Closeup young woman in white panties making heart shape with her hands on her belly Foto: Artem Furman - Fotolia
Closeup young woman in white panties making heart shape with her hands on her belly Foto: Artem Furman - Fotolia Vis mer

Fordøyelse

Maten som renser opp fordøyelsen

Se hva du bør spise og drikke for å gi systemet en pause.

Puh, da er juleferien over, og vi kan se tilbake på en periode full av hygge, trivelig selskap, og god mat og drikke.

Det er ingen tvil om at det blir ekstra mye tung mat i jula, og de fleste av oss merker det - om ikke fordi vi har fått litt ekstra spekk rundt livet, så fordi vi kjenner oss litt daffe og tunge i kroppen.

LES OGSÅ: S å lang tid bruker du på å fordøye maten

GOD MORGEN: Start dagen med en kopp varmt vann med sitron for å få fart på magen. Foto: Fotolia
GOD MORGEN: Start dagen med en kopp varmt vann med sitron for å få fart på magen. Foto: Fotolia Vis mer

Spark i gang systemet

Å få tilbake godfølelsen og et fordøyelsessystem som er i balanse er heldigvis ikke så vanskelig. Det vil gå seg til straks du bytter ut de tunge og fettrike julemåltidene, som er ekstra tøffe for fordøyelsen, med sunnere og magrere hverdagsmat.

I tillegg er det spesielle matvarer og væsker du kan få i deg for å gi fordøyelsen en rens, og en pause fra tungt fordøyelig mat.

Nei, vi snakker ikke om detox-kurer der du skal drikke irrgrønne væsker som smaker nyslått gress. Dette handler om å få i seg mat og drikke som du får kjøpt i matbutikken eller hos grønnsakshandleren.

LES OGSÅ: Ti juicer for bedre helse




Varmt sitronvann

Et veldig enkelt grep er å starte dagen med en kopp varmt vann med sitronsaft. Dette ayurveda-rådet er ypperlig for å få i gang fordøyelsen, og reduserer oppblåsthet. Det er viktig at du drikker dette straks du står opp, før du spiser frokosten din.

Kok opp vann, hell i en kopp, og ha i 5-6 dråper sitron, omtrent en teskje. Bruk en frisk sitron, eller kjøp en flaske sitronsaft du kan ha stående i kjøleskapet. Vannet skal være varmt for å få best mulig effekt, siden varm væske tas fortere opp enn kald væske (da bruker kroppen tid på å få væsken kroppstemperert). Sitronsaften hjelper dessuten leveren til å produsere galle, som er viktig for å skille ut farlige stoffer og avfallsstoffer gjennom fordøyelsen.

Blåbær

Blåbær er ikke bare full av antioksidanter. De er også fulle av fiber som får fart på fordøyelsen - merk at dette gjelder friske eller tinte blåbær, for tørkede blåbær bremser fordøyelsen, og blir brukt mot diaré. Blåbær inneholder antioksidanten quercetin som hjelper leveren å fungere optimalt. Og som du vet renser leveren blodet ditt, og produserer galle som er viktig for å fordøye mat skikkelig.

Kjøp frosne blåbær, for de er ofte sunnere enn friske, og ha dem på havregrøten, sammen med müsli og naturellyoghurt eller tin dem og rør inn litt honning, så får du nyrørt blåbærsyltetøy å ha på brødskiva.

GÅ GROVT: Bytt til skikkelig grovt brød for tarmens skyld. Foto: Thinkstock
GÅ GROVT: Bytt til skikkelig grovt brød for tarmens skyld. Foto: Thinkstock Vis mer

Chili

Chili inneholder capsaicin, som er stoffet som gjør at chili smaker sterkt. Capcaisin får fart på blodomløpet, og gjør også at leveren jobber mer effektivt. Men vær obs, du skal ikke overdrive inntaket av caipcaisin, det kan faktisk skade leveren. Hold deg derfor til caipcaisin du får gjennom å krydre maten med chili, ikke spis kosttilskudd som inneholder stoffet.




Grove kornprodukter

Hele korn er fulle av fiber, og hjelper deg derfor å få ut alt av slagg som kan ha pakket seg i tarmene dine etter en periode med fettrik og fiberfattig kost. Bytt ut loffen med skikkelig grove kornprodukter. Om du ikke er glad i brødmat spiser du en müsli med havre, bygg, rug og hvete. Ligg unna sukrede varianter gjerne kalt granola). Gå heller for naturell müsli, eventuelt med litt tørket frukt eller bær i.

JAPANSK SUPERSUPPE: Misosuppe er kalorifattig, smakfull og fremmer en god bakteriekultur i tarmen. Foto: jedi-master - Fotolia
JAPANSK SUPERSUPPE: Misosuppe er kalorifattig, smakfull og fremmer en god bakteriekultur i tarmen. Foto: jedi-master - Fotolia Vis mer

Blomkål og brokkoli

Disse to grønnsakene er begge supre, også i kombinasjon. De er mettende, næringsrike og kalorifattige, og hjelper deg å rense kroppen fordi de øker nyrenes funksjon, slik at de lettere får skylt ut avfallsstoffer gjennom urinen. I tillegg gjør de at leveren arbeider bedre.




SUPER JANUARMAT: Gi fordøyelsen en pause - spis supper til middag. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
SUPER JANUARMAT: Gi fordøyelsen en pause - spis supper til middag. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press Vis mer

Surkål, sure agurker og misosuppe

Fellesnevneren her er at disse tre matvarene alle er gjæret. Og gjæret mat er bra for tarmene. De snille bakteriene i disse gjærede produktene hjelper til å beskytte tarmene og bygge opp en sunn bakteriekultur.

Sure agurker er godt på brødskiva med kjøttpålegg, eller som smakssetter til kesamdippen du kan ha ved siden av fisk, kylling eller kjøtt. Surkål kan også brukes som tilbehør til mange retter, og snobbes opp ved å ha i lit hakkede valnøtter. Misopasta du kan lage misosuppe av får du kjøpt i asiatiske butikker. Ha i litt nudler, vårløk og eventuelt tofu, og du har en supersunn suppe.




Ja til supper

Tungtfordøyelig og fet mat hører jula til. Nå når jula er over er det fint å gi fordøyelsen en pause og servere magen mer lettfordøyd mat. Da er hjemmelagede supper alle tiders.

Om du lager en suppe basert på grønnsaker (som tomatsuppe, gulrotsuppe, blomkålsuppe, gresskarsuppe) får du i deg masse næringsstoffer som kroppen lett klarer ta opp nettopp fordi mye av fordøyingsjobben allerede er gjort da den kommer i flytende form.




Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: