VELTRENTE ARMER: Drømmer du om stramme og veltrente armer? Årsaken til grevinneheng er ofte at tricepsen er ute av form, men med  regelmessig styrketrening kan også du få lekre armer.
VELTRENTE ARMER: Drømmer du om stramme og veltrente armer? Årsaken til grevinneheng er ofte at tricepsen er ute av form, men med regelmessig styrketrening kan også du få lekre armer. Vis mer

Armer

Muskelen du ikke bør glemme

Særlig hvis du ønsker deg lekre armer til sommeren.

Det går sakte men sikkert mot varmere tider, og du har kanskje begynt å tenke på sommerkroppen?

Vi legger oss i hardtrening for å få den etterlengtede flate magen eller den perfekte sprettrumpa, men la oss ikke glemme den delen av kroppen vi viser mest frem i løpet av sommerhalvåret. Nemlig armene.

Slappe overarmer er kanskje ikke det aller lekreste når du skal spankulere ute i singlet, men heldigvis er det slik at også grevinnehenget kan trenes bort.

Regelmessig styrketrening er den beste måten å få de stramme og tonede overarmene du drømmer om. Og da hjelper det ikke bare å trene skuldre og biceps, her er det tricepsen som er nøkkelen.

Viktig for stramme armer

Triceps, eller armstrekkeren som den også kalles, er muskelen på baksiden av overarmen. Den har som oppgave å strekke albueleddet, og dette er også muskelen du bruker hver gang du skal dytte noe.

– Rent visuelt og volummessig utgjør triceps to tredjedeler av overarmen. Derfor er det dumt å ikke trene den om det er et strammere utseende man ønsker, sier personlig trener og prestasjonscoach, Sondre Krogh-Bjerke, til KK.no.

Han har ti års erfaring som personlig trener, og i tillegg til å være foreleser på Akademiet for personlig trening (AFPT), tilbyr han også coachingtjenester (onlinept.no).

– Etter min erfaring opplever jeg stadig at det er store variasjoner i befolkningen. De som er opptatt av tricepsen er veldig opptatt av det. De som ikke er så opptatt av triceps er opptatt av å trene for å få strammere armer, forteller han.

FLOTTE ARMER: Skuespiller Cameron Diaz er blant kjendiskvinnene som er kjent for sine lekre, veltrente armer.  Foto: All Over Press
FLOTTE ARMER: Skuespiller Cameron Diaz er blant kjendiskvinnene som er kjent for sine lekre, veltrente armer. Foto: All Over Press Vis mer

Anbefaler to gode øvelser

Det finnes mange gode øvelser som trener tricepsen, og de fleste av dem er pressøvelser der du må strekke ut albuene. Du trenger selvfølgelig ikke å kunne alle øvelsene, mange av oss trener ikke ofte nok til at det er vits.

Dersom du trener to til tre ganger i uka, kan det ifølge Krogh-Bjerke være ideelt å velge øvelser som involverer flere muskler.

– Gode tricepsøvelser for den generelle befolkningen er øvelser som involverer muskelen i en større pressbevegelse. Armbøyninger eller push-ups i flere varianter er å foretrekke, ettersom det også involverer store mengder muskelmasse. Alt avhenger altså av hvilken kunde man skal trene, sier han.

Han mener at de to viktigste øvelsene i denne sammenhengen er push-ups og militærpress, som begge aktiverer flere andre muskler.

Dette er gode basisøvelser som også er bra for å trene den viktige kjernemuskulaturen.

Push-ups
Push-ups, eller armhevinger som det også heter, er en kjent og kjær øvelse som de fleste kjenner til. Den er enkel å utføre, og krever ikke noe utstyr. Her får du nemlig trent flere muskler på samme tid, kun ved hjelp av egenvekt.

Øvelsen fungerer som en dynamisk planke, og i tillegg til å trene triceps, skuldre og magemuskler, er dette også en perfekt øvelse for å gi brystene et lite løft.

Militærpress
Dette er en basisøvelse med stang, som i tillegg til triceps også trener både skuldre og øverste del av rygg. Men også kjernemuskulaturen og balansen brukes for å stabilisere overkroppen.

Ifølge Treningstips.org utføres øvelsen vanligvis i oppreist stilling med en vektstang, men kan også gjøres i sittende stilling. I utgangsposisjonen skal du holde stanga foran kroppen din, med underarmen i en 90 graders vinkel rett opp. Så skal stanga løftes over hodet og ned i utgangsposisjon igjen.

PUSH-UPS: Armhevinger er en god basisøvelse som trener flere muskler på en gang, og bør absolutt innlemmes i ditt treningsprogram. Den er enkel å utføre, og krever ingen utstyr. Foto: All Over Press
PUSH-UPS: Armhevinger er en god basisøvelse som trener flere muskler på en gang, og bør absolutt innlemmes i ditt treningsprogram. Den er enkel å utføre, og krever ingen utstyr. Foto: All Over Press Vis mer

Husk å trene hele kroppen

Ettersom triceps er en muskel bør den huskes på, fordi alle muskler i kroppen bør trenes. Det er altså viktig at du ikke går inn i et spor der du bare fokuserer på det du mener er dine «problemområder». Men at du også sørger for at alle musklene i kroppen trenes.

– Dersom triceps ikke involveres i noen av de treningsøvelsene du gjør vil denne muskelen selvsagt bli svakere enn de andre, sier Krogh-Bjerke.

Mennesker er skapt for bevegelse, og vi beveger oss jo ikke bare fremover. Den personlige treneren mener derfor at de fleste bør tenke helhet og balanse når det kommer til trening.

– For å opprettholde en generelt god helse bør man trene hele kroppen. Trener du for eksempel to til tre ganger i uka bør du trene både kondisjon og styrke på hver treningsøkt, og sørge for at hele kroppen er involvert, forteller han.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: