GODE NYHETER: Både tomater, mørk sjokolade, havregryn og oliven på topplista over sunne saker du bør spise ofte. Foto: Getty/Colourbox/Panther Media/Collage: Tone Ruud Engen
GODE NYHETER: Både tomater, mørk sjokolade, havregryn og oliven på topplista over sunne saker du bør spise ofte. Foto: Getty/Colourbox/Panther Media/Collage: Tone Ruud Engen Vis mer

Kostholdsråd

Matvarene du alltid bør ha i huset

Ifølge eksperter er disse 25 varene det sunneste og mest næringsrike du kan finne.

Hva slags mat skal du få i deg for å ha et sunt kosthold? Det enkle svaret er litt av hvert, men mest grønnsaker, frukt og fisk.

Et variert kosthold er det sikreste kortet mot livsstilsykdommer, mangelsykdommer, rynker, lite energi og alskens plager. Om det blir noen usunne måltid innimellom er det ingen krise, så lenge kostholdet ditt generelt er fullt av sunne saker.

Så, hvilke sunne saker bør du prioritere å ha på kjøkkenet?

Helseekspertene til Huffingtonpost (doktorer, ernæringsfysiologer, terapeuter osv.) har plukket ut de beste, og rangert dem. Det er heldigvis slik at mange av tingene er lett tilgjengelig og antagelig en del av kostholdet ditt allerede.

Se bare selv hvilke 25 matvarer som er aller sunnest:















1. Vann
Vann er faktisk det viktigste du bør få i deg i løpet av dagen. Hvis du ikke får i deg nok, påvirker det formen ganske kjapt. Både energinivået og fordøyelsen affekteres om du blir dehydrert. Prøv forøvrig gjerne sitronvanntrikset om du vil ha en kickstart på dagen.

2. Jordbær
Herlige jordbær kan spises i massevis! De er kalorifattige, men rike på fiber og C-vitamin. Forskning viser dessuten at jordbær kan forebygge magesår. Husk bare at jordbær bør vaskes før de spises.

3. Blåbær
Superbæret er stappfullt av antioksidanter, så spis mye blåbær hvis du vil holde deg ung! Dessuten viser det seg at blåbær kan hjelpe til å holde deg slank.

4. Mandler
En super nøtt å snacke på, da mandler inneholder fiber, proteiner og sunt fett. Mandler inneholder dessuten mye mangesium og ikke minst E-vitamin, som er bra for hud og hår. Husk bare at de er ganske kaloririke, så begrens inntaket til rundt 20 per dag.

5. Bringebær
Bringebær er kjempegodt, og jammen er de ikke veldig sunne, også! De mørkerøde bærene er fulle av antioksidanter, C-vitamin og fiber. Faktisk kan en kopp bringebær dekke omtrent 1/3 av ditt daglige fiberbehov.

6. Appelsiner
Appelsiner er fulle av C-vitamin og antioksidanter, og har også en del fiber som er bra for fordøyelsen. Det gjelder forøvrig alle typer sitrusfrukt. Husk at å spise appelsin er sunnere enn å drikke den som juice - da får du ikke med deg fiberet.

7. Epler
Det gode, gamle eplet er altså fortsatt en sikker vinner på menyen. De fem viktigste grunnene finner du her. Stikkordene er at epler inneholder fiber, senker kolesterolet, og skjerper hjernen.

8. Spinat
Gjør som Skipper'n - spis spinat! Med masse A-vitamin som er bra for synet, og rik på jern, er spinat en super grønnsak å ha på menyen.

9. Moreller
Snadderbærene inneholder A- og C-vitamin og kalsium, og er fine som mellommåltid, fordi de stiller søtsuget santidig som de er kalorifattige. Den mørkelilla fargen indikerer dessuten et høyt innhold av antioksidanten antocyanin, som hjelper cellefornyelsen i kroppen.

10. Tomater
En finfin kilde til C-vitamin og antioksidanter, og så kan tomaten brukes til mye - til tomatsalat, tomatsuppe, pastasaus, for eksempel. Når tomater varmes opp med olivenolje forsterkes den positive helseeffekten.

11. Poteter
Poteter fortjener ikke sitt dårlige rykte. De er ganske kalorifattige, inneholder trege karbohydrater som gir metthetsfølelse, og også en del C- og B-vitamin pluss potassium. Kokte poteter er altså bedre enn pasta til middagen - og aller helst bør de være kalde.

12. Pistasjenøtter
Pistasjenøtter er supre som snacks, siden de inneholder både fiber og protein som metter. I tillegg er de fine kilder til kalium og vitamin B6. At du må skrelle dem gjør dessuten at du ikke så lett stapper i deg for mange.

13. Olivenolje
En fin kilde til enumettet fett, og dessuten veldig bra for hjertet. Bruk gjerne olivenolje til dressinger og når du steker mat på svak/middels varme, men husk at oljen er ganske kaloririk.

14. Mørk sjokolade
Jippi, tenk at noe så godt som sjokolade kommer på lista! Det er flere grunner til at mørk sjokolade er sunt. Den inneholder antioksidanter og roer ned blodtrykket, og er dermed et godt valg om du blir akutt søtsugen. Men husk at mørk sjokolade inneholder mye fett og sukker, så ikke overdriv.

15. Egg
Proteinrike, mettende og fettfattige egg kan godt være fast inventar i kjøleskapet. Starter du dagen med et egg, er sjansen mindre for at du overspiser, siden egget holder deg mett lenge.

16. Brokkoli
Brokkoli er en finfin kilde til fiber og jern, og grønnsaken er dessuten full av antioksidanter. Det beste er likevel at brokkoli motvirker kreft, demens, for tidlig aldring og hjerte- og karsykdommer.

17. Avocado
En super kilde til sunt fett, og dessuten veldig mettende. Apropos, vi å nevne at avocado inneholder en fettype som skal hjelpe deg å holde magen flat.

18. Søtpoteter
Søtpoteter styrker immunforsvaret fordi de inneholder mye A-vitamin og betakaroten. Faktisk kan søtpoteter være med å forebygge brystkreft, tror forskere.

19. Havregryn
Siden havregryn er fulle av vitaminer og mineraler, er havregrøt en super frokost. Det er selvsagt også fordi den metter godt.

20. Valnøtter
Valnøtter er smakfulle, senker kolesterolet, motvirker stress og minsker risikoen for kreft. Og jaggu er det også slik at bare syv valnøtter om dagen deker ditt daglige behov.

21. Granateple
Granateple sies å forebygge kreft, og er dessuten rik på antioksidanter. Fin å ha som salatpynt, i fruktjuicen, eller på müslien.

22. Tranebær
En super C-vitaminkilde som fungerer forebyggende mot forkjølelse, og også kan forhindre urinveisinfeksjon. Velg imidlertid usukret tranebærjuice, ellers blir det for mye sukker.

23. Bønner
Bønner i alle varianter er en fin og kalorifattig kilde til proteiner, og regnes som supermat, ikke minst fordi de inneholder mye antioksidanter. Faktisk er det en bønnetype som har mer av dette enn blåbær.

24. Paprika
Paprikaen er faktisk en like god c-vitaminkilde som appelsin, og inneholder også mange nyttige antioksidanter. Flere grunner til å spise mer paprika finner du her.

25. Brun ris
Brun ris metter godt, men inneholder lite kalorier. Er dessuten rik på fiber, så bytt gjerne hvit ris ut med den brune og ubehandlede.

DRIKK VANN: Blir søtsuget for stort, kan du dempe det med mye annet enn lettbrus. Ekspertene mener du bør ty til Solo eller Tines Noisy når du skal skeie ut med brus. Foto: iStockphoto
DRIKK VANN: Blir søtsuget for stort, kan du dempe det med mye annet enn lettbrus. Ekspertene mener du bør ty til Solo eller Tines Noisy når du skal skeie ut med brus. Foto: iStockphoto Vis mer
 Foto: colourbox.com
Foto: colourbox.com Vis mer
 Foto: Getty Images/iStockphoto
Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
 Foto: Panther Media
Foto: Panther Media Vis mer
image: Matvarene du alltid bør ha i huset
SUNNHETSBOMBER: Jo rødere tomaten er, jo mer næringsstoffer inneholder den. Foto: Colourbox
SUNNHETSBOMBER: Jo rødere tomaten er, jo mer næringsstoffer inneholder den. Foto: Colourbox Vis mer
 Foto: Colourbox
Foto: Colourbox Vis mer
 Foto: Thinkstock.com
Foto: Thinkstock.com Vis mer
 Foto: Colourbox
Foto: Colourbox Vis mer
 Foto: Getty Images/iStockphoto
Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
HVOR MYE SPISER DU? En ny studie viser at et par biter sjokolade faktisk er nok til å tilfredstille søtsuget ditt.  Foto: Colourbox
HVOR MYE SPISER DU? En ny studie viser at et par biter sjokolade faktisk er nok til å tilfredstille søtsuget ditt. Foto: Colourbox Vis mer
SUPERMAT: Bruk havregryn i smoothien.  Foto: PantherMedia
SUPERMAT: Bruk havregryn i smoothien. Foto: PantherMedia Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: