Foto: Image Source
Foto: Image Source Vis mer

Detox

Maten som renser kroppen

Deilig sommermat med en tilleggseffekt man bare må elske.

Publisert
Sist oppdatert
Visse matvarer renser systemet og får kroppen til å kvitte seg med giftstoffer, og hvem ønsker vel ikke det? Sjekk ut denne «detox»-maten og spis deg til en pangstart på sommerferien.

  • Her er detox-maten: full dagsmeny
  • Helrens: dette mener ekspertene
  • Fyll og påfyll: Tanker etter detox-kuren
  • Helt naturlig: Gi deg selv en ny start

  • 1. Nøtter

    De fleste nøtter og frø er rike på folat, B- og E-vitaminer samt essensielle mineraler, fibre og fettsyrer. Dette gjør nøtter til ypperlig snacks i løpet av dagen, vel og merke dersom du ikke overdriver, da de også inneholder mange kalorier.

    2. Hvitløk

    Naturmedisinere og healere har brukt hvitløk i tusener av år. De gamle egypterne brukte hvitløk som et middel for å bli sterkere, grekerne brukte det som et laksérmiddel og kineserne brukte det som blodtrykksenkende medisin. I dag er hvitløkens naturlige antibakterielle egenskaper anerkjent for å kunne lindre forkjølelser og influensasymptomer.

    3. Sitron

    Start dagen med en kopp varmt vann med sitrondråper og cayennepepper eller kanel i. Sitronen virker slimløsende på leveren og renser blodet ved å få fart på fett – og proteinfordøyelsen. Sitronen øker også kroppens evne til å absorbere mineraler i kroppen. Cayenne pepperet på sin side får deg til å svette, noe som er kroppens naturlige måte å kvitte seg med slaggstoffer på, mens kanel regulerer blodsukkernivået.

    4. Sjøgress

    Sjøgress er en fin kilde til jod, som regulerer stoffskiftet, dvs. de biokjemiske reaksjonene som danner energi og nye byggesteiner til vedlikehold av kroppens celler og vev. De dagligvarene som ellers inneholder mest jod er : saltvannsfisk og skalldyr, melk, egg og grønnsaker. Spesielt torskerogn, saltvannsfisk og skalldyr har høye konsentrasjoner av jod.

    5. Melon

    Det finnes en rekke ulike melontyper, men felles for dem alle er at de inneholder mye vann og er næringsrike. De inneholder mange vitaminer, kalium og pektin, et kostfiber som hjelper kroppen din med å holde kolesterolet ditt på et akseptabelt nivå.

    6. Spirer

    Alfa alfa-spirer, sennepsfrø og karse er fullstappet med næringsstoffer og er rike på fiber som hjelper kroppen å kvitte seg med avfallsstoffer.

    7. Havregryn

    Masse fiber, jern, sink, magnesium, E-vitamin, vitamin B1 (tiamin) og en rekke andre vitaminer og mineraler. De har en god efffekt på kolesterolet, blodtrykket, blodsukkeret og den gastrointestinale helse, altså:

    8. Brønnkarse

    Denne akvatiske urten skal ha den effekten på kroppen at den hjelper til med å få ting til å bevege seg gjennom systemet ditt. Både bladene og stilene er spiselige og har en sterk pepperaktig smak. Tilfør i salater, supper og på sandwichen og nyt.

    Og sist, men ikke minst – selv om det ikke er mat – drikk vann, masse vann. Et lite tips i så måte: la vannet renne litt før du fyller det i glasset eller vannflasken din. Slik unngår du at du drikker de kjemikaliene som kommer fra vannrørene. Det skriver Ivillage health.


    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer