Mosjon

Mye stillesitting er svært helsefarlig

For lite aktivitet kan øke risikoen for diabetes, hjertesykdom og død.

IKKE BRA: Å tilbringe mye tid på baken har negativ innvirkning på helsen. Foto: PhotoAlto
IKKE BRA: Å tilbringe mye tid på baken har negativ innvirkning på helsen. Foto: PhotoAlto Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hvor aktiv er du i løpet av dagen? Hvor mange timer sitter du med baken plantet på en kontorstol eller i sofaen?De fleste av oss har dessverre ganske stillesittende arbeid. Hvis vi ikke er flinke til å bevege oss i løpet av arbeidsdagen eller når den er over, tilbringer vi veldig mange timer i ro. Det er ikke bra for helsen.Faktisk viser det seg at mye stillesitting øker risikoen for å få diabetes, hjertesykdommer og død.Trening hjelper ikkeForskere ved University of Leicester fant ut at risikoen faktisk dobles om man sitter mye stille, og dette gjelder også for dem som trener aktivt eller moderat, skiver forskningstidsskriftet Alpha Galileo.At trening ikke har noen positiv effekt hvis du allikevel sitter mye i løpet av dagen er jo ikke moro å høre, men å være aktiv vil uansett forebygge en rekke andre helseplager og sykdommer, så du bør absolutt prioritere dette.Sitter opptil 70 prosent av tiden– En voksen person tilbringer gjennomsnittlig 50-70 prosent av tiden sittende. Ved å redusere denne tiden kan vi redusere risikoen for diabetes, hjerteproblemer og død, sa Dr Wilmot ved Leicester Diabetes Centre på Leicester General Hospital.Siden vi typisk er våkne 16 timer av døgnet, betyr dette at vi sitter stille mellom åtte og tolv timer om dagen.Det er særlig diabetes som kan ramme dem som sitter mye på rumpa. Er du overvektig eller har diabetes i familien bør du derfor være ekstra nøye med å komme deg opp av stolen og bevege deg mer.LES OGSÅ: Tren i kaffepausenLett på bakenDet er ikke til å unngå for de fleste av oss at vi tilbringer en god del av dagen sittende stille. Men hvis du klarer å begrense disse periodene, eller bryte dem opp, vil det hjelpe.På jobb handler det om å ta pauser, gå bort til kaffemaskinen, drikke kaffen stående, ta trappa, eller kanskje stå og jobbe litt, om du har mulighet til det. Hvis du må ta en telefon, så gå vekk fra pulten, og gjør det stående eller gående. Se flere tips til hvordan du gjør arbeidsdagen mer aktiv i denne artikkelen.Kan du gå eller sykle til jobb er det topp. Alternativt bør du legge inn en liten ettermiddagstur når arbeidsdagen er over.Når du kommer hjem gjelder det å ikke dette ned i sofaen straks middagen er spist. Begrens sofasittingen til noen få timer bare. To timer om dagen holder, og klarer du begrense deg til dette, kan det faktisk forlenge livet ditt med halvannet år.LES OGSÅ: Hviler du etter maten?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer