"THE FLAMINGO POSE": Det er bare å øve på balansen.
"THE FLAMINGO POSE": Det er bare å øve på balansen.Vis mer

Nå er det denne poseringen som gjelder i sosiale medier

Glem trutmunn og bambi-poseringer i sommer.

Det er ikke alltid like lett å følge med på hva som er trendy og ikke, for trendene endrer seg hele tiden. Når det gjelder poseringer i sosiale medier har det vært populært med alt fra duck face og fish gape, til den store trenden da alle skulle sitte som Bambi. Nå har det kommet enda en poseringstrend, som av utenlandske blader spås å bli det store i sommer, nemlig flamingo-posering. Stjerner som Beyonce og Kardashian-søstrene har allerede kastet seg på trenden.

For å få til en flamingo-posering må du holde det ene beinet rett, og bøye det andre til en litt trekantet form. Det er med andre ord bare å begynne å øve opp balansen.

Men hva er egentlig grunnen til at slike trender oppstår?

LES OGSÅ: Par som ikke poster bilder av seg selv i sosiale medier, er lykkeligere

- Naturlig at mange kaster seg på

- Det er vel som med så mange andre trender som kommer og går, og som «alle som er noe» vil være tidlig på, for å kunne skryte av at de er en del av trenden, av de som leder an og ikke følger etter, sier sosiale medier-ekspert Hans-Petter Nygård-Hansen.

Det har vært mange slike trender de siste årene, og det kommer stadig nye trender i sosiale medier.

- For eksempel den trenden hvor man poserer med ryggen til, og holder i hånden til fotografen bak. Som influencer er det naturlig at mange kaster seg på slike trender. For gjør du ikke det, er du ikke en skikkelig influencer, sier han.

Ifølge Nygård-Hansen må du være raskt ute, for trendene kommer og går veldig raskt.

- Uten å være frekk, så er ofte disse trendene på hell når mediene begynner å skrive om det, mens mediene tidligere var med på å definere hva som var trender eller ikke, sier han.

LES OGSÅ: Slik har sosiale medier gjort hverdagen din litt bedre

Mange følger slike trender i sosiale medier fordi de ønsker å være en del av fellesskapet, og vise at de tilhører en bestemt gruppe.

- Folk er alltid orientert mot andre og ønsker å være en del av et fellesskap. Hvis du ofte ser at andre følger en bestemt trend, kan du få følelsen av at "hvis jeg gjør det, er jeg en av dem", sier Melanie Magin, som er førsteamanuensis ved institutt for sosiologi og statsvitenskap på NTNU.

Magin er en av NTNUs fremste eksperter på sosiale medier, og mener at sosiale medier forsterker effekten av trender og moter.

- I sosiale medier kan slike trender spres veldig raskt. På grunn av at mange bruker sosiale medier nesten 24 timer i døgnet, kommer de stadig til å møte disse trendene, ikke bare når de er blant folk, forklarer hun.

I tillegg bruker "påvirkere" og andre kjendiser sosiale medier veldig intensivt, og de er viktige rollemodeller for sine tilhengere.

- Det er også en generell menneskelig tendens, vi vil være som våre rollemodeller. Når påvirkere laster opp bilder av seg selv med spesielle poseringer eller spesielle klær, kan det påvirke følgerne deres i stor grad, og mange vil nok kopiere dem, sier hun.

Denne effekten og "makten" har kjendiser alltid hatt, men Magin tror det blir enda mer forsterket i sosiale medier fordi det er mer direkte kontakt og hyppigere oppdateringer enn tidligere.

Så hvis du ønsker å følge den nye, store trenden i sosiale medier, er det altså flamingo-poseringer som gjelder. Men hvem vet om det fremdeles er trendy i morgen?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: