TIMEOUT: Å ta en liten timeout har stor effekt. Sett av litt tid til å gjøre ingenting i løpet av dagen, råder forfatter Mette Kopp. Foto: All Over Press
TIMEOUT: Å ta en liten timeout har stor effekt. Sett av litt tid til å gjøre ingenting i løpet av dagen, råder forfatter Mette Kopp. Foto: All Over Press
Avslapning

Mindre stresset med ett enkelt grep

Dette superenkle tipset kan rett og slett gi deg hvilepulsen tilbake.

– Det er så mye som drar i oss i det moderne liv. Og så glemmer vi å ta pauser. Vi har fullstendig glemt hvor viktig det er å restituere, sier Mette Kopp, som er aktuell med boken «24 pauser – Nærvær og mindfulness du enkelt kan legge inn i hverdagen».

Hun mener det er alle disse tingene i «haster ikke»-kategorien, og som havner på to do-listen, som i stor grad bidrar til at vi ikke tar nok pauser.

Kopp mener det spesielt er kvinner som ikke tar nok pauser.

- Vi kvinner fikser alt som kommer inn fra høyre og så ender vi med å bli helt bakpå i vårt eget liv. Og det fremmer følelsen av avmakt, og avmakt gir stress og stress gir angst, og så er vi på vei ned i en ond spiral, sier hun.

I boken sin har hun tips for hvordan vi kan ta en pause fra det daglige stresset, og finne nærvær og ro, og gjøre noen enkle øvelser innimellom dagens mange andre aktiviteter.

Kopp er selv en travel dame som holder foredrag, underviser i yoga og mye annet. Men i løpet av dagen gir hun seg selv lov til å ta 10-minutters pauser, hvor hun glemmer alt om to do-lister.

LES OGSÅ: Pust bedre - lev lengre

JOBBPAUSE: Sitter du foran en pc hele arbeidsdagen, bør du ikke surfe på nettet når du skal ta deg en 10 minutter, råder Mette Kopp. Foto: REX/Mood Board/All Over Press
JOBBPAUSE: Sitter du foran en pc hele arbeidsdagen, bør du ikke surfe på nettet når du skal ta deg en 10 minutter, råder Mette Kopp. Foto: REX/Mood Board/All Over Press Vis mer

Vi yter før vi nyter

Kopp mener problemet for mange blant annet ligger i at vi er opplært til at vi skal yte før vi kan nyte. At vi har lært at vi skal være omsorgsfulle. Og at vi har lært at vi skal være effektive og nyttige.

– Og når vi er ferdige med det – når alt er gjort, og alle omkring oss er glade og har det bra – så kommer turen til oss selv. Da kan vi slappe av og være til stede, sier hun, og fortsetter:

– Problemet er bare at det er de færreste av oss som når fram til den siste delen. I hvert fall skjer det ikke automatisk. Vi har nemlig en tendens til å gape over altfor mye og betrakte oss selv som uovervinnelige maskiner. Inntil vi en dag plutselig ikke klarer mer.

Forfatteren framhever at det er viktig for henne å vise at pauser og nærvær ikke nødvendigvis trenger å være et prosjekt. Det behøver ikke å være enda en byrde man skal tenke på, i tillegg til alt annet.

For vi kan velge å gjøre pauser, meditasjon og nærvær til enda en ting vi skal rekke over, men det trenger vi ikke. Det kan også bare være noe som gjør livet vårt litt bedre og som gjør at vi får litt mer plass til oss selv.

LES OGSÅ: Bekymrer du deg for mye?

10 minutter holder

Mette Kopp mener at hvis du klarer å ha ti minutter for deg selv i løpet av dagen både på jobb og hjemme, vil du oppleve at du stille og rolig får et påfyll – og får tid til å kjenne etter hvordan du virkelig har det.

Ta for eksempel fem-ti minutter for deg selv hjemme med en kopp te, eller gå en liten tur i en pause på jobben. Men det er viktig at pausene er forskjellige fra det du holder på med. Hvis du sitter ved pc-en hele dagen, er det ingen god pause å gå på Facebook.

Og hvis du hjelper barna med leksene, er det ikke nødvendigvis en god idé å bruke pausen til å ringe svigermor – med mindre det er en ting som fyller deg med energi.

Vi skal nemlig ikke bruke pausene våre til å få gjort unna diverse forpliktelser. Og vi narrer oss selv hvis vi tror vi har en ordentlig pause om vi løper på postkontoret i lunsjpausen. Å gjøre unna slike ærender er forpliktelser som fyller oss med følelsen av effektivitet, heller enn følelsen av glede og nytelse — med mindre, tilføyer Mette Kopp — vi har en god flørt med fyren bak skranken.

LES OGSÅ: Derfor bør du leve i nuet

GJØR BARE EN TING: Et av tipsene fra eksperten er virkelig å kjenne etter. Drikker du en kopp te, så gjør bare det og ikke noe annet. Kjenn på koppen, kjenn på smaken og bare det. Foto: REX/Voisin/Phanie/All Over Press
GJØR BARE EN TING: Et av tipsene fra eksperten er virkelig å kjenne etter. Drikker du en kopp te, så gjør bare det og ikke noe annet. Kjenn på koppen, kjenn på smaken og bare det. Foto: REX/Voisin/Phanie/All Over Press Vis mer

Prøv disse øvelsene

Dette er to av øvelsene Mette Kopp foreslår:

Øv på nærvær: Bli oppmerksom på kroppen og sansene dine. Vær bevisst på det du sitter på eller lener deg inntil, temperaturen i kroppen din, de rytmiske bevegelsene i åndedrettet.

Legg merke til farger, lukter, sanseinntrykk. Gjør én oppgave uten å gjøre noe annet samtidig, gjerne langsomt. Det kan være noe så enkelt som å drikke et glass vann, børste håret eller nyte sola. Vær bevisst alt som prøver å trekke deg vekk fra øyeblikket – alt det du burde, skulle, ville – og gi slipp på det.

KK 44 er i salg fra fredag 31. oktober. Foto: Ida Bjørvik
KK 44 er i salg fra fredag 31. oktober. Foto: Ida Bjørvik Vis mer

Ta to minutter: Sett alarmen på to minutter. Sitt for deg selv i stillhet, trekk pusten godt inn og si følgende høyt for deg selv:

Jeg er her
Jeg skal ingenting
Jeg skal ingen steder
Jeg skal ikke prestere noe
Jeg skal ikke gjøre noe
Jeg er her

Dette er nærværsmeditasjon som kan brukes som en pause, som fokuseringshjelp før et møte, en samtale eller en stor oppgave.

Denne artikkelen er opprinnelig publisert i KK 44, som kom i salg fra fredag 31. oktober.

Til forsiden