MAGEFETT: Forskere ved Harvard School of Public Health har funnet kostholdet som er gunstig for hjerte- og karsystemet, og som en bonus også er gunstig for midjemålet og vekten. Foto: All Over Press
MAGEFETT: Forskere ved Harvard School of Public Health har funnet kostholdet som er gunstig for hjerte- og karsystemet, og som en bonus også er gunstig for midjemålet og vekten. Foto: All Over Press Vis mer

Middelhavsdiett

Middelhavsdiett gir mindre magefett

Kostholdet er gunstig for både midjemål og vekten.

Publisert
Ønsker du å gjøre noe med midjemålet og vekten?

For helsens skyld, bør du ifølge Helsedirektoratet som kvinne ikke måle mer enn 88 centimeter rundt livet.

Hvis du i likhet med veldig mange norske kvinner likevel gjør det, ja, da kan det være du bør prøve dietten sør-europere sverger til.

LES OGSÅ: Ned i vekt uten slanking

MIDDELHAVSDIETT: Grønnsaker, fisk og sunne oljer er noe av det som kjennetegner kostholdet sør i Europa. Foto: All Over Press
MIDDELHAVSDIETT: Grønnsaker, fisk og sunne oljer er noe av det som kjennetegner kostholdet sør i Europa. Foto: All Over Press Vis mer

Middelhavsdietten

En ny studie viser at middelhavsdietten kan hjelpe deg å holde vekten og midjemålet.

En gruppe forskere ved Harvard School of Public Health (les mer om studien her) satt nærmere 800 personer på forskjellige grader av middelhavsdietten.

Testpersonene som ble satt på et kosthold med størst grad av middelhavsmat, hadde 43 prosent lavere risiko for å gå opp i vekt, sammenlignet med personene som spiste minst middelhavsmat.

De hadde dessuten 35 prosent større sjanse for få en slankere mage, sammenliknet med dem som spiste minst middelhavsmat.

LES OGSÅ: Magefettet er lettest å bli kvitt





Fisk, grønnsaker og frukt

Det Harvard-forskerne mener gjør at middelhavsdietten er så effektiv, er at den er rik på grove kornprodukter, grønnsaker, frukt, fisk og sunt fett.

Dietten «tillater» kun moderate mengder meieriprodukter, kjøtt, egg og alkohol.

Og det er totaleffekten av å spise mer av det dietten er rik på og mindre av det den inneholder lite av, som gjør den sunn.

– Poenget er ikke detaljene, men helheten i kostholdet, har forsker Gianluca Tognon ved Sahlgrenska akademin i Göteborg tidligere fortalt til Forskning.no.

En tidligere studie har dessuten vist at middelhavsmat med mye olivenolje både forebygger og kan virke dempende på framveksten av brystkreftceller.

LES OGSÅ: Spis bedre - gå ned i vekt

VIN: Drikk kun moderate mengder.  Foto: All Over Press
VIN: Drikk kun moderate mengder. Foto: All Over Press Vis mer

Forebygger mot hjerte- og karsykdom

Den amerikanske Harvard-studien viser også at testpersonene fikk redusert blodtrykk og redusert kolesterol etter at de begynte å spiste middelhavsmat.





–Studien er enda et bevis for helsegevinstene ved å spise middelhavsmat, sier professor og forskningsleder Stefanos Kales til Fox News.

Fra før har en annen studie ifølge BBC vist at middelhavskost kan forebygge mot depresjoner.

Og mens tidligere forskning først og fremst har studert effekten dietten har på eldre mennesker, er den nye studien gjort på yngre personer og indikerer dermed at kostholdet også er gunstig for unge.

LES OGSÅ: Det enkleste grepet for et sunt hjerte

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer