TRENING: Det er ingen hemmelighet at Michelle Obama elsker å holde seg i form - gjerne da med denne musikken på øret! FOTO: NTB scanpix
TRENING: Det er ingen hemmelighet at Michelle Obama elsker å holde seg i form - gjerne da med denne musikken på øret! FOTO: NTB scanpix Vis mer

Trening:

Michelle Obama (56) deler sine beste treningslåter

På lista finner vi kjente navn som Ed Sheeran, Ariana Grande og Bruno Mars.

Hvordan skal man klare å komme seg ut og trene, når de triste vintermånedene gjør at du bare vil ligge på sofaen?

Det hjelper kanskje heller ikke på motivasjonen når det faktisk regnes som trening å ta en filmkveld. Men noe mange forhåpentligvis kan kjenne seg igjen i, er følelsen av å høre på en skikkelig bra låt. En låt som man kan høre på igjen og igjen, og som bare får deg til å føle deg som på toppen av verden.

Kombinerer du den beste musikken du vet om, og den nitriste dagen i januar hvor du må tvinge deg ut å trene, kan dagen kanskje bli litt bedre. Og hvis du trenger tips til musikk; hvorfor ikke la deg inspirere av en kjendis?

Kjendis-spilleliste

Tidligere førstedame i USA og forfatter, Michelle Obama (56), delte sine beste treningslåter for 2020 på Instagram. Listen inkluderer noen kjente artister som garantert gir deg motivasjon til treningsøkten, blant annet Lizzo, Beyoncè og Kanye West. Hun har til og med en egen liten kategori over sanger til å roe ned økta. I tillegg skriver hun at det er «den tiden på året hvor nyttårsforsettene blir litt vanskeligere å holde». Kjenner du deg igjen i det utsagnet?

- Din egen personlige trener

Christian Torp er muskel- og leddterapeut på klinikken Torp & Co i Oslo, som han også eier. Han tror at musikk kan ha mye å si for en treningsøkt, hvis man liker å trene med musikk og ikke finner det forstyrrende.

- Musikk kan hjelpe deg både over dørstokkmila og pushe deg igjennom det siste minuttet i 4x4 intervaller. Musikk kan gi deg en god selvfølelse og får fram den ekstra drivkraften i kroppen din. Det blir litt som din egen trener som står og motiverer deg i øret, forteller han til KK.

Mange muligheter

BBC har gjort et lite eksperiment, der 24 mennesker i alderen 25 til 65 ble delt opp i to grupper. Den ene gruppa skulle gå 10 000 skritt hver dag, mens den andre ble bedt om å gå i et høyt tempo i 30 minutter med musikk. Etter fem uker så de en litt større forskjell på reduksjonen av kroppsfett hos gruppa som gikk i en halvtime med musikk.

Streamingtjenester som for eksempel Spotify har en egen sjanger med musikk som passer til trening. Mange hører kanskje også på podcast. Derfor er det stor variasjon i utvalg, og du kan velge akkurat det som passer for deg og din økt.

På forskningssiden Center 4 Research har de publisert en studie, hvor det står at teksten og rytmen av motiverende musikk kan inspirere deg til å jobbe lenger og hardere under treningsøkta. I tillegg må man velge musikk som man liker og som passer din treningsrutine, for å få mest ut at treningen.

Torp bekrefter at musikken som fungerer best, er avhengig av hva treningen består av. Det er når kroppen kjenner en musikalsk rytme at musikken mest sannsynlig har en effekt, sier han.

- En raskere beat når du gjennomfører intensiv trening i høyere pulssoner, for eksempel løping, intervaller eller sirkeltrening, gjør at hjernen og kroppen organiserer kreftene sine bedre. Ved lavere intensitet kan mer monoton musikk med beskjedne, kontinuerlig beats gi best effekt, opplyser han.

Da er det bare å ta fatt på treningsskoa og headsettet, og komme seg ut!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: