Ned I Vekt

Metoden som gir deg din idealvekt

Ikke heng deg opp i drastiske slankekurer, råder britisk ekspert.

SLAPP AV: Ikke sammenlikne deg med alle andre. Din idealvekt er indiviuell og avhengig av genene dine.  Foto: Getty Images
SLAPP AV: Ikke sammenlikne deg med alle andre. Din idealvekt er indiviuell og avhengig av genene dine. Foto: Getty Images Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Å regne ut forholdet mellom vekt og høyde, for eksempel ved hjelp av BMI-metoden (body mass index), har lenge vært brukt for å avgjøre om du er normalvektig, overvektig eller undervektig.

Og selv om BMI er en god rettesnor, så mener nå en britisk lege og ernæringsfysiolog at vi ikke må se oss blinde på slike tall. Jean-Michel Cohen hevder mange glemmer at også genetikk i stor grad påvirker vekten vår.

LES OGSÅ: Målemetoden som fokuserer på midjemålet

IKKE SULT DEG SELV: Ifølge Cohen er det ingen vits i å gå på drastiske slankekurer for å gå ned i vekt.
IKKE SULT DEG SELV: Ifølge Cohen er det ingen vits i å gå på drastiske slankekurer for å gå ned i vekt. Vis mer

Din individuelle idealvekt

Jean-Michel Cohen mener at idealvekten vår er individuell. Han mener med det at vi ikke kan sammenlikne to like høye personer og si at deres vekt burde være den samme.





Ernæringsfysiologen har derfor kommet fram til en metode han mener gir et riktigere bilde av hva hver enkelt persons matchvekt er.

Metoden er ganske enkel: Hva er den laveste vekten du i voksen alder har oppnådd uten å være på slankekur? Dette er din idealvekt, ifølge ernæringsfysiologen.

Han mener du kun vil ende opp med å gå opp i vekt igjen, dersom du presser deg ned i en lavere vekt enn din naturlige idealvekt.

LES OGSÅ: Derfor skal du ikke veie deg for ofte!

LITT ER LOV: Bare husk på å ta det med i regnskapet. Foto: Getty Images/iStockphoto
LITT ER LOV: Bare husk på å ta det med i regnskapet. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Ikke stritt imot fristelser

Cohen mener mange slankekurer mislykkes fordi folk kommer til et punkt, hvor de ikke lenger orker å hele tiden måtte motstå fristelser. Han mener du fint kan oppnå - og beholde - din naturlige idealvekt og samtidig unne deg en sjokolade eller et glass vin.

Ernæringsfysiologen mener hemmeligheten er å kompensere for utskeielser. Har du spist en sjokolade i dag, så gå en ekstra tur. Tok du et glass vin i går kveld, så dropp den kaloririke kaffe latten på vei til jobb og nøy deg i stedet med svart kaffe.

I tillegg mener Cohen at det også handler om enkel psykologi. Har du mye grønnsaker i kjøleskapet, så er sjansen større for at du også spiser mer grønnsaker. Og omvendt. Har du sjokolade tilgjengelig, ja, da øker selvfølgelig sannsynligheten for at du også spiser mer sjokolade.





LES OGSÅ: Noen sjokoladebiter kan hjelpe mot søtsuget

Det perfekte måltid

Ernæringsfysiologen er mannen bak kostholdsprogrammet og boken «The Parisian Diet», hvor han blant annet gir tips til mat han mener du bør spise. Han mener et perfekt måtid for eksempel kan bestå av følgende tre råvarer:

– Jeg anbefaler tomater, fordi det er veldig rikt på antioksidanten lykopen. Spis det sammen med fet fisk, for eksempel laks. Server det med en skive sitron, så får du også litt vitamin C.

En studie utført ved de to amerikanske universitetene Northwestern University og University of San Diego, kom ifølge Forskning.no fram til at slankekurer kan gjøre oss mer sinte. Cohen peker på noe av det samme. Han mener litt av hemmeligheten er å ha et så avslappet forhold til mat og vekt som mulig.

– De som lykkes er som regel de som har et avslappet forhold til mat og vekt, sier han.

Se Cohen snakke om The Parisian Diet nedenfor:


LES OGSÅ: Slik påvirker stress vekten






Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer