MØRK: At mørk sjokolade er sunt har vi visst lenge, men visste du at den kan telle som en grønnsak? Foto: (c) Small, Billy/the food passionates/Corbis/All Over Press
MØRK: At mørk sjokolade er sunt har vi visst lenge, men visste du at den kan telle som en grønnsak? Foto: (c) Small, Billy/the food passionates/Corbis/All Over Press
Mørk Sjokolade

- Mørk sjokolade teller som en grønnsak

Inneholder en rekke sunne plantestoffer, forteller norsk overlege.

KK.NO: Ja, vi elsker sjokolade. Men det vi elsker enda mer er å høre at sjokolade er sunt.

Det er gjort mange studier på sjokolade og hvilke fordeler den kan ha for helsen vår, og det kan se ut til at denne elskede favorittkosen faktisk er langt bedre for oss enn det vi før har trodd. 

I hvert fall dersom du velger den mørke sjokoladen.

Berit Nordstrand, som er overlege og forfatter av en rekke kostholdsbøker, skriver også på sin hjemmeside Beritnordstrand.no at mørk sjokolade på mange måter kan telle som en grønnsak. Ja, du leste riktig. Som en grønnsak.

LES OGSÅ: Unn deg en bit mørk sjokolade i dag

Har helseeffekter som en grønnsak

– Mørk sjokolade inneholder mye kakao, og kakaobønner er jo en grønnsak. I kakaoen finner du derfor flere plantestoffer som gir positive helseeffekter, noe det kakaodrikkende Kunaindianerfolket har benyttet seg av i flere generasjoner, sier hun til KK.no.

Forskere tror kakaodrikkingen kan forklare deres eksepsjonelt lave forekomst av høyt blodtrykk, åreforkalkning, diabetes og hjerte-karsykdom. 

SUNN; SUNNERE: Gulrot eller mørk sjokolade? Hvis sjokoladen kan telle som en grønnsak så er dette to sunne alternativer. Foto: Foto: Colourbox
SUNN; SUNNERE: Gulrot eller mørk sjokolade? Hvis sjokoladen kan telle som en grønnsak så er dette to sunne alternativer. Foto: Foto: Colourbox Vis mer

– Akkurat som i grønnsaker finner du en rekke plantestoffer, kraftige antioksidanter og mineraler. Spesielt finner du rikelig med polyfenoler, noen av naturens mest kraftfulle antioksidanter – som reduserer mengden skadelige gnister fra forbrenningen (frie radikaler) i kroppen din i 2-6 timer etter inntak av litt kakaopulver eller mørk sjokolade.

– Studier viser at mørk sjokolade kan gi flere fysiske og psykiske fordeler for oss. Det kan hjelpe på konsentrasjonen og hukommelsen, det kan senke blodtrykket, bedre insulinfølsomheten, beskytte deg mot diabetes og redusere risikoen for hjertekarsykdom og slag. 

– Dyrestudier viser sågar at mørk sjokolade kan øke kaloriforbruket ditt slik at du bruker flere kalorier uten å bevege deg mer. Ikke nok med det - kakao øker forbrenningen av helsefarlig bukfett, slik at midjemålet ditt krymper, forteller hun.

Mindre kakao betyr mer sukker

Flere av disse fordelene kommer av at antioksidanter bekjemper frie radikaler som ødelegger cellene våre, og mørk sjokolade inneholder faktisk mer antioksidanter enn blåbær.

Men hva med den lyse sjokoladen da? Det er tross alt den de fleste av oss liker best.

Lys sjokolade inneholder riktignok mindre kakao, men ifølge Nordstrand er det ikke dette som gjør at den trekkes ned sunnhetsmessig. 

LYS vs MØRK: Den lyse melkesjokoladen har et mindre innhold av kakao, og ofte et langt høyere innhold av sukker. Foto: Garo/Phanie/REX/All Over Press
LYS vs MØRK: Den lyse melkesjokoladen har et mindre innhold av kakao, og ofte et langt høyere innhold av sukker. Foto: Garo/Phanie/REX/All Over Press Vis mer

– De lyse sjokoladene inneholder så mye annet unødvendig tull, som tilsetningsstoffer, smakstilsetninger og mye sukker. Det er ofte slik at jo mindre kakao, jo mer sukker inneholder den, forklarer hun.

Det er likevel noen produsenter som har skjønt at man kan bytte ut litt av sukkeret med andre, sunnere ingredienser. Som for eksempel hakkede nøtter, kokos og dadler. Dette er både sunt og gir god smak.

DEN MØRKESTE: Nordstrand anbefaler at du velger sjokolade med minst 80 prosent kakao – da får du garantert i deg virksomme plantestoffer. Foto: Stine Helén Tunstrøm
DEN MØRKESTE: Nordstrand anbefaler at du velger sjokolade med minst 80 prosent kakao – da får du garantert i deg virksomme plantestoffer. Foto: Stine Helén Tunstrøm Vis mer

– Jeg anbefaler likevel at du velger sjokolade med minst 80 prosent kakao – da får du garantert i deg virksomme plantestoffer. Og les gjerne innholdsfortegnelsen på sjokoladene slik at du vet hva de inneholder.

LES OGSÅ: Hvit sjokolade - nesten bare fett og sukker

Venner deg til bittersmaken

Sjokolader som har et veldig høyt innhold av kakao kan ganske ofte ha en litt mer bitter smak, og denne smaken er det ikke alle som er helt fortrolig med. Hvis dette er tilfellet for deg anbefaler hun at du ser etter sjokolader som også inneholder ingredienser som kan dempe denne bitterheten.

LES OGSÅ: Velg sjokolade med frukt og nøtter

– Det finnes noen mørke sjokolader som smaker mindre bittert. Ved å tilsette ingredienser som vaniljeekstrakt, kokosolje og valnøtter kan man dempe bitterheten fra kakaoen, og er derfor gode valg.

Når det er sagt påpeker hun også at smaksløkene våre raskt vil venne seg til den bitre smaken. Hun sammenligner dette med vår første kaffekopp – den smakte tross alt ikke særlig godt.

– Reseptorene for bittersmak vil endre seg etter hvert. Når du har smakt på mørk sjokolade noen ganger vil det gradvis smake mindre og mindre bitter. Akkurat som kaffen bare smakte bedre og bedre for hver kopp, og til slutt kan du ikke gå en dag uten kaffe. 

Til forsiden