RØDBETER: Den sunne rotgrønnsaken er i sesong fra august og utover hele høsten. Foto: All Over Press
RØDBETER: Den sunne rotgrønnsaken er i sesong fra august og utover hele høsten. Foto: All Over Press Vis mer

Antioksidanter

Nå bør du ha rødbet på menyen

Inneholder mer antioksidanter enn noen annen rotgrønnsak.

Publisert

Rotgrønnsaker er typisk for norsk og nordisk mat, og noe mange spiser mye av.

Og selv om alt av rotgrønnsaker er sunt og noe vi med fordel kan fylle middagstallerken med oftere, så er det spesielt én mange kanskje glemmer.

Rødbeter kommer ofte i skyggen av rotgrønnsaker som gulrøtter og kålrot, men er faktisk den som inneholder aller mest antioksidanter, ifølge Bama.

LES OGSÅ: Ned i vekt uten slanking

Harvested Beets, organic vegetable. Foto: All Over Press
Harvested Beets, organic vegetable. Foto: All Over Press Vis mer

Ekstra sunt for kvinner

Rødbeter inneholder i tillegg også mye jern. Og det er spesielt gunstig for oss kvinner.

Mange av oss trenger i perioder ekstra tilskudd av jern, siden vi mister litt blod hver måned.

– Rødbeter er en super plante som mange av oss glemmer, har Camilla Andersen, ernæringsfysiolog og daglig leder i Somebody.no, tidligere sagt til KK.no.  

Rødbeter inneholder i tillegg til jern, også en del av B-vitaminet folsyre.

Dette vitaminet er spesielt viktig å få i seg dersom du prøver å bli gravid eller nettopp er blitt det.

Folsyre bidrar til at fosteret utvikler seg normalt, og forebygger mot ryggmargsbrokk og mangelfull utvikling av hjernen.

LES OGSÅ: Derfor bør du koke gulrøttene

Godt for magen

En annen grunn til at du med fordel kan spise mer rødbeter, er at rotgrønnsaken inneholder en del kostfiber.

Kostfiber sørger for at tarmene får noe å jobbe med, og at tarminnholdet passerer som det skal.

Tidligere forskning har dessuten vist at rødbeter hindrer kroppen i å ta opp mettet fett.

Forskere ved University of Aberdeen, fant for et par år siden ut at de store mengdene antioksidanter i rødbeter, forhindrer oksidering av fett i magesekken, og dermed stopper kroppen fra å ta opp fettet.

PIZZA MED RØDBETER? Det finnes mange måter å inkludere rotgrønnsaken i kostholdet på.  Foto: All Over Press
PIZZA MED RØDBETER? Det finnes mange måter å inkludere rotgrønnsaken i kostholdet på. Foto: All Over Press Vis mer

Når du kjøper ferske rødbeter, skal de ha en fast konsistens og tiden framover nå er perfekt til å prøve ut nye retter med rødbeter.

Norske rødbeter er i sesong fra august og utover hele høsten, helt fram til desember.

LES OGSÅ: Magefettet er det enkleste å bli kvitt

Velg ferske

I Norge er rødbeter vanligst å spise i syltet form fra glass, men hvis du velger å gå for den ferske varianten vil du oppdage at du kanskje synes den smaker enda bedre.

I tillegg vil du få i deg langt mindre sukker om du velger ferske rødbeter.

Rødbeter fra glass inneholder en del sukker, fordi de ligger i lake.

– Men du får selvfølgelig med næringsstoffene i syltede rødbeter også, så det er bare fint å ha en skive på leverposteien eller i en fruktsalat, har Andersen tidligere fortalt.

Rotgrønnsaken kan brukes på flere måter, både pannestekt, kokt, urtebakt, saltbakt, most eller gratinerte.

Faktisk så kan du også lage chips av rødbeter.

Se oppskriften her!

Eventuelt kan du servere kokte rødbeter sammen med nypoteter, smør og gressløk. Eller hva med en sandwich med ovnsbakte rødbeter og feta?

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer