SPIS MER: En ny undersøkelse har bevist at det å spise mer frukt og grønt kan ha en positiv innvirkning på huden din - noe som kan gjøre at du oppfattes som mer attraktiv.  Foto: Getty Images/Pixland
SPIS MER: En ny undersøkelse har bevist at det å spise mer frukt og grønt kan ha en positiv innvirkning på huden din - noe som kan gjøre at du oppfattes som mer attraktiv. Foto: Getty Images/Pixland Vis mer

Frukt Og Grønt

Mer frukt og grønt gjør deg penere

Øker du inntaket ditt med 3,3 porsjoner per dag blir du regnet som mer attraktiv, viser ny forskning.

Du har helt sikkert hørt at det å spise de rette matvarene kan gjøre deg vakker, og som de fleste andre har du kanskje tenkt «nja, det gjelder i hvert fall ikke for meg».

Vel, fersk forskning har faktisk vist at det gjør det.

Forskere ved St. Andrews Universitet i Skottland gjennomførte nylig en studie hvor de så på personers inntak av frukt og grønt, og hva slags innvirkning det hadde på utseendet deres, skriver Daily Mail på sin helsenettside (ekstern lenke).

Og resultatene de viste faktisk at personene som økte frukt– og grøntinntaket sitt ble sett på som mer attraktive – og det bare i løpet av seks uker!

LES OGSÅ: Spis deg til et vakkert smil

3 PORSJONER: Øker du frukt- og grøntinntaket ditt med tre ekstra porsjoner per dag (altså cirka åtte porsjoner) vil det ha en positiv effekt på huden din, tyder den nye forskningen på.  Foto: Getty Images/iStockphoto
3 PORSJONER: Øker du frukt- og grøntinntaket ditt med tre ekstra porsjoner per dag (altså cirka åtte porsjoner) vil det ha en positiv effekt på huden din, tyder den nye forskningen på. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Regnet som mer attraktive

Forskningsleder Ross Whitehead og teamet hans kom frem til resultatene ved å overvåke matinntaket til 35 frivillige asiatiske og europeiske testpersoner i alderen 18 til 25 år i en tidsperiode på seks uker.

Noen av personene spiste lite frukt og grønt til vanlig, mens andre hadde et relativt normalt inntak.

Forskerne tok også regelmessig bilder av testdeltagerne, for å kunne vurdere eventuelle forandringer i utseende.

Etter å ha analysert bildene og resultatene fant forskerne ut at det å spise 2,9 porsjoner mer med frukt og grønt per dag faktisk fikk deltagerne til å se sunnere og friskere ut enn før de deltok i studien.

Ved å øke frukt- og grøntinntaket med 3,3 ekstra porsjoner per dag ble deltagerne også regnet som mer attraktive blant personene som vurderte bildene i etterkant.






LES OGSÅ: Så mye er egentlig fem om dagen

Karotenoider gir fargeendringer i huden

Ifølge forskerne kan det være det høye karotenoidinnholdet i frukt og grønnsaker som er «hemmeligheten» bak funnene.

Karotenoid beskytter nemlig cellene våre, og kan motvirke skader fra forurensning og sollys, samt aldersrelaterte sykdommer som hjerte- og karsykdommer og kreft.

Det er allerede en kjent sak at det å spise store mengder av visse grønnsaker, som gulrøtter, kan føre til at huden blir mer oransje.

Så langt har det imidlertid ikke vært kjent at en liten økning i disse røde og gule pigmentene i huden (som følge av økt inntak av frukt og grønt) kan være synlige for andre – og bli oppfattet som tiltrekkende (gir en slags ekstra glød).

Et kamera som målte endringer i testpersonenes hudpigmenter – altså rødhet, gulhet og lyshet, fant at alle disse økte betraktelig blant personene som økte inntaket av frukt og grønt.

Ved å bruke lyssensorer viste forskerne at de røde og gule fargene var knyttet opp mot nivåene av karotenoider i huden.

LES OGSÅ: Frukten du bør spise

FEM OM DAGEN: Norske helsemyndigheter anbefaler at du får i deg fem porsjoner frukt og grønt per dag. Dette tilsvarer cirka 500 gram. Foto: Helsedirektoratet/Synnøve Dreyer
FEM OM DAGEN: Norske helsemyndigheter anbefaler at du får i deg fem porsjoner frukt og grønt per dag. Dette tilsvarer cirka 500 gram. Foto: Helsedirektoratet/Synnøve Dreyer Vis mer

Litt kan ha stor effekt

Det finnes flere ulike typer karotenoider, men de som er regnet for å ha størst innvirkning på huden er lykopen – som gir tomater og paprika rødfargen, og beta-karoten, som finnes i gulrøtter, squash, brokkoli og spinat.

Hudfarge kan også påvirkes av polyfenoler – som finnes i blåbær, epler og kirsebær, og har en effekt hvor de får blodet til å strømme til hudoverflaten.

- Vi forventet at fargeforandingen skulle være størst hos testdeltagerne som ikke spiste så mye frukt og grønt til vanlig – i hvert fall i begynnelsen, men det viste seg altså at fargeforandringen var stor hos alle, forklarer Whitehead, hvis resultater er publisert i tidsskriftet PLoS ONE (mer info finner du her – ekstern lenke):

- En del av testpersonene spiste allerede omtrent anbefalt mengde frukt og grønt, men vi fant ut at bare noen ekstra porsjoner kunne ha en stor innvirkning på hudfargen.

Whitehead og teamet hans ønsker nå å se nærmere på om frukt og grønt også har samme effekt på personer med mørkere hudtyper, og om det er likt for elder mennesker.






LES OGSÅ:ALT du bør vite om antioksidanter

Så mye mer må du spise

Helsemyndigheter verden over er enige om at folk bør øke inntaket av frukt og grønt – av helsemessige årsaker.

Og her til lands anbefales det at vi får i oss 500 gram frukt og grønt (fem om dagen) per dag – hvorav én porsjon tilsvarer 100 gram av den aktuelle matvaren.

Altså må du spise 100 gram mandariner og 100 gram gulrøtter for at det skal telle.

Så for å merke effekten forskerne fra St. Andrews fant bør du altså spise 7,9 porsjoner (790 gram) frukt og grønt per dag for å se sunnere ut, mens du må spise 8,3 (830 gram) porsjoner per dag for å bli «vakrere».

LES OGSÅ: Disse fargene bør du ha på tallerkenen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: