LITE GRØNNSAKER: Mange ferdigretter i butikkene inneholder lite grønnsaker, som er et resultat av at det er vanskelig å beholde en god smak og konsistens i pakkene. Nå skal det imidlertid bli mer grønnsaker i pakkene. Foto: Brent Hofacker - Fotolia
LITE GRØNNSAKER: Mange ferdigretter i butikkene inneholder lite grønnsaker, som er et resultat av at det er vanskelig å beholde en god smak og konsistens i pakkene. Nå skal det imidlertid bli mer grønnsaker i pakkene. Foto: Brent Hofacker - Fotolia
Livsstil

Nå blir disse måltidene sunnere

Sjekk hvordan ferdigmatprodusenten gjør rettene mer helsevennlige.

Du skal slett ikke undervurdere helseeffektene av grønnsaker.

For eksempel kan du like gjerne bytte ut kosttilskudd til fordel for sopp, og studier har vist at brokkoli kan være en sentral nøkkel i kampen mot alzheimers.

Ja, det er mange grunner til å spise opp alle grønnsakene på tallerkenen, og ekspertene råder deg til å fylle den opp med en tredjedel.

Et sted hvor grønnsakene har vært svært savnet, er i ferdigmiddagene i butikkene. 

Dette skal ha vært fordi det er vanskelig å bevare grønnsakene - noe som i ferd med å forandre seg, skriver Forskning.no.

LES OGSÅ: Så mye kan du spise på én dag

Enda mer og flere typer grønnsaker

– Utfordringen er at tradisjonell tilberedning kan gi grønnsakene løs konsistens og dårlig farge, i tillegg til å ødelegge næringsstoffer, forteller Gunnar Bengtsson ved matforskningsinstituttet Nofima. 

MER GRØNNSAKER: Ved hjelp av en metode kalt sous vide, blir det lettere å bevare smak og konsistens i grønnsakene, som gjør mulighetene større. Foto: Thinkstock.com
MER GRØNNSAKER: Ved hjelp av en metode kalt sous vide, blir det lettere å bevare smak og konsistens i grønnsakene, som gjør mulighetene større. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Ved å benytte en metode kalt sous vide - der matvarene vakumpakkes i plast og deretter varmes opp, er det lettere å ta vare på smak og næringsstoffer.

Resultatet er mer og et bredere utvalg av grønnsaker i Fjordland-pakkene. 

I dag bruker produsenten stort sett grønnsaker som gulrot, purre, hvitkål og kålrot, ettersom disse lettere holder seg godt.

- Vi jobber nå med å finne frem til nye arter og sorter som kan bli minst like gode. I tillegg vil vi øke kvaliteten på eksisterende grønnsaker, sier prosjektleder og kokk fra Fjordland, Øivind Fosvold, til Forskning.no.

LES OGSÅ: Fem gode grunner til å spise vannmelon

Er det greit å velge ferdigmat?

Enkelte dager kan bare ikke middagen komme raskt nok på bordet, og da faller gjerne valget på kjappe retter fra Fjordland, Fersk & Ferdig, Toro eller Findus. 

Men hvor sunt eller usunt er det egentlig?

- Først og fremst er det viktig å se på det totale energiinnholdet, har Susanne Christensen, ernæringsfysiolog og faglærer ved Hudpleieakademiet, tidligere uttalt til KK.no. 

Ferdigmat trenger ikke være et så mye dårlige alternativ til maten du lager selv, men det er viktig å lese ingredienslisten godt. Ofte kan de inneholde en god del mer kalorier enn det du trenger - som til middag er omkring 500 kcal, ikke minst mye salt.

SE OPP FOR SALT: Bearbeidet mat er den største kilden til saltinntaket vårt, og de fleste får allerede i seg dobbelt så mye som anbefalt, så pass på at du sjekker ingredienslisten. Foto: Fotolia
SE OPP FOR SALT: Bearbeidet mat er den største kilden til saltinntaket vårt, og de fleste får allerede i seg dobbelt så mye som anbefalt, så pass på at du sjekker ingredienslisten. Foto: Fotolia Vis mer

Derfor er det lurt å sjekke saltmengden på etiketten, og se etter rent kjøtt og grønnsaker.

- Se etter retter som inneholder kjøtt, fugl eller fisk som ikke er bearbeidet, sier Christensen, og forklarer at gode alternativer inkluderer kyllingbryst, kyllingfilet, kokt laks, laksefilet, torsk og oksekjøtt. Fullkornris og grønnsaker trekker også opp.

For næringsstoffer er minst like viktig.

- Se etter innhold av protein, fiber og grønnsaker - dette bør være høyt. En tomatsuppe inneholder ikke mye energi, men også ganske lite protein. For å bli mett bør du i så fall ha et par skiver med grovt brød ved siden av, sier Christensen.

LES OGSÅ: Nå bør du starte dagen med egg

Middager som gjør seg selv

Det finnes imidlertid også andre triks som kan sørge for at middagen kommer på bordet relativt kjapt, uten at du trenger å gjøre noe særlig.

«Hemmeligheten» er ganske enkelt stekeovnen.

KJAPT OG ENKELT: Det er vel ingenting som er lettere enn å lage middagen i stekeovnen. Da kan du gjøre alt mulig annet mens middagen lager seg selv Foto: JackF - Fotolia
KJAPT OG ENKELT: Det er vel ingenting som er lettere enn å lage middagen i stekeovnen. Da kan du gjøre alt mulig annet mens middagen lager seg selv Foto: JackF - Fotolia Vis mer

- Ovnsbaking av middag er genialt om man vil ha en rask og enkel middag, uten for masse tillaging. Å lage en gratinert form krever ikke stort mer enn fem minutters tillaging, før den lager seg selv i ovnen, har matblogger og personlig trener ved Spenst Førde, Linda Marie Stuhaug, tidligere fortalt til KK.no

Hun tar som regel utgangspunkt i én oppskrift og varierer ingrediensene. For eksempel kan du prøve deg på hennes gratinerte lakseform, eller kyllinggrateng.

– Kutt valgfrie grønnsaker grovt i en ildfast form. Strø over litt krydder med gode smaker - chilli, paprika, pepper og kvitløk er et eksempel. Kutt deretter valgfri proteinkilde i grove biter, og legg over grønnsakene. Her kan du variere med laksefilet, kyllingfilet, svin, karbonadedeig, kyllingkjøttdeig, skinke eller biffstrimler, foreslår hun.

Marit Røttingsnes Westlie, kvinnen bak bloggen Fru Timian, lager også ofte middag i stekeovnen, og har skrevet boken «Lettvint middag i gryte og langpanne»,

– Det er ikke noe hokus pokus eller veldig nytenkende over dette. Du tar bare det du har i kjøleskapet. Rotgrønnsaker for eksempel, egner seg særlig godt til ovnssteking, så velger du bare hvilken kjøtt-, eller fisketype du vil ha til, sier hun til KK.no.

Til forsiden