FORTSATT AKTIV: Selv om hun la idrettskarrieren på hylla for en god stund siden, er vordende tobarnsmamma Kari Traa forsatt en aktiv jente. Helgen 23-24. juni arrangerer hun egen bootcamp for jenter i hjembyen Voss.  Foto: Lasse Berre
FORTSATT AKTIV: Selv om hun la idrettskarrieren på hylla for en god stund siden, er vordende tobarnsmamma Kari Traa forsatt en aktiv jente. Helgen 23-24. juni arrangerer hun egen bootcamp for jenter i hjembyen Voss. Foto: Lasse BerreVis mer

Kari Traa

- Merker at kroppen har forandret seg

Kari Traa trener 16 timer mindre i uka nå, enn da hun var toppidrettsutøver. Slik holder hun formen!

Tidligere toppidrettsutøver Kari Traa (38) er ikke ei jente som ligger på latsiden.

For selv om den vordende tobarnsmoren la opp som fristilutøver (ski) for flere år siden, er trening og en aktiv livsstil fortsatt en viktig del av hverdagen hennes.

Så viktig er det faktisk at 38-åringen nå skal arrangere en egen jentebootcamp i hjembyen Voss fra 23. til 24. juni (mer info finner du nederst i saken!).

LES OGSÅ: Trening gjør deg smartere

SPREK: Tidligere trente Kari opp mot 20 timer i uka. Nå er dette kuttet ned til fire, men 38-åringen er fortsatt svært sprek. Løping og styrke er blant favorittene (foto: Lasse Berre).
SPREK: Tidligere trente Kari opp mot 20 timer i uka. Nå er dette kuttet ned til fire, men 38-åringen er fortsatt svært sprek. Løping og styrke er blant favorittene (foto: Lasse Berre). Vis mer

- Kroppen har forandret seg

KK.no har tatt en prat med skiesset om både bootcamp, trening, kosthold og hvordan kroppen forandrer seg etter at man legger opp som toppidrettsutøver.

Ifølge Kari skjer det nemlig en del endringer når du slutter å trene aktivt.

Tidligere trente hun opp mot fire timer om dagen, med unntak av lørdag og søndag. Som småbarnsmamma har hun verken tid eller lyst til å følge det samme regimet lenger.






- All forandring gjør jo utslag, og jeg merker at jeg er i mye dårligere form nå enn i min aktive idrettstid. Dette har jeg vært forberedt på, og det sier seg selv at kroppen forandrer seg jo eldre man blir. Jeg er jo også blitt mor, og det gjør noe med kroppen. Nå har jeg verken tid eller lyst til å trene slik jeg gjorde tidligere, for det er ganske hardt for kroppen, sier hun til KK.no:

- Målet mitt med treningen nå er å være i grei form slik at jeg kan leke og være aktiv med barna mine i mange år. Jeg har også som mål å vise barna mine hvordan de skal kjøre baklengs på ski.

LES OGSÅ: Så ofte må du trene for å se resultater

Løper og trener styrke

Fra å ha trent rundt 20 timer i uka – på det meste, trener Kari nå cirka fire ganger i uka, én time av gangen (cirka 4 timer i uka). Det er særlig løping, som hun tidligere «hatet», og styrketrening hun trener mest.

- Når jeg nå er ei avdanka toppidrettsjente føler jeg at jeg nesten ikke trener sammenlignet med tidligere. Jeg løper en del - selv om det var «hat»-øvelsen min tidligere, fordi det er den letteste treningsformen å gjøre. Og da løper jeg aller helst i svake oppoverbakker. Oppover fordi det er tyngre og jeg trenger ikke å løpe like lenge for å få samme effekt som på flatmark – det fungerer bra for meg mentalt, forklarer hun:

- Styrketrening (hele kroppen) er noe jeg alltid har likt å gjøre. Jeg trener stort sett de samme øvelsene som da jeg var aktiv – med frie vekter, men med færre kilo og mindre intensitet enn før. Jeg er jo litt dårligere trent nå enn da.

Få Karis motivasjons- og treningstips lenger nede i saken!

LES OGSÅ: Slik blir du glad i å jogge

AVSLAPPET MED MAT: Ifølge Kari har hun alltid hatt et avslappet og naturlig forhold til mat. Og 38-åringen innrømmer at hun liker å kose seg (foto: Lasse Berre)
AVSLAPPET MED MAT: Ifølge Kari har hun alltid hatt et avslappet og naturlig forhold til mat. Og 38-åringen innrømmer at hun liker å kose seg (foto: Lasse Berre) Vis mer

Naturlig forhold til mat

Selv om hun har mange år som toppidrettsutøver bak seg – hvor fokus på «riktig» kosthold er stort, kan Kari avsløre at hun har et naturlig og avslappet forhold til mat.

I likhet med de fleste av oss andre elsker hun brødmat og godsaker.

- Jeg har alltid hatt et naturlig forhold til mat. Jeg spiser til jeg er mett og gjerne litt til. Jeg er altetende og elsker brødmat – selv i disse lavkarbotider, sier hun:

- Jeg må ha et fritt kosthold for å trives med meg selv, og har aldri vært på noen diett. Jeg har merket meg at når jeg trener hardt, så spiser jeg ubevisst sunnere. Når jeg trener lite eller ingenting, avtar godtesuget.






LES OGSÅ: Spis dette senest én time etter trening

Karis beste tips

Som de fleste andre, opplever også Kari at det er dager der hun ikke er like motivert til å trene. Hennes beste råd er derfor å finne treningsformer du liker.

- Husk at det er så lite som skal til før du merker resultat og blir hekta. Det er også viktig å finne en treningsform som du trives med, sier hun.

Har du tips til noen øvelser alle kvinner bør gjøre?

- Knebøy er en fantastisk øvelse. Her bør du stabilisere hele kroppen når du løfter - bruk frie vekter og ikke fastlåst stativ, sier hun:

- Det finnes også mange øvelser du kan gjøre med egen kroppsvekt, som er lette å gjøre hjemme. Søk på nettet, der finner du mange gode treningsøvelser.

LES OGSÅ: Så ofte bør du trene rumpa

BOOTCAMP: 23-24. juni arrangerer Kari Traa Bootcamp for jenter på Voss.
BOOTCAMP: 23-24. juni arrangerer Kari Traa Bootcamp for jenter på Voss. Vis mer

Skal være med på campen






Karis jentebootcamp (er et samarbeid mellom 38-åringens sportstøymerke Kari Traa og Girls Fitness Bootcamp) går altså av stabelen på Voss helgen 23-24 juni.

Ifølge 38-åringen vil det være et proft opplegg (blant annet skal Yngvar Andersen – kjent fra programmet «Bedre Puls» på NRK være gjesteinstruktør) som passer de fleste.

- Her vil jentene får en fantastisk opplevelse i min herlige hjembygd. All trening foregår ute og vi bruker naturen og enkle hjelpemidler for å få variert trening for hele kroppen. Det vil være et proft opplegg med god trening og veldig sosialt, sier hun:

- Jeg er ganske så gravid for tiden, så min deltagelse vil dessverre være litt redusert, men jeg er en jævel til å heie.

Mer info om campen finner du på Kari Traas bloggside (ekstern lenke).

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: