<strong>VERDT HVER ENESTE KALORI:</strong> 1 glass skummet melk = 82 kalorier. Dette er likevel kalorier du gjerne må drikke. Hvorfor? Les under.
VERDT HVER ENESTE KALORI: 1 glass skummet melk = 82 kalorier. Dette er likevel kalorier du gjerne må drikke. Hvorfor? Les under. Vis mer

Melk

Melkedrikkere blir slankest

Du trenger ikke frykte kaloriene fra frokostmelka.

Publisert
Sist oppdatert


Si din mening:

Drikker du melk?



Har du byttet ut melk med vann for å spare kalorier? Det kan du isåfall bare slutte med.

En studie viser nemlig at ett eller to glass melk om dagen er gunstig når du skal gå ned i vekt.

Ja, ikke en dag uten!
 
504 (59%)
Noen ganger
 
218 (26%)
Nei, det er for barn og kalver
 
69 (8%)
Jeg liker melk, men tåler det ikke
 
61 (7%)

...men alt med måte

Du trenger kanskje ikke gjøre som Heidi Klum, som drakk én liter helmelk om dagen da hun var gravid. Dessverre gjør du heller ikke lurt å bytte ut melkeglasset med milkshake eller ekstra ost på pizzaen.

Melkedrikkere taper seg fortere

En studie som nylig er publisert i American Journal of Clinical Nutrition viser at de som drikker melk mens de slanker seg går i gjennomsnitt ned 5,5 kilo mer enn dem som ikke drikker melk, melder Aol Health.

De 300 personene som deltok i studien fulgte alle ulike dietter. Men det viste seg at uansett hva de spiste, var det deltagerne med som drakk to glass melk om dagen som gikk mest ned i vekt.

Vet ikke hvorfor

Forskerne er ikke helt sikre på hvorfor meieriprodukter har en slik gunstig effekt på BMI-en, men antar at det kan skyldes et stoff i melkefett kalt konjugert linolsyre (CLA).

En annen av forklaringene kan være at å drikke melk gjør deg mindre sulten.
- Det kan få folk til å føle seg mette, slik at de ikke spiser usunn og sukkerholdig mat, sier ernæringsforskeren Dr. Douglas Husbands til Aol Health.

Holder deg mett

Ifølge ernæringsforskeren er deg også mange som velger bort søtede juicer til fordel for melka. Og drikker du melk om morgenen spiser du sannsynligvis mindre til lunsj. Melk metter nemlig mer enn det fruktdrikker gjør, viser en studie.

- Og melk er jo så absolutt bedre enn saft, sier Dr. Douglas Husbands.

Offisielt matråd

Melk inngår fortsatt i Mattilsynes anbefalinger for hva som utgjør et sunt kosthold.

Her er Mattilsynets drikketips:
  • Ett glass juice
  • To glass mager melk
  • Tre kopper kaffe/te
  • Slukk resten av tørsten med vann

  • KK.no snakket med norske kvinner om hva de spiser til frokost. Sjekk om du er sunnere enn dem!

    Magre meieriprodukter

    Melk og ost er de viktigste kildene til kalsium og vitamin B2 (riboflavin) i kosten vår. Også proteinene i melka har en god innvirkning på det helhetlige kaloriinntaket.

    Dessverre er ikke funnene fra studien er ikke et klarsignal til å fråtse i feit brie og mektig sjokoladeis når du slanker deg, i den tro at kalsiumen og proteinene skal gjøre susen .

    - Melk inneholder for det første laktose, som mange er allergiske mot, sier Dr. Douglas Husbands.

    Dessuten er melkefett er ikke overraskende fortsatt kaloririkt, så du må huske på å styre porsjonsstørrelsene når du velger mektige meieriprodukter. De inneholder mettet fett som er en kjent risikofaktor for åreforkalkninger og hjertesykdom.

    Drikker du ikke melk?

    Ifølge en amerikansk studie skal 1300 milligram kalsium hjelpe folk med å gå ned dobbelt så mye i vekt. Det antas også at kalsium kan bryte ned fettceller og hemmer veksten av nye.


    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer