DEILIG BLADGRØNNSAK: Bruk spinaten som tilbehør til nesten alt! Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
DEILIG BLADGRØNNSAK: Bruk spinaten som tilbehør til nesten alt! Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press Vis mer

Spinat

Nå bør du ha spinat på menyen

Kalorifattig, god og proppfull av viktige næringsstoffer.

Det var nok flere grunner til at gode gamle Skippern var så glad i spinat. Selv om musklene våre kanskje ikke vokser like fort som hans gjorde ved inntak av denne bladgrønnsaken, så er det absolutt bra for oss på mange andre måter!

Den grønne bladgrønnsaken er nemlig proppet med næringsstoffer du har godt av, blant annet jern - som er ekstra viktig for oss kvinner.

I tillegg inneholder den store mengder lutein, et karotenoid som beskytter mot grå stær og annen øyesykdom.

Lutein har også vist seg å hjelpe arterieveggene til å «riste av seg» kolesterol, så har du høyt nivå av det dårlige kolesterolet er spinat noe du absolutt bør inkludere i kosten.

I tillegg inneholder spinat massevis av både vitamin K, A, B6, og C, dermed kommer det kanskje ikke som en overraskelse at de grønne bladene er bra for oss.

Den ekstra gode nyheten er at spinat er kjempegodt!

Du finner fersk spinat i matbutikkene hele året, men den er aller best om våren og høsten. Og selv om frossen og hermetisert spinat er gode alternativer om vinteren, er ingenting som synet av fersk spinat etter en lang og kald vinter.

LES OGSÅ: Spinat kan forebygge demens

SPINAT PÅ PIZZAEN: Det kan være kjempegodt, og det er kanskje lurt å gjøre det på nettopp denne måten! Legg det over etter at pizzaen er stekt, da varmebehandlet spinat fort mister næringsstoffene sine. Foto: Werner Fellner - Fotolia
SPINAT PÅ PIZZAEN: Det kan være kjempegodt, og det er kanskje lurt å gjøre det på nettopp denne måten! Legg det over etter at pizzaen er stekt, da varmebehandlet spinat fort mister næringsstoffene sine. Foto: Werner Fellner - Fotolia Vis mer

Få mest mulig ut av spinaten

Du kan bruke spinat til det aller meste. For eksempel kan du jo prøve kylling med spinat og geitost?

For å virkelig dra nytte av alle gevinstene ved spinat, er det viktig at du behandler den riktig. Det finnes noen ting du bør huske på når du skal kose deg med den gode grønnsaken. Med disse tipsene er det større sannsynlighet for at spinatmåltidet lykkes, skriver Epicurious. 

1. Forsktig med varmebehandlingen!
Spinat beholder mesteparten av sine gode næringsstoffer dersom du damper den eller koker den raskt. Du må imidlertid passe på at den ikke blir liggende for lenge, desto lengre den varmebehandles, desto flere næringsstoffer mister den. Å koke spinat vil redusere innholdet av vitamin C litt, men kokt spinat inneholder faktisk mer vitamin A enn rå spinat! Det kan derfor være lurt å variere litt, noen ganger bør du koke den, andre ganger bør du bruke den som den er. Da får du i deg mest mulig næringsstoffer.

2. Vask og oppbevar den skikkelig
Å vaske spinat er enkelt. Pass på at du trimmer stilkene litt. Legg bladene i en stor bolle med kaldt vann, og la overflødig jord synke til bunnen. Løft så ut bladene og skift vann, og gjenta prosessen helt til alt vannet er klart. 

Hvis du ikke har bruk for all spinaten på samme tid, surr litt kjøkkenpapir rundt bladene og legg dem i plastposer. Stikk et par hull i posene, og du har spinat i inntil tre dager til!

3. Kjøp mer enn du tror du trenger
Når du koker spinat vil mengden minke kraftig. Husk derfor å doble mengden du kjøper, dersom du vet at du skal koke bladene.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise egg og spinat

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: