FASTFOOD: Bearbeidet kjøtt i hamburgere og pølser, er blant maten vi bør spise mindre av. Minst ett av tre krefttilfeller har sammenheng med levemåten vår, og maten vi spiser spiller en viktig rolle. Foto: Simone van den Berg / Alamy/All Over Press
FASTFOOD: Bearbeidet kjøtt i hamburgere og pølser, er blant maten vi bør spise mindre av. Minst ett av tre krefttilfeller har sammenheng med levemåten vår, og maten vi spiser spiller en viktig rolle. Foto: Simone van den Berg / Alamy/All Over Press
Forebygge Kreft

Maten som øker risikoen for kreft

Se hva du bør spise mer av og hva du bør kutte ned på.

KK.NO: Det kan kanskje virke som nesten alt i dag kan føre til kreft. 

Vi advares mot både det ene og det andre, og det er lett å føle seg forvirret over hvordan vi i det hele tatt kan unngå denne forferdelige sykdommen i løpet av et helt liv.

Det finnes dessverre ingen garanti. Men hva vi velger å spise, og hvordan vi lever livet vårt kan faktisk ha en del å si. 

– Minst ett av tre krefttilfeller har sammenheng med levemåten vår. Vi har ingen garanti mot å utvikle kreft, men vi kan ta noen valg som reduserer risikoen, sier spesialrådgiver i Kreftforeningen, Ida Tiedemann-Andersen til KK.no. 

LES OGSÅ: Spis 100 gram kål om dagen

Sunn mat og sunne mengder

Å kutte ut røyken er et av de viktigste grepene du kan ta for å minske risikoen for kreft, men det er også viktig å opprettholde en sunn kroppsvekt og å ha et sunt og variert kosthold.  

AKTIV: En sunn livsstil med fysisk aktivitet og et variert kosthold kan redusere kreftrisikoen. Foto: Bjarte Rettedal, Scanpix
AKTIV: En sunn livsstil med fysisk aktivitet og et variert kosthold kan redusere kreftrisikoen. Foto: Bjarte Rettedal, Scanpix Vis mer

– World Cancer Research Fund sine analyser viser at rundt 1/3 av de mest vanlige krefttilfellene kunne vært unngått gjennom å ha et sunt kosthold, opprettholde en sunn kroppsvekt og være fysisk aktiv, forteller Tiedemann-Andersen og legger til:

- Det betyr at levevanene våre er nøkkelen til hva hver og en av oss kan påvirke for å forebygge kreft.

Det er forsket mye på sammenhengen mellom mat og kreft. Noen matvarer gir økt risiko, mens andre reduserer risikoen. 

– Jeg vil spesielt trekke frem at et kosthold som inneholder mindre bearbeidet rødt kjøtt og mer fiber er godt dokumentert at reduserer risikoen for tykk- og endetarmskreft, sier Tiedemann-Andersen.

Norge ligger på verdenstoppen I antall tilfeller I tykk- og endetarmskreft.

- Det har vi muligheten til å påvirke gjennom kostholdet vårt, sier Tiedemann-Andersen.

Dette bør du spise mindre av:

Rødt kjøtt og kjøttprodukter

Med mindre du er vegetarianer eller veganer, vil kjøtt være en naturlig del av kostholdet til de aller fleste av oss, men det er viktig å være klar over at mye rødt eller bearbeidet kjøtt gir økt risiko for kreft i tykk- og endetarm. 

Under betegnelsen rødt kjøtt regnes storfe, lam og svin. Eksempler på bearbeidet kjøtt er pølser, bacon og kjøttpålegg som er saltet og røkt.

REDUSER INNTAKET: For å minske risikoen for kreft bør du redusere inntaket av både rødt kjøtt og alkohol. Foto: Anna Huerta, Scanpix/NTB
REDUSER INNTAKET: For å minske risikoen for kreft bør du redusere inntaket av både rødt kjøtt og alkohol. Foto: Anna Huerta, Scanpix/NTB Vis mer

– Slike kjøttprodukter inneholder også ofte mer fett enn rent kjøtt. Nå som det går mot sommer og grillssesong, vil jeg anbefale at de som vanligvis griller kjøtt også utforsker alle de gode mulighetene som ligger i å grille grønnsaker og fisk, sier hun.

LES OGSÅ: Norske kvinner drikker mer enn før

Alkohol

Du har kanskje hørt at et glass vin om dagen kan være sunt, men det er likevel lurt å holde alkoholforbruket nede.

Forskere har blant annet funnet at alkohol gjør huden mer ømfintlig mot sollys og UV-stråling, som kan øke risikoen for utviklingen av hudkreft.

– Forskningen viser også at alkohol kan gi økt risiko for tykk- og endetarmskreft. Hvis du ønsker å nyte alkohol, er det med tanke på kreftrisiko, lurt å ha et lavt forbruk, forteller spesialrådgiveren.

Dette bør du spise mer av:

Grove kornprodukter

Kostfiber har mange positive effekter på helsa vår, det er for eksempel godt for fordøyelsen, det kan forebygge diabetes type 2, og det kan redusere risikoen for ulike kreftformer. 

GROVT KORN: Fiber, særlig i form av grove kornprodukter, viser seg å være forebyggende for kreft i tykk- og endetarm. Foto: marilyn barbone - Fotolia
GROVT KORN: Fiber, særlig i form av grove kornprodukter, viser seg å være forebyggende for kreft i tykk- og endetarm. Foto: marilyn barbone - Fotolia Vis mer

– Det er spesielt fiber fra kornprodukter som har vist seg å virke forebyggende mot kreft i tykk- og endetarm. Ved å velge grovt brød og fullkornsprodukter, får vi i oss mye kostfiber, sier Tiedemann-Andersen. 

Forskerne tror en mulig årsak til at kostfiber minsker risikoen for kreft, er at det får maten til å gå raskere gjennom tarmen. 

– Dessuten har det en gunstig effekt på tarmfloraen og binder opp mulige kreftfremkallende stoffer som finnes i tarmen, slik at de er i mindre kontakt med tarmslimhinnene, forteller hun og legger til: 

– Fiberrik mat har trolig også en indirekte effekt på kreft, ved at det bidrar til å unngå overvekt. Årsaken til dette kan være at fiber gir volum til kosten, samtidig som fullkornsprodukter, grønnsaker, frukt og bær er matvarer som inneholder relativt lite kalorier.

LES OGSÅ: Sannheten om kostfiber

MYE GRØNT: Frukt, bær og grønnsaker kan minske risikoen for en lang rekke kreftsykdommer, i tillegg til at det kan bidra til å holde en sunn vekt. Foto: Scanpix/NTB
MYE GRØNT: Frukt, bær og grønnsaker kan minske risikoen for en lang rekke kreftsykdommer, i tillegg til at det kan bidra til å holde en sunn vekt. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

Frukt, bær og grønnsaker

Ifølge Kreftforeningen kan vi minske risikoen for en rekke kreftformer ved å spise mye frukt, bær og grønnsaker.

Dette kan være kreft i munnhule og svelg, strupehode, spiserør, magesekk, bukspyttkjertel, lunge, tykk- og endetarm og prostata.

– Dessuten kan det bidra til at vi unngår overvekt, som i seg selv er en risikofaktor for kreft. Selv om det må forskes mer på hvorfor frukt, bær og grønnsaker beskytter mot kreft, vet vi at det er gunstig å spise mye og variert av disse matvarene, og at den samme effekten ikke oppnås ved kostholdstilskudd, forklarer Tiedemann-Andersen. 

Frukt og grønt inneholder også antioksidanter, som er viktig for immunforsvaret vårt. 

– Som en oppsummering kan vi si at plantebasert mat kan være viktig for å forebygge tarmkreft og også positivt med tanke på å unngå overvekt.

Til forsiden