RIMELIG OG SMAKFULL MIDDAG: Middagsmenyen trenger ikke koste flere tusen kroner hver uke. I følge eksperten kommer du langt med å planlegge og bruke opp alle matvarene - inkludert restene.  Foto: kab-vision - Fotolia
RIMELIG OG SMAKFULL MIDDAG: Middagsmenyen trenger ikke koste flere tusen kroner hver uke. I følge eksperten kommer du langt med å planlegge og bruke opp alle matvarene - inkludert restene. Foto: kab-vision - Fotolia Vis mer

Kosthold

Middag for hele uken til under 600 kroner?

Ja, det lar seg gjøre!

Hva skal du ha til middag?

En skulle tro at dette var enkelt å svare på, men i realiteten er det nok et spørsmål som bidrar til mye hodebry rundt om i landet ved middagstider. 

Ikke bare skal det smake godt, men det skal ikke være usunt eller ta for lang tid å tilberede, i tillegg til at det ikke skal være for dyrt. 

Så, hva bør du sette på handlelisten din?

LES OGSÅ: Slik redder du tørt brød

Fyll opp med grønnsaker

- Ved å bruke tallerkenmodellen - altså å fylle for eksempel halve tallerkenen med grønnsaker vil du slå to fluer i en smekk - både et sunnere måltid og en billigere middag, forteller ernæringsfysiolog i Somebody.no, Anita Marie Myrvang.

GÅ FOR GRØNNSAKER: Ikke bare er grønnsaker rimelig, men det gir deg mange flere mulgheter på kjøkkenet, smaker kjempedeilig og er veldig bra for deg. Foto: Fotolia
GÅ FOR GRØNNSAKER: Ikke bare er grønnsaker rimelig, men det gir deg mange flere mulgheter på kjøkkenet, smaker kjempedeilig og er veldig bra for deg. Foto: Fotolia Vis mer

Hun forklarer at posegrønnsaker er et veldig godt alternativ. Det er billig og kan i tillegg posjoneres utover flere dager - uten at kvaliteten blir dårligere. 

Og du trenger ikke å bekymre deg for at disse er noe mindre næringsrike enn ferske - snarere tvert i mot. Frosne grønnsaker blir ikke like utsatt for lys, varme og oksygen som ferske grønnsaker, og bevarer derfor mer av næringsstoffene.

Det aller smarteste trikset for å spare penger på middagsmenyen er imidlertid planlegging. 

- Planlegging, planlegging, planlegging. Ved å lage en ukesplan og en handleliste, slipper du impulskjøpene i løpet av uken. I tillegg blir det lettere å handle ingredienser du kan fordele utover uken, forklarer Myrvang. 

LES OGSÅ: Det beste valget fra frysedisken

Se på kiloprisen - ikke bare prislappen

Når du er på butikken gjelder det selvfølgelig også å følge med på prisene, men ikke nødvendigvis den prislappen du pleier å se på. 

- Generelt bør du alltid se på kiloprisen når du handler mat, forklarer Myrvang.

FØLG MED PÅ PRISENE: Og ikke bare på prisene som står rett under produktet, men kiloprisen. Dette gjelder spesielt for matvarer du kan oppbevare over lenger tid - for eksempel tørrvarer eller mat du kan fryse ned. Noen ganger kan det nemlig lønne seg å kjøpe inn litt større mengder.  Foto: Thinkstock
FØLG MED PÅ PRISENE: Og ikke bare på prisene som står rett under produktet, men kiloprisen. Dette gjelder spesielt for matvarer du kan oppbevare over lenger tid - for eksempel tørrvarer eller mat du kan fryse ned. Noen ganger kan det nemlig lønne seg å kjøpe inn litt større mengder. Foto: Thinkstock Vis mer

Det gjelder spesielt matvarer du kan oppbevare over lenger tid, som for eksempel ris, eller matvarer som er frosset eller som du kan fryse ned, som grønnsaker eller kjøtt. 

- Det er som regel bedre å handle inn i store pakninger og spe utover de neste ukene. Dersom du syns at basisvarene blir kjedelig over tid, kan du variere fra uke til uke med krydder, sauser og ferske grønnsaker - som heller ikke er så dyrt, sier hun. 

Prøv deg frem med for eksempel ingefær, hvitløk og chili, som ikke bare gir maten et kick, men som også er bra for helsen. 

Av sauser finnes det også mange smakfulle varianter, og de trenger ikke være så usunne heller. Som klinisk ernæringsfyiolog, Ina Garthe, tidligere har uttalt til KK.no, kommer du langt med å erstatte smør med plantemargarin og fløte med lettmelk. 

LES OGSÅ: Har du oversaltet maten?

Den vanligste middagstabben

Middagsmenyen trenger altså ikke å ligge på flere tusen kroner i uken. Så, hva er den største årsaken til at det pleier å bli så dyrt?

- Det er flere årsaker til dette - blant annet er det veldig mange som kjøper og lager mye mer mat enn de trenger, forteller Myrvang.

FRYS NED: Enten det er middagsrestene fra dagens middag eller kjøttdeig som er blitt til overs kan du spare mye penger på å fryse ned matrester. Foto: Stine Tunstrøm
FRYS NED: Enten det er middagsrestene fra dagens middag eller kjøttdeig som er blitt til overs kan du spare mye penger på å fryse ned matrester. Foto: Stine Tunstrøm Vis mer

En annen faktor som fører til kostbare middager, er er at mat er blitt så tilgjengelig at mange tillater seg å handle inn akkurat det de har lyst på hver dag, i stedet for å bruke det de allerede har liggende i kjøleskapet. 

- Hvor mange av oss har vel ikke helt fine og brukbare ingredienser liggende hjemme, som har ligget der i månedsvis?

Det lønner seg derfor å bruke det du har hjemme - ikke minst spise opp restene fra de dagene du har laget altfor mye. 

- Det er mye å spare på å fordele middagen over to dager. Faktisk kan du få ingrediensene i handlelisten under til å vare i minst halvannen uke ved å fryse ned rester eller rett og slett bare lage samme middag to ganger på en uke - spesielt hvis du er én person.

LES OGSÅ: Her er løken du bør velge

Ukesmeny for under 600 kroner

Så, over til handlelisten og middagene. Med denne handlelisten - som er beregnet på 1-2 personer, kommer du under 600 kroner på en middagsuke. 

SMAKFULLT PITA: Fylte pitabrød er bare en av de smakfulle middagene i ukesmenyen for under 600 kroner. Foto: Thinkstock
SMAKFULLT PITA: Fylte pitabrød er bare en av de smakfulle middagene i ukesmenyen for under 600 kroner. Foto: Thinkstock Vis mer

HANDLELISTE:

Vi tar forbehold om at dette er cirkapriser og at mengden - og dermed også prisen, vil variere avhengig av hvor mange personer som bor i husholdningen. 

  • Pasta - gjerne ekstra fiberrik                                          15 kr
  • Løk                                                                                 15 kr
  • Hvitløk                                                                            15 kr
  • Kjøttdeig (enten av svin, kylling eller storfe)                    40 kr
  • Fiskefilet                                                                         50 kr
  • Poteter                                                                            30 kr
  • Chili sin Carne (GoGreen)                                                30 kr
  • Egg                                                                                 30 kr
  • Diverse grønnsaker (til salat, steking og koking)             50 kr
  • Frosne grønnsaker                                                          50 kr
  • En billig ferdigrett                                                           50 kr
  • Hvitløksbrød                                                                   25 kr
  • Revet ost                                                                        35 kr
  • Pitabrød                                                                          25 kr
  • To gode sauser og krydder                                             60 kr
  • Salatblader                                                                     25 kr
  • Tomatpuré                                                                     10 kr
  • Olje/margarin                                                                40 kr

TOTALT:                                                                            595 kr  

LES OGSÅ: Frokosten som lager seg selv

MIDDAGENE:

Dag 1: Pasta med en av sausene du kjøper med, friske grønnsaker og eventuelt halve kjøttdeigen. Varm opp hvitløksbrød ved siden av, og frys ned restene. 

Dag 2: Fisk med poteter, frosne grønnsaker og smør blandet med noen av krydderne du har kjøpt inn. 

Dag 3: Chili sin carne (chiligryte, men uten kjøtt). Hvis du foretrekker retten med kjøtt, kan du steke opp og tilsette noe av kjøttdeigen. Server med ost på toppen og hvitløksbrød. 

Dag 4: Omelett. Også her kan du tilsette det du vil ha grønnsaker, ost og faktisk også med saus for å få til en middagsomelett.

Dag 5: Fyll opp et varmt pitabrød med salat og de ingrediensene du ønsker. Vær kreativ med krydder og saus for å få til en spennende smak. 

Dag 6: Pitapizza! Lag pizza med pitabrødene som ble til overs fra dagen før. Ha på tomatpuré, løk og ost som basis, og fyll på med eventuelle grønnsaker eller annet fyll. 

Dag 7: Ta deg en matlagingspause og spis en ferdigrett - ja, for det trenger slett ikke være så usunt nemlig. Et alternativ er å lage noe av det du har igjen fra uken som har gått, før du tar deg en ny handletur på mandagen. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: