Det tar 20 minutter for magen å signalisere til hjernen at det ikke er plass til mer. Velger du riktige matvarer blir du mett fortere. Foto: Getty Images/Pixland
Det tar 20 minutter for magen å signalisere til hjernen at det ikke er plass til mer. Velger du riktige matvarer blir du mett fortere. Foto: Getty Images/Pixland Vis mer

Metthetsfølelse

Matvarene som demper sulten

Til alle dagens måltider kan du finne mat som gjør deg mett litt raskere.

Har du behov for å stagge appetitten ørlite grann?

Enten du er utsultet to timer før lunsj, eller du har vanskelig for å kontrollere deg når middagen blir servert, finnes det flere matvarer som kan stagge den verste sulten eller gjøre deg mett litt raskere.

Sjekk hvilke matvare du bør velge, og når de har best effekt:

Til frokost

Epler
For det første har epler fiber og pektin, som hjelper deg med metthetsfølelsen. Epler regulerer også glukoseinnholdet i blodet ditt, og siden du må tygge så mye, bruker du lenger tid. Det gir kroppen tid til å si fra om at du er mett, skriver Shape.com

Egg
Også egg vil ha en mettende effekt. I en tidligere studie sammenlignet forskere effekten til egg og bagels i et daglig kosthold, og resultatene viste at de som spiste egg fikk i deg 330 færre kalorier enn bagelspiserne i løpet av en dag.

Havregrøt
Overrasket? Ja, det er mye karbohydrater i havregrøt, men karbohydratene i havre tar lang tid å fordøye, og gjør at du føler deg mett lenge etter frokost.

LES OGSÅ: Slik unngår du fråtsefella

Som mellommåltid

Mandler
En håndfull mandler er en rik kilde til antioksidanter, vitamin E og magnesium. Ifølge en studie fra 2006 har mandler en mettende effekt.

Grønnsaksjuice
Med grønnsaksjuice får du lett tilgang til noen av dine fem om dagen, og i tillegg vil juice mette godt. En studie viste at de som drakk en grønnsaksjuice før et måltid, spiste 135 færre kalorier. D regner vi med at dette er et perfekt, lite mellommåltid.

Til lunsj

Avocado
Avocado er full av fiber og hjertesunt enumettet fett. Sistnevnte sender signaler til hjernen din som forteller magen din at den er full.

Vann
En appetitthemmer som er enkel - to glass ekstra vann om dagen. En studie fra 2010 viste at de som drikker to glass vann før et måltid, spiste mellom 75 og 90 kalorier færre enn de som ikke drakk vann.

Til middag

Salat
En liten håndfull salat skal være nok til å gi hjernen signaler om at du får i deg kalorier og næring. Det tar 20 minutter for magen å signalisere til hjernen at du er mett, så det å starte med en liten salat før hovedretten er en perfekt måte å tjuvstarte på metthetssignalet.

Laks
Fisk som laks og tunfisk inneholder mye omega 3-fettsyrer, og når du spiser det øker kroppen mengden av hormonet leptin. Leptin er kjent for at det undertrykker sult.

Grønne bladgrønnsaker
Grønnsaker blir man mett av, og ingenting slår de grønne bladene - blant annet kål, spinat og bladbete som inneholder mye fiber. Spis det rått eller med litt olivenolje - eller som tilbehør til laksen.

LES OGSÅ: Slik stopper du når du er mett

Smakstilsettere

Kajennepepper
Krydderet gir en liten kick til forbrenningen, og i tillegg påstås det at folk som ikke spiser sterk mat til vanlig, i gjennomsnitt kutter 60 kalorier fra neste måltid etter et sterkt måltid. To måltider om dagen i en måned på den måten, og du går ned i vekt uten å engang prøve.

Kanel
Passer til både grøt, frokostblanding, frukt og til og med kaffe. Blodsukkeret senkes og det hjelper deg å kontrollere appetitten. Et annet smakfullt krydder som er bra for fordøyelsen er ingefær,. Bruk krydderet i en smoothie eller i en matrett. Når fordøyelsen bedres, føler du deg mindre sulten.

Hotte greier
Heite sauser gjør også at du spiser mindre, og du føler deg mett lenger. Og sushielskere: Ikke glem den gode og grønne wasabi.

Etter middag

Kaffe
En moderat mengde kaffe kan hjelpe forbrenningen og undertrykke sultfølelsen. Det er koffeinets skyld, sammen med antioksidantene fra kaffebønnene. Bare ikke putt for mye sukker og melk i.

Mørk sjokolade
Er du en sjokoladeelsker som ikke klarer å stoppe? Prøv en bit mørk, bitter sjokolade med mer enn 70 prosent kakao. Den bitre smaken sender signaler til kroppen om å senke apetitten, og da stopper lysten på mer mat. Spis den med en kopp kaffe, da vel - da blir sjokoladen mindre bitter også.

LES OGSÅ: - Alle som slanker seg trenger dette

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: