Yoghurt

- Én yoghurt om dagen er ok

Men noe særlig mer enn det bør du ikke spise. Vær obs på fett- og sukkerinnholdet, råder kostholdseksperten.

SUNT ELLER IKKE?: Ja, yoghurt er sunt, og bra for både mage, tarm, skjelett og immunforsvar. I likhet med de fleste andre matvarer bør du imidlertid ikke spise ubegrensede mengder yoghurt, da mange av dem inneholder mye sukker.  Foto: Thinkstock
SUNT ELLER IKKE?: Ja, yoghurt er sunt, og bra for både mage, tarm, skjelett og immunforsvar. I likhet med de fleste andre matvarer bør du imidlertid ikke spise ubegrensede mengder yoghurt, da mange av dem inneholder mye sukker. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
At yoghurt er sunt og næringsrikt er en kjent sak, og i tillegg til å være bra for fordøyelse, skjelett og tenner, kan det å spise yoghurt regelmessig bidra til å styrke immunforsvaret og beskytte mot kreft.

Yoghurten balanserer nemlig bakteriefloraen i magen din, hvilket igjen sørger for bedre opptak av vitamin B, sink, kalsium og karbohydrater. Når bakteriefloraen i magen er i orden er det også lettere å unngå kvalme, diaré, forstoppelse og oppblåst mage.

LES OGSÅ: Her er den nye Go'Morgen-yoghurten

Kan være sukkerbombe

Ja, yoghurt er sunt, men i likhet med de fleste andre matvarer bør du ikke spise ubegrensede mengder av det. Svært mange av yoghurtvariantene (ofte de med smak) som selges i butikken i dag inneholder nemlig flust av sukker.

Derfor kan det være lurt å ta en ekstra titt på næringsinnholdet i yoghurten før du kjøper den - også hvis det er snakk om en av disse såkalt sunne yoghurtvariantene, som sies å være fattigere på sukker og fett.

Akkurat hva slags yoghurt som er best, og om du bør velge de naturlige – med tilsatt sukker, eller de som er søtet på andre måter, er det mye uenighet om.

Og under sitt siste nettmøte her på KK.no, fikk trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe spørsmål fra leseren «Line», som var litt forvirret når det gjaldt dette.

- Jeg spiser yoghurt kanskje én gang om dagen (et lite beger), og de siste månedene har jeg valgt 0,1 prosent fett-variantene fra Yoplait fordi jeg føler at de er sunnere og mindre fetende. Er dette egentlig riktig? Hva er egentlig best å spise av vanlig og «lettyoghurt», og hvor mye yoghurt kan en voksen, normalvektig person spise? spør hun.

LES OGSÅ: Gi yoghurt fast plass i kjøleskapet

- Én om dagen er ok

Ifølge Garthe er det bra å spise litt yoghurt hver dag. Likevel synes hun det holder med ett beger om dagen, slik leseren spiser nå.

- Én yoghurt om dagen er ok. Fettet i yoghurten er mettet, og derfor kan det være et poeng å velge en lettvariant, om du spiser yoghurt regelmessig, sier hun:

- Jeg synes det er viktig at yoghurten inneholder mer bær og er naturlig søtet - fremfor at den har et høyt sukkerinnhold – både når det gjelder smak og helse.

LES OGSÅ: Hvilken yoghurt bør du velge?

SJEKK INNHOLDET: Det er alltid lurt å sjekke innholdet i yoghurten før du kjøper den. En rekke av yoghurtene som selges i dag er nemlig proppfulle av for eksempel sukker. For sunnere alternativer anbefaler Ina Garthe at du velger Skyr-produktene, eller kesam.  Foto: Per Ervland
SJEKK INNHOLDET: Det er alltid lurt å sjekke innholdet i yoghurten før du kjøper den. En rekke av yoghurtene som selges i dag er nemlig proppfulle av for eksempel sukker. For sunnere alternativer anbefaler Ina Garthe at du velger Skyr-produktene, eller kesam. Foto: Per Ervland Vis mer

Ofte tilsatt søtningsstoff

De av oss som spiser yoghurt har helt sikkert lurt på hva yoghurten egentlig inneholder når det står 0 prosent fett og 0 prosent sukker på boksen.

Og spørsmålet er om det kun består av syntetiske greier, som slett ikke er bra for oss?






- Når du kjøper yoghurt, bør du sjekke varedeklarasjonen. Hvis det står uten sukker og uten fett, er de ofte tilsatt søtningsstoffer, har trenings- og kostholdsekspert Irene Mårdalen tidligere uttalt til KK.no:

- Melken i yoghurten inneholder laktose, som er sukker og derfor søtt. Yoghurt kan også være tilsatt sukrose, som er disakkarid av glukose og fruktose - altså karbohydrater.

LES OGSÅ: Slik kutter du ned på sukkeret

Sunnere alternativ

Dersom du ønsker et sunnere, mer helsegunstig alternativ til lettyoghurten, råder Garthe deg til å velge følgende alternativer:

- Vil du ha et sunnere alternativ med mer proteiner og mindre karbohydrat kan du prøve de ulike kesam- og skyr-produktene, sier hun.

Dersom du har andre mål, som for eksempel å gå ned i vekt, bør du heller velge en yoghurt med mindre kalorier.

- Hvis du skal ned i vekt bør du velge en yoghurt som inneholder mindre enn 70 kilokalorier per 100 gram, og kalsiuminnholdet bør være mer enn 110 mg per 100 gram, er ekspertens råd.

En vanlig fruktyoghurt (beger på cirka 150 g) fra Tine inneholder mellom 100 og 130 kalorier, en lettyoghurt fra Yoplait (beger på 125 g) inneholder mellom 40 og 60, mens en Skyr frukt (160 g) inneholder cirka 130 kcal.


LES OGSÅ: Bli matsmart på fire uker




Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer