Hvitløk

Matvarer med smarte bonuseffekter

Derfor bør du spise hvitløk, rosiner, bananer, aprikos, tunfisk, basilikum, ingefær, pære, kål og kalkun.

SPIS HVITLØK: Hvitløk er veldig bra for deg, og oljene i planten kan blant annet være med på å forhindre utviklingen av underlivssopp hos kvinner.  Foto: colourbox.com
SPIS HVITLØK: Hvitløk er veldig bra for deg, og oljene i planten kan blant annet være med på å forhindre utviklingen av underlivssopp hos kvinner. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert














Hvitløk er en av våre vanligste ingredienser og smakstilsetninger i hverdagskosten i dag. Og det er ikke så rart, for den lille løken har en fantastisk smak og aroma, som passer i alt fra dressinger og salat, til pizza og lam.

Det er en kjent sak at hvitløk er bra for helsen, blant annet fordi den dreper bakterier og motvirker infeksjoner, som for eksempel forkjølelse. Hvitløk fungerer nemlig som en form for naturlig medisin i kroppen, og i tillegg til å være bakteriedrepenede har den svært mange andre positive effekter.

Bra mot sopp, høyt blodtrykk og eksem

Forskere ved King's College London og University of East Anglia fant nylig ut at kvinner som spiser mye hvitløk har mindre risiko for beinskjørhet senere i livet. Annen forskning har også vist at den smakfulle lille løken kan fikse alt fra dårlig hud og forkjølelse, til å dempe betennelser, senke blodtrykket og hjelpe mot eksem.

Og som om ikke de ovenfor nevnte elementene var nok, så kan også hvitløk hjelpe mot underlivssopp, skriver helsenettstedet Prevention.com (ekstern lenke).

Hvitløk inneholder nemlig flere essensielle oljer som kan begrense veksten av sopp, som forårsaker ubehag, smerte, kløe og utflod i underlivet.

Soppinfeksjoner er svært vanlig hos kvinner i alle aldre, og infeksjonen skyldes som oftest sopparten Candida albicans, som kan være normalt til stede i skjedefloaen. Ifølge Lommelegen.no oppstår infeksjonene som oftest hvis likevekten i den vanlige bakteriefloraen i skjeden forstyrres, da får nemlig sopporganismen gode vekstbetingelser.

Vanlige risikofaktorer:
  • Pågående eller nylig gjennomgått kur med antibiotika
  • Fuktighet i skrittet, som ved svette (tettsittende klær, trening) eller ved å gå lenge med vått badetøy
  • Svangerskap
  • Sukkersyke
  • Overvekt
  • Nedsatt infeksjonsforsvar/immunitet

    Et av de vanligste symptomene på at du kan ha en slik infeksjon der nede er kløe. Candida lager nemlig en overfladisk betennelse i huden, som blir rød og sår. Ved hissigere betennelse oppstår også sviende/brennende hudsprekker, tørrhet og økt utflod (tykk og klumpet, «cottage-cheese» lignende konsistens).

    Ubehagelig, ekkelt og sjenerende? Helt klart!

    Heldigvis finnes det mange ulike behandlingsformer, og det vanligste er stikkpiller og kremer, som for eksempel Canesten.

    Sliter du med stadig tilbakevendende soppinfeksjoner, kan imidlertid en økt dose hvitløk i kosten være et effektivt og naturlig hjelpemiddel. For hvor mye deiligere er det ikke å spise litt ekstra av den lille smakfulle løken, enn å måtte ty til stikkpiller hver måned?

    LES OGSÅ: Slik bruker du hvitløk på riktig måte i maten

    Flere matvarer som fungerer som naturlig medisin:



    Rosiner – motvirker høyt blodtrykk

    60 rosiner (rundt en håndfull) inneholder ett gram fiber og 212 milligram kalium, to stoffer som er sterkt anbefalt for å motvirke hypertensjon - en tilstand der arterieblodtrykket er høyere enn det normale for pasientens kjønn og alder. Ulike studier viser også at polyfenolene i matvarer som er laget av druer, som rosiner, vin og juice, er effektive mot hjerte- og karsykdommer, og at det senker blodtrykket.

    LES OGSÅ: Tørket frukt er en sukkerbombe

    Banan – bra mot stress

    Neste gang du føler at deg stresset eller urolig, ta en banan. Spiser du en middels stor banan får du bare i deg 105 kalorier og 14 gram sukker, samtidig som du blir mettere og får en liten blodsukkerstigning. En middels stor banan vil også gi deg cirka 30 prosent av det anbefalte daglige inntaket av vitamin B6, som hjelper hjernen med å produsere serotonin, som er viktig for regulering av kroppstemperatur, humør, søvn, oppkast, seksualitet og appetitt.

    LES OGSÅ: Derfor er banan så bra

    Aprikos- motvirker nyrestein

    Åtte tørkede aprikoser inneholder cirka to gram fiber, tre milligram natrium og 325 milligram kalium –stoffer som er med på å forhindre opphopninger av mineraler og salter (kalsiumfosfat, kalsiumoksalat, urinsyre eller cystein) utskilt fra urinen, som kan omdannes til nyrestein. Aprikos er også veldig bra for synet.

    LES OGSÅ: Frukttrikset som gjør deg sunnere

    Tunfisk – for humøret

    En porsjon på cirka 85 gram tunfisk (i boks) inneholder rundt 800 milligram omega-3, som forskning har vist at kan motvirke følelsene som oppstår når du er litt deppa eller stressa.

    - Fettsyrene i fisken har også blitt anbefalt av the American Psychiatric Association som en effektiv del av behandlingen mot depresjon, sier Elizabeth Somer, forfatter av «Eat Your Way To Happiness».

