Hvorfor er jeg singel?, er et spørsmål mange stiller seg. Ifølge en fersk undersøkelse finnes svaret i samfunnet du lever i.
- Det er et massivt kulturelt skifte her. Antall kvinner som ikke er i et romantisk forhold er resultat av én faktor: Kulturen vår sier at vi ikke trenger å være i et forhold, sier psykolog Jean Twenge til samlivsmagasinet Tango.
Vår egen lykkes smed
Twenge arbeider som professor i psykologi ved San Diego State University og er forfatter av boken Generation Me: Why Today’s Young Americans Are More Confident, Assertive, Entitled–and More Miserable–Than Ever Before (Free Press, 2007) og medforfatter av den kommende boken Narcissism Epidemic sammen med W. Keith Campbell.Inspirert av nyere forskning har professoren sett nærmere på hvordan vi oppfører oss når det gjelder forhold. Hun ledet nylig en studie av 200 studenter, hvor disse måtte identifisere seg med en rekke ulike oppfatninger.
Hele 90 prosent av studentene identifiserte seg med utsagn som «Du trenger ingen andre for å bli komplett» og «Du er din egen lykkes smed». Dette har fått professoren til å konkludere med at dages unge føler at de selv er ansvarlige for sin egen lykke, og at det å være dypt involvert i en annen person er en svakhet og viser mangel på selvstendighet.
Mer selvopptatte
Twenge sier at denne studien også fører til den konklusjon at narsissisme råder som aldri før, og narsissistiske mennesker er dårlige partnere fordi de setter seg selv høyere enn andre.Også dagens trend med nettsamfunn som MySpace og Facebook, hevder hun har noe av skylden. Hun tror disse brukes mer til selvpromotering enn kommunikasjon.
- Nettsamfunnene tvinger folk til å tenke over hvorfor andre mennesker bør kjenne dem, sier hun til Tango.
Noen bruker også nettet aktivt til det professoren betegner som «romantisk ondskap». Man sporer kanskje opp en ekskjæreste, følger med på hvem han eller hun omgås, eller man bruker personer på nettet for å gjøre sin partner sjalu.
- For noen par er dette med å være på hverandres venneliste på disse nettstedene like viktig som spørsmålet om når de skal ha sex, sier hun.
Shopper menn
Jo mer tid vi bruker på oss selv, for eksempel ved å selvpromotere oss på nettet, jo mindre tid bruker vi på kontakt ansikt til ansikt, mener professoren. Og dating ligner stadig mer på det å handle et produkt: Man leter, finner - og vraker dersom produktet ikke oppfyller kravene.- Når det gjelder for eksempel ekteskap, så er dette i dag et valg, ikke en nødvendighet slik det var før i tiden, sier Chris Morett, professor i sosiologi og spesialist innen familie og ekteskap ved Fordham University i New York.
Forskjellen er også at i dag søker vi ikke en mann eller en ektemake, men en sjelevenn.
- Kvinner vil ha menn som ikke ber dem om å ofre sin identitet eller ethvert aspekt av den single livsstilen som de har lært seg å like, sier han til Tango.
LES OGSÅ:


