Stadig flere blir klar over at fedme er et økende problem i verdenssamfunnet. Til og med matvareindustrien gir seg ut for å være bekymret, skriver AOL Health. Maten som lurer deg Her er maten du bør styre unna Du blir lurt i butikken Styr unna feitefellene Her er kostholdsfellene Ta testen: Hvor sunt er kostholdet ditt? Hva putter de egentlig i maten? Her er kostholdsfellene Maten som lurer deg Derfor spiser du usunt Ta testen: Hva vet du om hva som er sunt? LES OGSÅ:Light-mat gjør deg feit Dropp tullematen Her er kostholdsfellene Juks deg fibersunn Slik blir du kvitt søtsuget Fettet du kan fråtse i Dropp sukkerbrusen Derfor spiser du usunt Hva putter de egentlig i maten? Kampen mot søtsuget Alt du trenger å vite om kalorier Ta testen: Hvor sunt er kostholdet ditt? Ta testen: Hvor sunt lever du? Ta testen: Hva vet du om hva som er sunt? Ta testen: Avslører du helsemytene?
Spill for galleriet?
Flere av dem tilbyr nå sunnere produkter, med mindre fett og lavere sukkerinnhold, for å hjelpe forbrukerne med å holde en sunnere linje – inkludert fast-food-kjedene.Slike grep fra produsentene ser ut til å være et skritt i riktig retning. Men er de oppriktig interessert i forbrukernes helse – eller er det bare et spill for galleriet?Kostholdseksperten Marion Nestle og barnelegen David Ludwig gir deg svar på spørsmålet.Her avslører de 8 ting som matvareindustrien ikke ønsker du skal finne ut av.1. De bruker milliarder på reklame rettet mot barn
Produsentene av usunn mat bruker så mye som 10 milliarder dollar hvert år på reklame hvor målgruppen er barn.Det viser tall fra 2006 publisert i Journal of Public Health Policy i USA. Det tilsvarer 70 607 000 000 norske kroner – eller 70, 6 milliarder etter dagens valutakurs.2. Studiene de støtter forminsker helsefarene ved produktene
Undersøkelser støttet av produsentene som studerer helseeffekten av melk, jus og brus går betydelig oftere i deres favør enn uavhengige undersøkelser. Det fant Ludwig selv ut da han tok for seg hundrevis av studier på området. - Hvis undersøkelsen er støttet av matvareprodusentene, er det mer reklame enn forskning, sier barnelegen.3. De donerer store summer til kostholdsorganisasjoner
Produsentene av søppelmat gir hvert år en betydelig pengesum til organisasjoner som skal fremme sunt kosthold blant befolkningen.For eksempel aksepterer American Dietic Association, den største organsasjonen av ernærings- og kostholdseksperter i USA, donasjoner fra blant annet Coca-Cola.4. Mer behandlet mat betyr mer penger, men dårligere mat
Mat som er minimalt bearbeidet, som ferske frukt og grønnsaker, innbringer ikke de største profittene. De store pengene kommer når man omdanner varene til hurtigmat, snacks og drikke, produkter som vanligvis inneholder mange kalorier og er veldig usunne.5. Mindre behandlet mat er mer mettende enn bearbeidet mat
Ferske epler inneholder fiber og andre gode næringsstoffer. Mye av dette går tapt når eplene blir til eplemos, syltetøy og jus. Istedenfor blir det erstattet av sukker og søtstoffer som øker kaloriinnholdet, men som ikke gjør maten mer mettende.6. Mat som gir seg ut for være sunn er ofte ikke det
Tekst utenpå emballasjen, som «0 gram transfett» og «Inneholder fullkorn» kan skape et falskt bilde av produktet. Selv om dette gjerne stemmer, betyr det ikke at nødvendigvis at maten er sunn.- Slike påstander får forbrukerne til å glemme kaloriinnholdet, sier Nestle.7. De støtter organisasjoner som jobber mot offentlige helseinitiativ mot fedme
Organisasjoner som Center for Consumer Freedom (CCF) driver aggressiv lobbyvirksomhet for å stanse offentlige helseinitiativ – som for eksempel kampanjer mot søppelmat i skolen.Pengekassen til CCF blir hovedsakelig fylt opp av store, kjente selskaper, som Coca-Cola og den amerikanske fast-food-kjeden Wendy´s.8. De jobber aktivt for å sette sine kritikere i vanry
Ifølge en artikkel i fagtidsskriftet JAMA er CCF sin taktikk «å skyte budbringeren. Vi er nødt til å gå til angrep på aktivistenes troverdighet som talspersoner».Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger