BRA FOR HJERTET: Ny forskning tyder på at det å spise vannmelon regelmessig kan være bra for å motvirke hjerte- og karsykdommer.  Foto: Getty Images
BRA FOR HJERTET: Ny forskning tyder på at det å spise vannmelon regelmessig kan være bra for å motvirke hjerte- og karsykdommer. Foto: Getty Images Vis mer

Frukt

Én skive vannmelon er alt du trenger

Kan beskytte mot hjertesykdom og fedme, viser forskning.

Publisert
Vannmelon er noe de fleste forbinder med sommer og sol. Men selv om vi nå går kaldere og mørkere tider i møte, er det ingen grunn til å kutte frukten fra kosten.

I tillegg til at den smaker godt, er melonen proppfull av viktige næringsstoffer - deriblant vitamin C, som er viktig i forkjølelsessesongen.

Vannmelon er også rik på vitamin A, B6, kalium og lykopen, som er en super antioksidant. Frukten inneholder også svært lite fett og kalorier, og er dermed en perfekt snack for de av oss som ønsker å gå ned noen kilo eller passe vekten.

90 prosent av melonen består av vann, og det å spise vannmelon regelmessig vil derfor kunne bidra til å holde kroppen din hydrert og huden din frisk og rask. I tillegg inneholder frukten fiber, som er viktig for mage og tarm.

LES OGSÅ: Frukttrikset som virkelig virker

FRISK NYTELSE: Vannmelon er en perfekt frukt, også på høst- og vinterstid. Og den kan brukes til så mangt...sjekk ut tipsene lenger nede i saken! Foto: Getty Images/iStockphoto
FRISK NYTELSE: Vannmelon er en perfekt frukt, også på høst- og vinterstid. Og den kan brukes til så mangt...sjekk ut tipsene lenger nede i saken! Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Kan forebygge hjertesykdom

Som om ikke de ovenfor nevnte tingene ikke var nok, så har forskning nå avslørt at det å spise én skive vannmelon om dagen kan forebygge hjertesykdom og bidra til å holde deg slank.

En studie som ble gjennomført på mus som gikk på en høyfettsdiett, viste nemlig at musene som fikk servert frukten (i form av juice) fikk halvert LDL-kolesterolet, altså det «skadelige» kolesterolet, i kroppen, skriver Daily Mail.

I tillegg fant forskerne fra Purdue University ut at det å spise vannmelon regelmessig hjalp dem kontrollere vekten til musene, og resulterte i mindre fettansamling i blodårene.






LES OGSÅ: Epler er bra for hjertet ditt

Senker blodtrykket

Ifølge forskerne kan stoffet citrulline - som er en aminosyre med antioksidantegenskaper, være en av årsakene til effekten av frukten. Tidligere studier har nemlig vist at citrulline spiller en sentral rolle i motvirkning av hjertesykdommer, da det er med på å senke blodtrykket.

Selv om den siste studien - som er publisert i the Journal of Nutritional Biochemistry, ikke viste noen tydelig effekt på blodtrykket til musene, var det likevel klart at vannmelonen hadde en viktig innvirkning på en rekke andre faktorer som påvirker risikoen for hjerte- og karsykdom.

- Vi kunne ikke se at musene fikk lavere blodtrykk, men de andre endringene er svært positive, sier forskningsleder dr. Shubin Saha, som tror frukten vil ha samme effekt på mennesker:

- Vi vet at vannmelon er veldig bra for helsen vår fordi frukten inneholder citrulline. Vi vet fortsatt ikke helt nøyaktig hvordan og hvorfor, men det er neste skritt på veien.

LES OGSÅ: Slik øker du det gode kolesterolet

BØR HOLDES KALD: Vannmelon bør oppbevares i kjøleskap for å bevare sin friskhet, smak og saftighet. Foto: Getty Images/iStockphoto
BØR HOLDES KALD: Vannmelon bør oppbevares i kjøleskap for å bevare sin friskhet, smak og saftighet. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Slik spiser du mer






Vannmelon er en veldig allsidig frukt, og du kan bruke den i alt fra salater og dessertretter, til smoothier og friske drinker. I tillegg til å være kjempegod servert alene - i biter eller båter, er frukten herlig med spekeskinke.

Flere gode tips til hvordan du kan bruke melonen finner du nedenfor:
(Kilde: Aperitif.no)

1. Kutt vannmelon i terninger og press terningene gjennom en sil. Frys juicen i små isformer - perfekt sommergodt til små som store.

2. Ha vannmelon, noen limedråper og isbiter i en blender. Bland godt og server straks med friske mynte.

3. Most vannmelon og kiwi blandet med naturell yoghurt blir en deilig og svalende sommersuppe.

4. Vannmelon bør oppbevares i kjøleskap for å bevare sin friskhet, smak og saftighet.

5. Pakk melonen i plast etter at du har kuttet den opp. Det hindrer uttørking og at melonen tiltrekker seg smak av andre matvarer.

6. Hul ut vannmelonen og bruk den som en bolle til salaten eller til velkomstdrinken. Skjær av en tynn skive i bunnen så står den støtt på bordet.

LES OGSÅ: Gi mer plass til antioksidanter i kosten

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer