NED I VEKT: Det er fort gjort å miste motivasjonen når man skal ned i vekt. Heldigvis finnes det en rekke gode råd som kan bringe den tilbake. Foto: NTB Scanpix
NED I VEKT: Det er fort gjort å miste motivasjonen når man skal ned i vekt. Heldigvis finnes det en rekke gode råd som kan bringe den tilbake. Foto: NTB Scanpix
Ned i vekt:

Mistet motivasjonen til å gå ned i vekt?

Fort gjort når du har gått ned litt, men ikke alt du ønsket.

Det å skulle gå ned i vekt er hardt arbeid, og det spesielt hvis motivasjonen sakte men sikkert har begynt å dabbe av.

Sist Jeanette Roede, som er konseptsjef i Grete Roede AS, holdt nettmøte på KK.no fikk hun et spørsmål av en leser som slet med nettopp dette.

«Jeg er cirka halvveis i vektreduksjonen, og føler nå at jeg begynner å miste litt fokus og motivasjon. Har du noen gode tips?»

LES OGSÅ: 5 tips for å gå ned i vekt

Sett deg mål som er motiverende

Roede forteller at det ikke er uvanlig at motivasjonen svikter når man prøver å gå ned i vekt. Og når dette skjer anbefaler hun deg å stille deg selv følgende spørsmål:

Hva var målet med vektreduksjonen – var det for å føle deg vel, for å kunne leke med barna, for å orke å trene, eller kanskje for å passe inn i klær?

- Finn frem målene du satt deg når du startet, og evaluer dem. Kanskje det er på tide å oppdatere listen din? Sett deg nye mål som trigger og engasjerer deg – noe du brenner etter akkurat nå.

- Og ikke sett et tall på vekten som et mål! Det er ikke motiverende i seg selv, det er hva du kan bruke den nye lettere kroppen til som vil gi deg motivasjon som varer.

Hun mener også det er fryktelig viktig at du snakker pent til deg selv.

- Gi deg selv masse ros - og jo mer og oftere, jo lettere er det å tro på det!

SETT DEG NYE MÅL: Skriv ned noen nye mål som motiverer deg til å fortsette vektnedgangen. Foto: Rostislav Sedlacek - Fotolia
SETT DEG NYE MÅL: Skriv ned noen nye mål som motiverer deg til å fortsette vektnedgangen. Foto: Rostislav Sedlacek - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: De vanligste slanketabbene våre

Finn noen som kan heie på deg

Dersom du slanker deg alene, mener Roede at det kan være en god idé å finne noen som er i en lignende prosess som kan heie på deg.

- Det er derfor vi har Roede-kurs, ikke fordi det er noe hokuspokus-diett, men fordi det blir lettere å holde fokus og motivasjonen sammen med andre – spesielt på de tyngste dagene.

Spør familie og venner om de kan hjelpe deg, eller meld deg inn i en gruppe med mennesker som er i samme prosess.

På sosiale medier, som for eksempel Facebook, florerer det av slike grupper. Og det kan godt hende det allerede finnes en gruppe i nærheten av der du bor som du kan melde deg inn i.

FÅ HJELP AV VENNER OG FAMILIE: Spør familien og venner om de kan hjelpe deg gjennom prosessen. Hva med gå turer sammen i skogen? Foto: Deymos.HR - Fotolia
FÅ HJELP AV VENNER OG FAMILIE: Spør familien og venner om de kan hjelpe deg gjennom prosessen. Hva med gå turer sammen i skogen? Foto: Deymos.HR - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Treningen for deg som vil raskere ned i vekt

Gi beng i badevekten

Når man slanker seg er det fort gjort å bli litt opphengt i tallet på vekten. Det er selvsagt greit å veie seg fra tid til annen, men veier du deg for ofte kan du faktisk risikere å miste motivasjonen ytterligere.

For mange av oss, er det slik at når vekten ikke viser det tallet vi skulle ønske, blir vi fortvilet og usikre på oss selv, og troen på at vi skal klare å nå målet vårt en dag forsvinner litt etter litt.

Dersom du ønsker å ha en oversikt over fremgangen uten å miste motivasjonen, anbefaler Anne Marte Sneve, som er treningsekspert, deg å benytte andre målemetoder.

LES OGSÅ: - Spiser du så lite som mulig for å gå ned i vekt kan det i verste fall være helseskadelig

IKKE FOKUSER PÅ HVOR MYE DU VEIER: Du bør ikke veie deg for ofte da en liten vektøkning virke svært demotiverende. Foto: All Over PressAll Over Press
IKKE FOKUSER PÅ HVOR MYE DU VEIER: Du bør ikke veie deg for ofte da en liten vektøkning virke svært demotiverende. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

- Jeg anbefaler deg å legge vekk vektfokuset og heller fokusere på flere endringsmål. Mål centimeter rundt midjen og hoften, sjekk om buksa eller bh-en er blitt løsere eller ta et bilde av deg selv en gang i måneden mot en hvit vegg med samme bakgrunn og klær.

En annen motivasjonsstrategi for vektnedgang mener hun kan være å skrive endringene dine ned i en slags dagbok.

LES OGSÅ: Så mye kan du øke forbrenningen med styrketrening

- Skriv ned hvordan kroppen din endrer seg, men også hvordan humøret, energinivået og søvnkvaliteten din er – dette kan forandres radikalt. Bevisstgjøring rundt det at endringen kan vise seg på forskjellige måter, er viktig for motivasjon over tid, sier hun.

LES OGSÅ: Bernadette gikk ned 30 kilo på 30 uker

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS.

Til forsiden