ALDER ER BARE ET TALL:– Vi ser en tendens til at folk i større grad hviler i alderen sin, eller rettere sagt i det mennesket de er, med de genene, intellektet, lynnet og rynkene som følger med, sier sosialantropolog og trendforsker i Eye;watch, Gunn-Helen Øye. Foto: iko - Fotolia
ALDER ER BARE ET TALL:– Vi ser en tendens til at folk i større grad hviler i alderen sin, eller rettere sagt i det mennesket de er, med de genene, intellektet, lynnet og rynkene som følger med, sier sosialantropolog og trendforsker i Eye;watch, Gunn-Helen Øye. Foto: iko - FotoliaVis mer

Modne Kvinner

Nå er det hot å bli eldre!

Både mest sexy-kåringene og klesdesignerne har endelig fått øynene opp for at det ikke bare er 20-åringene som er hotte.

HENNE: - Vi har beundret ungdommelighet så mye og så lenge at vi begynner å bli mette. Noe er definitivt i ferd med å skje, tror sosialantropolog og trendforsker i Eye;watch, Gunn-Helen Øye (60).

Da hun sluttet å farge håret og lot det bli grått, fikk hun mange henvendelser fra kvinner som pustet lettet ut – og fortalte at de ville følge henne.

Øye mener stadig flere av oss finner en indre stolthet og kjenner styrke i det å bli eldre.

LES OGSÅ: Derfor er hun et stilikon

Sexy modenhet

– Det handler om noe dypere. Noe intellektuelt. Noe mer inderlig og nedtonet. Trenden normcore er også en del av den endringen som er i ferd med å skje, mener Øye. 

Normcore er en anti-trend-trend. Trendanalysebyrået K-HOLE i New York var først ute med å lansere begrepet normcore om den kulturelle trenden der målet er å blende inn i mengden ved å bruke «normale» klær.

– Vi ser en tendens til at folk i større grad hviler i alderen sin, eller rettere sagt i det mennesket de er, med de genene, intellektet, lynnet og rynkene som følger med, sier Øye.

FRONTFIGUR: Joan Didion var frontfigur for Célines siste kampanje. 
 Foto: Carolyn Contino/BEI/REX/All Over Press
FRONTFIGUR: Joan Didion var frontfigur for Célines siste kampanje. Foto: Carolyn Contino/BEI/REX/All Over Press Vis mer

«Sexy has no expiration date», skrev American Apparel på Instagram tidligere i år.

Kleskjeden hadde nettopp lansert sin nye 62 år gamle undertøysmodell Jacky O’Shaughnessy, og det første bildet av henne fikk mer enn 18.000 likes på Instagram.

Magasinet Esquire utnevner hvert år verdens mest sexy kvinne, basert på en spørreundersøkelse blant sine lesere. I år tronet Penelope Cruz (40) øverst.

Selv sier Cruz til magasinet at hun ikke kjenner seg igjen i rollen som verdens mest sexy, men mer som en søvnløs småbarnsmamma.

LES OGSÅ: Gi slipp på perfeksjonismen

Kul 40-åring

Under fjorårets moteuke i Paris sendte Jean-Paul Gaultier gråhårede punkere ut på catwalken, og det franske motehuset Céline brukte Joan Didion som frontfigur for deres siste kampanje, som gikk som en farsott på sosiale medier - som Instagram. 

Også tvillingene Mary-Kate og Ashley Olsen brukte godt voksne modeller da de lanserte vårkolleksjonen for klesmerket sitt, The Row.

FOR THE ROW: Linda Rodin. Foto: Dvora/REX/All Over Press
FOR THE ROW: Linda Rodin. Foto: Dvora/REX/All Over Press Vis mer

Tvillingene, som selv er 29, hadde plukket ut modeller i alderen 39 til 65 år til å fronte klærne sine, deriblant den «grå eminense» Linda Rodin (66).

Smykkedesigner og glasskunstner Camilla Prytz (43) hyller Mary-Kate og Ashley for å våge å ta et utradisjonelt valg i en bransje preget av tenåringsmodeller.

– Mary-Kate og Ashley har mye makt i moteverdenen og påvirker mange gjennom det de gjør og hvem de er. De kan faktisk gjøre en forskjell.

Nylig prydet Camilla Prytz selv store reklameplakater i vinduene til gullsmed David-Andersen i Karl Johans gate i Oslo.

– Jeg gjorde det litt fordi jeg hadde lyst til å vise at du kan se kul ut også når du er 40. Det er sikkert noen som synes det er patetisk, men jeg håper at andre igjen synes det er fint og inspirerende at man kan se kul ut i alle aldre. Jeg har tenkt å gjøre det samme når jeg er 90, sier hun.

LES OGSÅ: Mindre stresset med ett enkelt grep

BEDRE KJENT MED OSS SELV: Det kommer naturlig med alderen, men mange bruker også mindfulness for bedre å komme i kontakt med seg selv.  Foto: All Over Press
BEDRE KJENT MED OSS SELV: Det kommer naturlig med alderen, men mange bruker også mindfulness for bedre å komme i kontakt med seg selv. Foto: All Over Press Vis mer

Personlig utvikling og coaching

Gründer bak kosmetikknettbutikken Coverbrands.no, Tone Elisabeth Pettersen, er enig i at voksne og modne modeller er blitt mer «akseptert» i skjønnhetsbransjen.

Hun mener vi i større grad nå set at ulike skjønnhetsidealer lever side om side.

Hun tror også at det å lage utradisjonelle reklame­kampanjer med eldre modeller, er en genial måte å skaffe seg oppmerksomhet på i et sterkt konkurransepreget marked.

Det er ikke bare utseendet til den voksne kvinnen som er mer synlig og mer applaudert enn tidligere.

Mental modenhet er også i vinden. Kursleder og utvikler ved Handelshøyskolen BI, Ann Ramona Lundgård, ser en økende interesse for mental trening og mindfulness blant studentene. Et nytt kurs ved Handelshøyskolen, «Ledertrening, personlig utvikling og coaching», har raskt fått mange søkere.

– Vi ser et økt fokus og en større nysgjerrighet på livet, på hvem vi selv er og på hvem andre er. Og det er positivt! For når vi lever i tråd med våre verdier blir vi tydeligere og ærligere både overfor oss selv og andre, mener Lundgård.

Med bevissthet om hvem vi grunnleggende er, blir vi tryggere på våre styrker og svakheter, mener hun.

- Det blir lettere å leve med en kropp som eldes og enklere å like våre rynker og håret som blir grått.

Denne artikkelen er et utdrag av en artikkel publisert i Henne 10/2014.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: