KJAPP OG SUNN MIDDAG: En fiskeburger med grovt brød er en sunn og superkjapp middag hvis du har dårlig tid.  Foto: REX/Womans Weekly/All Over Press
KJAPP OG SUNN MIDDAG: En fiskeburger med grovt brød er en sunn og superkjapp middag hvis du har dårlig tid. Foto: REX/Womans Weekly/All Over Press
Middag

Middag på under 30 minutter

Supersunne, deilige retter alle kan lage!

I en hektisk hverdag hvor mye skal gjøres på svært kort tid, er det ofte lett å ty til usunn ferdigmat fremfor et sunt hjemmelaget måltid.

Når pangsulten melder sin ankomst etter trening eller jobb, og du kanskje bare har en halvtime til rådighet, er det nok mange som tror at det å ta seg en frossenpizza eller pølse er det kjappeste alternativet.

Men slik er det fakisk ikke!

Faktisk kan du helt fint lage et sunt og godt måltid fra bunnen av - og det på godt under 30 minutter.

PLANLEGGING ER NØKKELEN: Lag en handleliste for uka, så har du alle middagsingrediensene klare når du kommer hjem og er supersulten. Foto: Getty Images/iStockphoto
PLANLEGGING ER NØKKELEN: Lag en handleliste for uka, så har du alle middagsingrediensene klare når du kommer hjem og er supersulten. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Lurer seg selv

Ifølge Kari H. Bugge, som er ernæringsfysiolog og fagsjef ved Grete Roede AS, tyr folk til ferdigmat fordi det verken krever planlegging, store innkjøp eller tid. Men her lurer de seg selv.

– Når man tenker seg om er jo egentlig ikke frossenpizza en rask middag. Innen du har varmet opp ovnen, stekt pizzaen og latt den avkjøle seg så du ikke brenner deg i ganen, så har det jo gått en halvtime. På den tiden kan du faktisk rekke å koke poteter, dampe grønnsaker og trekke fisk.

– Jeg tror dette ofte skyldes mangel på kjøkkenerfaring. Vi vet rett og slett ikke hvor enkelt det faktisk er å lage mat fra bunnen av, forteller hun til KK.no.





LES OGSÅ: Så enkelt blir middagen litt sunnere

RØD KARRI: Bruk er ferdigpose med red curry-suppe og ha oppi strimlet kyllingfilet og litt grønnsaker - supergodt og enkelt! Foto: rakratchada torsap / Alamy/All Over Press
RØD KARRI: Bruk er ferdigpose med red curry-suppe og ha oppi strimlet kyllingfilet og litt grønnsaker - supergodt og enkelt! Foto: rakratchada torsap / Alamy/All Over Press Vis mer

Lurt å planlegge

Det å lage et sunt og godt måltid trenger ikke ta mye tid. Alt som kreves er ifølge Bugge god planlegging.

- Her gjelder «godt planlagt – halvveis gjennomført» prinsippet. Vet du at noen av ettermiddagene vil bli travle, kan du sørge for å ha handlet inn på forhånd. Da trenger ikke selve matlagingen å ta mye tid.

- Fiskeburgere er et sunt og godt alternativ når du virkelig ikke har tid til å lage mat. Her kan du bruke grove polarbrød, salat, rødbeter, litt majones og en varm fiskekake – og middagen er klar i en fei.


Bugge understreker at du heller ikke skal ha dårlig samvittighet dersom du tyr til en suppepose.





- Suppeposer inneholder i hovedsak frysetørkede grønnsaker, og er dermed ganske sunt. Har du i litt ekstra kan det fort bli et fullverdig måltid.

- Du kan for eksempel prøve den nye Red Curry-suppen til Toro med strimlet kyllingfilet og litt ekstra grønnsaker i – superrask og god middag, sier hun.

LES OGSÅ: Har du et normalt forhold til mat?

Kjapp og god middag

Som Bugge forteller trenger du ikke ty til ferdigmat fordi du har dårlig tid. På en halvtime kan du fint slå til med noen velsmakende, sunne retter.

Her er noen av Bugges andre middagsforslag:

«Fisk i en fei»
– Findus sin «Fisk i en fei» er fiskefilet i stekefolie som kan legges rett i ovnen. Mens den ligger der og blir klar kan du dekke bord, koke pasta og åpne en pose ferdig vasket salat. Da har du middag på 30 minutter.

Tom Kah Gai suppe
– Toro Tom Kah Gai suppe koker du opp etter anvisning på pakken. Mens den varmes opp strimler du to kyllingfileter, kutter opp et utvalg grønnsaker du har tilgjengelig, har alt i suppen og lar den trekke i 4 minutter mens du dekker bordet. Da har du middag på 15 minutter.

Spaghetti bolognese
– Spaghetti bolognese er en rask middag. Sett på vann til pasta. Stek karbonadedeig mens du hakker en løk, litt hvitløk og to gulrøtter – dette gir ekstra vitaminer og antioksidanter. Kok pasta mens du blander sammen stekt kjøtt, løk, gulrøtter og et glass ferdig tomatsaus. Åpne en pose ferdig vasket salat og middagen er klar på 15 minutter.

LES OGSÅ: Her er den ultimate middagen
Til forsiden