Melk

Melk kan redusere risikoen for kreft

Ny forskning viser at proteinene i drikken påvirker kreftcellene og kan bremse cellefornyelsen.

SUNN FROKOST: Melk er fullt av proteiner og kalsium - og dessuten kreftforebyggende.
SUNN FROKOST: Melk er fullt av proteiner og kalsium - og dessuten kreftforebyggende. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
At melk har mange positive egenskaper, er en kjent sak. På grunn av proteininnholdet er melk en super drikk etter trening. I tillegg er drikken en fin kilde til kalsium og kan hjelpe til med å stabilisere magen om du har spist eller drukket mye surt.

Forskere har også funnet ut at melk kan forebygge tarmkreft, og nå viser en ny svensk studie at melk i tillegg kan bremse kreftcellenes utvikling, skriver forskningsnettstedet Sciencedaily.com.

LES OGSÅ: Yoghurt reduserer risikoen for høyt blodtrykk

NYTTIG: Yoghurt naturell er et fint alternativ til melk - og ekstra godt for magen. Foto: Colourbox
NYTTIG: Yoghurt naturell er et fint alternativ til melk - og ekstra godt for magen. Foto: Colourbox Vis mer

«Superprotein» bremser cellefornyelsen

Forskere ved Universitetet i Lund har funnet at melkeproteinet lactoferricin4-14 forsinker kreftcellenes fornyingstakt, noe som bremser celledelingen og dermed spredning av kreftceller.

I tillegg reduserer dette melkeproteinet DNA-skaden i tarmkreftceller som blir utsatt for ultrafiolett lys.

Det ble også gjort funn som tyder på at melkeproteinet er med å effektivisere måten cellene reparerer skadet DNA.

– Dette støtter vår hypotese om at lactoferricin4-14 fører til økt DNA-reparasjon, sa Stina Oredsson, biologiprofessor ved Lund Universitet.



Kan også beskytte friske celler

Hypotesen går videre ut på at melkeproteinet har en enda større effekt på friske celler.

– Våre data tyder på at bremseeffekten lactoferricin4-14 har på cellefornyelsen er en av grunnene til at melk kan ha en kreftforebyggende effekt. Men dette må det forskes mer på, sa Oredsson.

Dette tyder altså på at å drikke melk kan hjelpe å forebygge tarmkreft. Andre tips er å redusere inntaket av rødt kjøtt, særlig bearbeidede kjøttprodukter.

Du kan se hele studien hos Journal of Dairy Science.

Om du ikke drikker melk, kan du i stedet velge yoghurt, oster og andre type melkeprodukter, da disse også inneholder det spesielle melkeproteinet.

Er en av grunnene til at du dropper meieriprodukter at de inneholder mettet fett? Husk at det finnes mange lettvarianter, deriblant av gulost, som det faktisk er
to gode grunner til å velge.

Dessuten er det ikke slik at du bør sky alt av mettet fett. Les hvor mye det er greit å få i seg om dagen i denne artikkelen.

LES OGSÅ: Gi yoghurt fast plass i kjøleskapet

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer