier Mette Svendsen. 

Ikke noe vits i å øke det sunne kolesterolet 

Det skilles nemlig mellom LDL-kolesterol og HDL-kolesterol, hvor LDL er det dårlige kolesterolet, og HDL er det gode, som frakter kolesterol bort fra blodbanen. 
Det betyr imidlertid ikke at vi har godt av å øke det for å få ned det dårlige. 

- HDL-kolesterol kalles det gode kolesterolet fordi det frakter kolesterol bort fra blodbanen og til leveren hvor det fjernes. Anbefalingen er at HDL ikke skal være for lavt, men det betyr ikke at det bør være så høyt, sier Karianne Svendsen. 

- Faktisk viser flere, nye studier at det ikke har noen effekt å øke HDL- kolesterol. Derfor bør ikke dette være et mål i seg selv, det er viktigere å redusere det dårlige LDL-kolesterolet.

KOLESTEROLVENNLIG: Arv og mettet fett i kostholdet er de to viktigste risikofaktorene for et høyt kolesterol. Olivenolje eller rapsolje, nøtter, avokado, makrell i tomat og fet fisk inneholder sunt fett og er bra for hjertehelsen. Foto: Aftenposten
KOLESTEROLVENNLIG: Arv og mettet fett i kostholdet er de to viktigste risikofaktorene for et høyt kolesterol. Olivenolje eller rapsolje, nøtter, avokado, makrell i tomat og fet fisk inneholder sunt fett og er bra for hjertehelsen. Foto: Aftenposten Vis mer

LES OGSÅ: Så mange egg kan du spise om dagen

Dropp mettet fett, stump røyken og beveg deg

Endringer i kostholdet er altså det absolutt beste du kan gjøre for å faktisk senke kolesterolet ditt. Da gjelder det å være obs på fettet du inntar, og bytte ut det usunne fettet med sunt fett.  

- Reduser mettet fett fra fete meieriprodukter, som smør, kremfløte, creme-fraiche, og fete kjøttprodukter som pølser, hamburgere, medisterkaker, bacon, salami, leverpostei, ved å velge de magre variantene og det rene kjøttet. Erstatt dette fettet med fett fra for eksempel olivenolje, rapsolje, majones, avocado og nøtter, sier Mette Svendsen. 

STUMP RØYKEN: Har du allerede høyt kolesterol er det viktigste du kan gjøre å droppe røyken om du røyker. Foto: Scanpix
STUMP RØYKEN: Har du allerede høyt kolesterol er det viktigste du kan gjøre å droppe røyken om du røyker. Foto: Scanpix Vis mer

Selv om det ikke har direkte innvirkning på kolesterolet er det andre ting du bør tenke på om du allerede har høyt kolesterol. Er kolesterolet høyt er det nemlig ekstra viktig å forebygge mot hjerte- og karsykdommer.

- Blant de som røyker, er det viktigst å stumpe røyken, sier Mette Svendsen.

Aktivitet er også viktig, og virker forebyggende mot hjerte- og karsykdom. Ifølge Karianne Svendsen kan små endringer gjøre mye for helsa. 

- Dersom du er i faresonen for å få et høyt kolesterolnivå er det viktig å unngå å bli overvektig, mosjonere og ha et sunt kosthold som inneholder mye frukt, grønnsaker og belgfrukter, og der du bytter ut usunt fett med sunt fett fra blant annet oljer, nøtter, frø, avokado og fisk. Ved å gjøre små endringer, som å begynne å mosjonere litt mer, og gjøre noen grep i kostholdet kan du få ned kolesterolverdien din raskt hvis det er for høyt. 

LES OGSÅ: Fem middager som er like gode uten kjøtt

Til forsiden