    LES OGSÅ: Derfor bør du spise fisk to ganger i uken

    Basilikum – mot magesmerter

    Studier viser at eugenol, et stoff som finnes i basilikum, kan hjelpe til med å holde magen fri for smerter, kvalme, kramper eller diaré ved å drepe bakterier som Salmonella og Listeria. Ifølge Mildred Mattfeldt-Beman, leder for departementet for ernæring ved Saint Louis University i USA, kan dette stoffet også hjelpe til med å roe ned kramper i magen, dersom du har fått det.
    Dersom du sliter med mageplager, anbefaler hun derfor å bruke frisk basilikum (oppkuttet) i sauser eller salater.

    Ingefær-te mot kvalme

    Utallige studier har vist at ingefær kan hjelpe mot ulike former for kvalme, som for eksempel reisesyke eller under graviditet. Det er uvisst nøyaktig hvilke stoffer og komponenter i ingefær som faktisk har denne effekten, men det er helt trygt å bruke, og har ikke de samme bivirkningene (tørr munn, slapphet) som andre medikamenter. Ingefær hjelper også på forbrenningen.
    Ingefær-te får du kjøpt i de fleste helsekostbutikker, ellers kan du også legge små biter med oppkuttet ingefær i varmt vann og la det trekke, for deretter å drikke dette et par ganger om dagen.

    LES OGSÅ: Ingefær gir vakker hud

    Pære – bra for kolesterolet

    En middels stor pære inneholder rundt fem gram kostfiber, mye i form av pektin, som hjelper til med å «skylle ut» dårlig kolesterol, som kan øke risikoen for hjertesykdommer.

    Kål mot magesår

    En studie gjennomført ved Johns Hopkins School of Medicine i 2002 viste at sulforafan, et stoff som finnes i kål, dreper Helicobacter pylori, en bakterie som infiserer slimhinnen i magesekken hos mennesker, før den kommer i magen og dermed kan motvirke utviklingen av magesår og til og med magesvulster. Én kopp med kål inneholder bare 34 kalorier, samt tre gram fiber og hele 75 prosent av det anbefalte daglige inntaket av vitamin C.

    Kalkun – bedre søvn

    85 gram kalkun inneholder nesten all tryptofanen (en essensiell aminosyre som hjelper kroppen produsere serotonin og melatonin - hormoner kroppen trenger for å regulere søvn) du trenger i løpet av en dag.
    Studier viser at personer som sliter med insomnia ofte ikke får i seg nok tryptofan.

    LES OGSÅ: Gode oppskrifter med kalkun

    Fiken mot hemoroider

    - Fire tørkede fikener inneholder om lag tre gram fiber, som er svært bra for fordøyelsen og dermed kan være med på å forhindre at eventuelle hemoroider kommer tilbake, sier Somer.

    Kamomille-te mot halsbrann

    - Kamomille kan lette magesmerter, spasmer, halsbrann og gass i fordøyelsessystemet, sier Dale Bellisfield, helsekost-og plantemedisin ekspert i New Jersey.
    Kamomille-te kan kjøpes i de fleste helsekostforretninger. Ellers kan du ta to teskjeer kamomille i en kopp med veldig varmt vann i 20 minutter. Dekk til koppen for å holde oljene i vannet. Dette bør du drikke et par ganger om dagen for best effekt.

    LES OGSÅ: Oppblåst? Dette hjelper

    ROSINER: Rosiner kan være med på å forhindre høyt blodtrykk.
    ROSINER: Rosiner kan være med på å forhindre høyt blodtrykk. Vis mer
    SUNT OG GODT: Banan er bra for blodsukkeret og motvirker blant annet stress.  Foto: Panther Media
    SUNT OG GODT: Banan er bra for blodsukkeret og motvirker blant annet stress. Foto: Panther Media Vis mer
    APRIKOS: Å spise litt aprikos kan være med på å hindre utviklingen av nyrestein.
    APRIKOS: Å spise litt aprikos kan være med på å hindre utviklingen av nyrestein. Vis mer
    OMEGA-3: Tunfisk inneholder mye omega-3, som er bra for humøret.
    OMEGA-3: Tunfisk inneholder mye omega-3, som er bra for humøret. Vis mer
    FOR MAGEN: Basilikum er bra for magen. Ha mer fersk basilikum i supper, sauser eller salat.  Foto: Thinkstock
    FOR MAGEN: Basilikum er bra for magen. Ha mer fersk basilikum i supper, sauser eller salat. Foto: Thinkstock Vis mer
    Foto: Panther Media
    Foto: Panther Media Vis mer
    BRA FOR SØVN:Kalkun inneholder mye tryptofanen (en essensiell aminosyre som hjelper kroppen produsere serotonin og melatonin - hormoner kroppen trenger for å regulere søvn). Foto: Hanne Buxrud
    BRA FOR SØVN:Kalkun inneholder mye tryptofanen (en essensiell aminosyre som hjelper kroppen produsere serotonin og melatonin - hormoner kroppen trenger for å regulere søvn). Foto: Hanne Buxrud Vis mer
    KOLESTEROL: Pærer inneholder mye kostfiber, som hjelper til med å «skylle ut» dårlig kolesterol.
    KOLESTEROL: Pærer inneholder mye kostfiber, som hjelper til med å «skylle ut» dårlig kolesterol. Vis mer
    MOT HEMOROIDER: Fiken inneholder mye fiber som er bra for fordøyelsen.
    MOT HEMOROIDER: Fiken inneholder mye fiber som er bra for fordøyelsen. Vis mer
  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer