Å TAKLE SORG: Alle håndterer sorprosessen forskjellig. Likevel er det noen ting som kan være fine å huske på når det gjør aller mest vondt. Foto: Artem Furman - Fotolia
Å TAKLE SORG: Alle håndterer sorprosessen forskjellig. Likevel er det noen ting som kan være fine å huske på når det gjør aller mest vondt. Foto: Artem Furman - FotoliaVis mer

Sorg

Mistet noen du er glad i?

Dette kan hjelpe deg gjennom sorgen.

Alle som har opplevd at noen i nær relasjon har vandret hen, vet hvor vondt og vanskelig det er å godta at forrige gang du ga vedkommende en klem var aller siste gang. 

For noen blir sorgen altoppslukende, et evig sort hull man aldri kommer seg helt ut av. Andre tar tiden til hjelp, og klarer sakte men sikkert å komme seg videre i livet. 

Uansett hvordan du håndterer sorg, finnes det mange måter du kan prøve å hjelpe deg selv gjennom den på. 

De fleste må gjennom de fem sorgstadiene. I hvilken rekkefølge og hvor lang tid hvert steg tar, kommer helt an på hvem du spør.

De ser i alle fall slik ut:

1. Benektelse – «Dette kan ikke skje med meg»
2. Sinne – «Hvorfor skjer dette? Hvem har skylden?»
3. Forhandling – «Få dette til å forsvinne, så lover jeg at jeg skal…»
4. Depresjon – «Jeg er for trist til å gjøre noe som helst»
5. Aksept – «Jeg har forsonet meg med det som har skjedd»

LES OGSÅ: - Å miste et barn er en ensom sorg

SLIPP DET UT: La deg selv sørge. Det er noe du må gjennom før eller siden uansett. Jo tidligere du når aksept, jo bedre. Foto: Tatyana Gladskih - Fotolia
SLIPP DET UT: La deg selv sørge. Det er noe du må gjennom før eller siden uansett. Jo tidligere du når aksept, jo bedre. Foto: Tatyana Gladskih - Fotolia Vis mer

En «sunn» måte å sørge på

- Dette stemmer veldig godt. Disse fem stadiene er noe vi alle burde komme oss igjennom. Noen bruker lengre tid på noen av stadiene enn andre, men jeg vil si at det er en god oppskrift på hvordan man skal komme seg gjennom sorgen på en «sunn» måte, sier Christine Otterstad, som er utdannet NLP-coach (nevro lingvistisk programmering) og KKs faste livsstilscoach. 

Hun sier at det er viktig å la sorgen få den tiden den trenger. 

- Det er viktig å huske på at det ikke er farlig å være lei seg. Dette gjelder både barn og voksne. Voksne kan ofte dekke over triste ting, slik at barna ikke skal bli lei seg.

- Men når vi mister noen så har vi rett og slett godt av være triste og å sørge. Det er en del av dette med å komme seg videre, og å være et menneske som lever livet fullt ut. 

Ikke vær redd for å kjenne på sorgen. Den er der av en grunn, og det å undertrykke den vil bare føre til at den kommer tilbake med dobbel styrke senere i livet.

KJENN PÅ SORGEN: - Noe av det modigste vi gjør er å kjenne på sorg. Det er vondt og tøft når det står på, men det vil gå over, sier Otterstad.  Foto: John Gomez - Fotolia
KJENN PÅ SORGEN: - Noe av det modigste vi gjør er å kjenne på sorg. Det er vondt og tøft når det står på, men det vil gå over, sier Otterstad. Foto: John Gomez - Fotolia Vis mer

- Noe av det modigste vi gjør er å kjenne på sorg. Det er vondt og tøft når det står på, men det vil gå over. Ingenting varer evig, selv ikke sorg. Den vil avta. Noen bruker måneder, andre bruker år, sier Otterstad.

Lurt å oppsøke hjelp

For noen er det enkelt å la andre hjelpe, for andre er det det vanskeligste med hele prosessen. Enten du tilhører den ene eller den andre kategorien, er det viktig å huske på at ting ofte bare blir verre av å stenge folk ute.

- Mange trenger profesjonell hjelp fra dag én, andre aldri, dette er veldig personavhengig, derfor er det ikke noe konkret svar på dette, sier Otterstad.

Når bør du oppsøke profesjonell hjelp? Det er selvsagt veldig individuelt, men i mange tilfeller kan det være en fin måte å få sortert tankene dine på. 

- Når sorgen blir en «besettelse», eller når vi ikke klarer å komme oss videre med livet vårt, kan det være på tide å skaffe oss hjelp, og når du kjenner at sorgen går ut over generell livskvalitet.

Otterstad forteller om den gangen hun selv fikk sorgen slengt i ansiktet, og hva som hjalp henne med å godta tapet.

SØK HJELP: Når sorgen blir en besettelse, og du kjenner at du virkelig ikke klarer å komme videre med livet ditt.  Foto: Mitarart - Fotolia
SØK HJELP: Når sorgen blir en besettelse, og du kjenner at du virkelig ikke klarer å komme videre med livet ditt. Foto: Mitarart - Fotolia Vis mer

- Jeg husker da moren min døde, så var det en venn som sa at det tross alt bare er de etterlatte som har det vondt, og ikke moren min. Av en eller annen grunn fant jeg mye trøst i dette. Hun hadde det ikke vondt, bare jeg.

LES OGSÅ: Våg å elske igjen

Kan sorg gjøre deg fysisk syk? 

Som sagt, så takler alle en sørgeprosess forskjellig. For noen går det utover alle aspekter ved livet, og da ender man kanskje opp med å bli ordentlig syk. 

- Om du lar sorgen «sette seg» i kroppen over lang tid, så kan den nok på noen plan gjøre deg syk. Mange sliter med søvn, matlyst, humør, livslyst og så videre. Dette er ting som vil gjøre seg syk på sikt, sier Otterstad.

Da er det igjen viktig å la andre rekke deg en hjelpende hånd.

- Selv om sorgen alene ikke gjør deg syk, så kan måten du takler den på gjøre deg syk. Derfor er det viktig å skaffe seg hjelp når man kjenner at det går for langt, enten det er profesjonell hjelp eller samtaler med gode venner. Ikke mur deg inne, snakk med folk. 

LES OGSÅ: - Han døde i arbeidsklærne

PRØV Å LA FOLK HJELPE DEG: Ikke mur deg inne alene, prat med venner du stoler på, og som gjerne vil være til hjelp. Foto: Martinan - Fotolia
PRØV Å LA FOLK HJELPE DEG: Ikke mur deg inne alene, prat med venner du stoler på, og som gjerne vil være til hjelp. Foto: Martinan - Fotolia Vis mer

Åtte viktige punkter:

  • Ta deg tid til å sørge, visse ting burde man ikke stresse med, dette er en av de.
  • Husk at det er ikke farlig å være lei seg.
  • Selv om det er tungt, kom deg tilbake til hverdagen når det aller verste har lagt seg.
  • Snakk med folk, om du trenger det. Folk er gjerne redde for å forstyrre, men blir ofte glad om du tar kontakt.
  • Sorg går i bølger. Finn ut hva du liker å gjøre når det kommer en stor bølge. Vil du trene? Vil du besøke en venn? Vil du se en fin film?
  •  Kutt ut å tenke tanker som «hadde jeg bare…» eller «jeg fikk aldri fortalt…..». Det er fullstendig bortkastet energi, og gir kun mer sorg. Tenk på det gode dere hadde.
  • Vær flink til å bli med på ting, selv om du ikke alltid har like lyst. Men våg også å takke nei når du trenger å sørge i fred.
  • Erkjenn at det som er skjedd er skjedd. Å akseptere er en viktig del av en sorgprosess.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: