Uv-stråler

Nå bør du pøse på med gulrøtter

Har evnen til å beskytte mot solbrenthet og forebygge rynker.

SPIS MER GULRØTTER: Studier viser at et mikronæringsstoff i grønnsaken har evnen til å gjøre huden din mer motstandsdyktig i solen. Men merk at det likevel ikke er noen unnskyldning til å droppe solkremen.  Foto: Thinkstock.com
SPIS MER GULRØTTER: Studier viser at et mikronæringsstoff i grønnsaken har evnen til å gjøre huden din mer motstandsdyktig i solen. Men merk at det likevel ikke er noen unnskyldning til å droppe solkremen. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Endelig ser det ut til at sommeren nærmer seg. Og selv om det er veldig fristende å benke seg i parken så fort solen titter frem, er det veldig viktig med god beskyttelse. Som kjent er solkrem (minst 15 SPF) et av de viktigste tiltakene i kampen mot hudkreft - en kreftform som også viser seg og kunne øke risikoen for andre typer kreft.Men hva med deg som er ekstra sensitiv for solen, og blir solbrent så fort en liten vårstråle titter frem på himmelen?Da er det naturligvis enda viktigere med solbeskyttelse. Men er det mulig å gjøre huden litt mer motstandsdyktig i tillegg? Ja, skriver Huffington Post. LES OGSÅ: Derfor bør du elske solenKan beskytte huden mot solenHvis du er blant dem som har veldig sensitiv hud, er det faktisk mulig å gjøre huden din litt mer motstandsdyktig mot UV-strålene fra solen ved å spise mer av enkelte matvarer. Det er imidlertid verdt å merke seg at det er i tillegg til solkremen (som bør ha en faktor på minimum 15 SPF i Norge). Nyere studier viser at mikronæringsstoffer kalt karotenoider, som du finner i forskjellige frukter og grønnsaker, har evnen til å beskytte huden mot å bli solbrent. – De fleste solkremer jobber med å filtrere ut UV-komponentene som når huden fra sollyset, forteller Wilhelm Stahl, forsker og professor i biokjemi ved Heinrich Heine University i Düsseldorf, Tyskland.– Men hvis du har nok av disse mikronæringsstoffene i systemet, kan de absorbere litt av UV-lyset og unngå at huden tar skade, sier han. LES OGSÅ: Maten som lindrer smerteGrønnsakene du bør velgeMen hvor kan du egentlig finne disse mikronæringsstoffene?Ifølge forskeren og professoren finner du den kraftigste formen for karotenoider kalt betakaroten i gulrøtter, sikorisalat og spinat, og en annen kalt lykopen i frukter som vannmelon og tomater. Det er imidlertid verdt å merke seg at effekten ikke er umiddelbar, så det er ingen vits å kaste i seg et par gulrøtter og deretter legge seg ut i solen med god samvittighet. For at du skal få best mulig utbytte at ingrediensene bør du spise et kosthold som inneholder mye karotenoider i minst 10 til 12 uker. Gevinsten er likevel verdt innsatsen, ettersom det kan bidra til å avverge solskader og rynker. (Artikkelen fortsetter under bildet)LES OGSÅ: Grønnsakene du bør spise mer avDerfor bør du koke gulrøtteneGulrøtter er altså en grønnsak du kan spise ekstra mye av i sommer. I tillegg er den jo proppfull av næringsstoffer - selv når den kokes. Det høres kanskje ikke særlig logisk ut at kokte gulrøtter kan være like bra som rå, men dette stemmer faktisk.Ifølge Frukt.no kan nemlig moste eller kokte gulrøtter være en super kilde til antioksidanter.Når gulrøtter kokes og moses frigjøres nemlig antioksidantene i grønnsaken, og disse stoffene beskytter kroppen mot flere krefttyper og styrker immunforsvaret.Ja, kokte og moste gulrøtter inneholder faktisk hele tre ganger så mye antioksidanter som rå gulrøtter!LES OGSÅ: Bytt ut hvetemel, ris og pasta med dette

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer