UNNGÅ INNTAK AV SINK OG JERN SAMTIDIG: Ifølge eksperten bruker disse mineralene samme opptaksmekanisme i kroppen og kan ødelegge for opptaket av hverandre.  Foto: Thinkstock.com
UNNGÅ INNTAK AV SINK OG JERN SAMTIDIG: Ifølge eksperten bruker disse mineralene samme opptaksmekanisme i kroppen og kan ødelegge for opptaket av hverandre. Foto: Thinkstock.com
Vitaminer

Mineralene du ikke bør ta sammen

Kan ødelegge for opptaket av hverandre - også fra maten.

Vitaminer og mineraler har helt klart mange nyttige funksjoner. Mange eksperter mener blant annet at de kan bidra til å forebygge helseproblemer som hjerte- og karsykdom og kreft.

Til tider kan det likevel bli litt forvirrende.

Får du i deg nok vitaminer gjennom kostholdet eller burde du ta noen form for kosttilskudd? Og hvordan bør du egentlig innta dem?

LES OGSÅ: To drikker du bør få i deg hver dag

Fettløselige vitaminer sammen med fett

– Fettløselige vitaminer tas bedre opp sammen med fett fra et måltid, forteller klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør, til KK.no.

Dette kommer av at fettløselige vitaminer som A, D, E og K trenger fett for at kroppen skal kunne ta de opp. Så ta gjerne disse vitaminene sammen med noe mat som inneholder fett.

– Det finnes også de som allerede kommer sammen med fett - for eksempel tran, sier Sundfør.

LES OGSÅ: Hvor sunn er smoothien din egentlig?

Ta sink og jern en stund før du spiser

Hovedregelen er likevel at vitaminer tas godt opp i kroppen uansett hvordan du tar dem, men at det er litt vanskeligere med mineraler.

Det gjelder blant annet jern, siden kroppen bare klarer å ta opp en bestemt mengde av gangen.

– Sørg for å ta jern enten to timer før eller etter et måltid - hvis ikke kan det ødelegge for jernopptaket fra måltidet ditt, sier Sundfør.

Hvis du får i deg ikke-hemjern (les mer om ikke-hemjern på SNL.no), som finnes i de fleste kosttilskudd med jern, kan det være lurt å innta sammen med C-vitaminer.

For eksempel et glass juice, siden det hjelper på opptaket i kroppen.

Ifølge Sundfør er det også viktig at du ikke tar jern og sink sammen, siden disse bruker de samme opptaksmekanismene i kroppen og vil ødelegge for opptaket av hverandre.

Tar du jern eller sink før et måltid, kan det også ødelegge for opptaket av disse mineralene i maten.

LES OGSÅ: Maten du bør droppe før sengetid

Husk at du snakker med legen din

Selv om det er mange fordeler ved å ta vitaminer og mineraler, er det ikke dermed sagt at du bør hive i deg både det ene og det andre.

– Husk at du bare bør ta tilskudd hvis du har fått påvist mangler - ikke bare fordi du tror du mangler noe, sier Sundfør.

Hvis du ikke drikker melk kan det være at du har behov for kalsium. Det er nemlig ikke så lett få å nok fra andre matvarer.

For eksempel tilsvarer fem hele brokkoli kun to glass melk når det gjelder kalsium.

LES OGSÅ: Denne kaken fortjener du nå
Til forsiden