VONDT: Muskelsmerter i skuldre, nakke eller rygg kan være veldig plagsomt.  Foto: Colourbox
VONDT: Muskelsmerter i skuldre, nakke eller rygg kan være veldig plagsomt. Foto: Colourbox
Rygg

Muskelknute? Slik blir du kvitt den

Ikke la muskelspenninger ødelegge helse og humør.

Au, der kommer den igjen. Den intense smerten som gjerne starter et sted på innsiden av skulderbladet, og noen ganger sprer seg helt ned i korsryggen eller ut i armen. Eller den verkende følelsen i nakken, som snart lokker fram en kjip hodepine.

Kjenner du deg igjen? I så fall er sjansen stor for at det du plages av er en muskelknute, eller en muskelspenning som ikke slipper taket.

Ofte får vi dette om vi for eksempel sitter for lenge foran pc'en, er stressa og går rundt med skuldrene hevet, eller har sittet lenge bak bilrattet i en ikke helt avslappet positur.

Uansett, sabla vondt er det, og det kan være såpass at det eneste vi vil er å legge oss ned på sofaen og håpe at det går over.

Men det er ikke løsningen på problemet - snarere tvert imot!

LES OGSÅ: Slik kan du gå av deg ryggsmertene

STERK OG SMIDIG: Om du trener jevnlig, og er flinkt til å tøye og strekke kroppen, er sjansen mindre for å få muskelknuter. Foto: Colourbox
STERK OG SMIDIG: Om du trener jevnlig, og er flinkt til å tøye og strekke kroppen, er sjansen mindre for å få muskelknuter. Foto: Colourbox Vis mer

Ikke vær redd for smertene





De ulmende og ilende smertene som beskrevet over er sjelden farlige. Med mindre du får en akutt låsning, er det antagelig ikke snakk om skiveutglidning eller andre problemer med skjelettet. (Men er det snakk om at du ikke klarer å bevege deg, skal du oppsøke legen din og få en skikkelig sjekk.)

Muskelknuter er ikke farlige, men oi så vonde de kan være.

Som navnet tilsier er smertene du føler et resultat av at musklene har spent seg. Eller, det er rettere sagt noen av muskelfibrene som er skyld i problemet. Når du bruker en muskel, trekker den seg sammen ved at de fine muskelfibrene henger seg opp i hverandre. De er nemlig utstyrt med små haker, og det er dette som gjør at muskelen kontraherer, som det heter på finspråk.

Hvis muskelen utsettes for langvarig og statisk sammentrekning, for eksempel fordi du sitter og stresser foran skjermen med skuldrene oppunder ørene, klarer ikke muskelfibrene å hekte seg fra hverandre. Dermed får du vondt.

Kontorjobb? Slik tøyer du vekk vondter

Slik løsner du opp knuten

Det beste du kan gjøre for å få løsnet opp muskelknuten er å sørge for økt blodtilstrømning. Dette gjøres ved å sette muskelen i bevegelse.

En ypperlig måte å gjøre dette på, er ved hjelp av fysisk aktivitet. Altså, ta deg en joggetur (gjerne i ulendt terreng), gå på en treningstime, eller gjør yogaøvelser, for eksempel.

En annen måte er å massere/trykke på muskelknuten for å få muskelfibrene til å slippe. Om du har tid og penger bestiller du en time hos en massør. Alternativt får du en venn eller kollega til å hjelpe deg. Kanskje når du også fram til knuten selv, og kan massere den slik. Det viktige er å finne fram til den spente muskelen (den kjennes ofte ut som en spent streng), og massere den et par minutter så den blir varm, og så trykke direkte på knuten i minst 30 sekunder, til den slipper opp. Det gjør vondt, men det hjelper!

Et annet alternativ er å massere det vonde punktet med en tennisball. Se hvordan du gjør det her.

Det kan også hjelpe å ta seg et varmt bad. Da vil blodtilstrømningen øke, og du klarer lettere å slappe av.

Sitter smerten i skulderbladet? Prøv disse tøyeøvelsene:






Får du stadig vondt samme sted?

Ofte opplever vi at den samme muskelen spenner seg. Da er det viktig å ta tak i roten til problemet, nemlig en skjev sittestilling, anspente skuldre eller lignende.

Vær bevisst på hvordan du bruker kroppen. Rett opp sittestilling, senk skuldrene og prøv å stresse ned. Straks du kjenner at det begynner å ulme, bør du stoppe det du holder på med, eller endre stillingen du befinner deg i, og bevege kroppen.

Gjør gjerne noen enkle tøyeøvelser for å få bevegelse og blodomløp i gang, så kan du kanskje forhindre at muskelen låser seg skikkelig. Det er også lurt å starte dagen med noen enkle strekkeøvelser, for å forberede alle muskler og sener på dagen som kommer.

LES OGSÅ: Husker du å tøye tærne?



Til forsiden