MORGENKAFFE: Mange av oss er rett og slett avhengig av en god kopp kaffe for å få en god start på dagen. Nå sies det derimot at du helst bør utsette kaffedrikkingen til litt senere på dagen. Foto: Fotolia
MORGENKAFFE: Mange av oss er rett og slett avhengig av en god kopp kaffe for å få en god start på dagen. Nå sies det derimot at du helst bør utsette kaffedrikkingen til litt senere på dagen. Foto: Fotolia
Kaffe

Når drikker du kaffen din?

Effekten er ikke like god hele døgnet.

Kommer du ikke ordentlig i gang før du har fått i deg morgenkaffen?

Mange av oss er rett og slett avhengig av en god kopp kaffe for å få en god start på dagen.

Tall fra Norsk Kaffeinformasjon viser faktisk at hele 62 prosent av kaffedrikkerne i landet tar seg en kopp kaffe til frokost.

Nå viser det seg imidlertid at du helst bør utsette kaffedrikkingen til litt senere på dagen. Det har i hvert fall den amerikanske doktorgradsstudenten i nevrovitenskap, Steven Miller, skrevet i en artikkel på BrainFacts.org.

Det skal sies at Steve Miller ikke selv driver forskning på koffein, men han sier til Forbes at han har tatt en interesse i den akademiske forskningen som er publisert på området.

Følg kroppens naturlige rytme

Millers påstand tar utgangspunkt i at kroppen vår har en naturlig rytme, også kjent som din biologiske klokke. Den biologiske klokken er en 24 timers hormonell syklus som forteller deg når det er på tide å våkne, spise, sove, og en rekke andre ting.

På et visst punkt i denne rytmen produserer kroppen stresshormonet kortisol som gjør at du føler deg våken. Dette hormonet følger denne 24-timers rytmen.

Produksjonen av kortisol er på topp mellom klokken 8 og 9 på morgenen, som betyr at kroppen din gir seg selv en naturlig oppkvikker i disse timene av døgnet. Hvis du drikker kaffe samtidig som kortisolnivåene er på topp, vil effekten av koffein bli sterkt redusert siden du allerede er våken og kvikk.

Men det er ikke bare der og da at koffeineffekten blir dårligere. Dersom du stadig drikker kaffe når det egentlig ikke er nødvendig, vil kroppen din bygge en raskere toleranse for koffein, og den boosten du er ute etter vil i stor grad reduseres.

Så hvis du merker at du må øke din daglige koffeindosering for å få det løftet du vil ha, bør du heller prøve å utsette kaffen til etter dine kortisolnivåer har falt.

LES OGSÅ: Dropp kaffe rett etter et måltid

VENT LITT MED KAFFEN: Ikke la en kopp kaffe være det første du får i deg på morgenen. Når du står opp vil nemlig kroppen produsere kortisol som fungerer som en naturlig oppkvikker. Start heller med å spise en god frokost, og ta kaffen noen timer senere.
VENT LITT MED KAFFEN: Ikke la en kopp kaffe være det første du får i deg på morgenen. Når du står opp vil nemlig kroppen produsere kortisol som fungerer som en naturlig oppkvikker. Start heller med å spise en god frokost, og ta kaffen noen timer senere. Vis mer

Relatert til aktiveringsnivået

Forsker Anette Harris ved psykologisk fakultet på Universitetet i Bergen, mener at Miller har mye rett i det han skriver i sitt innlegg. Hun har selv en doktorgrad innen helsepsykologi, og har forsket på døgnrytmen av kortisol i ulike sammenhenger.

– Den første timen etter at vi våkner er vi på det mest aktiverte, og kortisolnivået er på det høyeste. Videre gjennom dagen går nivået litt opp og ned alt ettersom hva vi gjør og utsettes for, men friske mennesker har lavt kortisolnivå rett før leggetid. Dette er sannsynligvis en forutsetning for å sove, sier hun til KK.no.

– En time etter oppvåkning begynner kortisolnivået å synke – da tror jeg som Miller antar at vi vil få mer effekt av kaffe. Når det er sagt så er det studier som viser at effekten av kaffe er relatert til det aktiveringsnivået du har før du inntar koffein, legger hun til.

Alle mennesker får en økt aktivering av å innta koffein, men Harris forklarer at dersom du er i en eksamensperiode, eller en arbeidsperiode med stor belastning, vil du få en mye kraftigere effekt av koffeinet enn om du har feire, eller bare har en normal arbeidsperiode. Dette er vist i studiene til Shepard et al 2000.

LES OGSÅ: Syv tips som gir en god natts søvn

Dette er de beste tidspunktene

Kroppen produserer kortisol flere ganger om dagen, og det er ifølge Miller på akkurat disse tidspunktene du bør holde deg unna kaffen.

Det første kortisoltoppen oppstår mellom klokken åtte og ni om morgenen, det andre skjer mellom klokken tolv og ett på formiddagen, og dagens siste kortisoløkning skjer mellom halv seks og halv sju på kvelden. Det ideelle er derfor å drikke kaffe i periodene mellom disse tidspunktene.

– Jeg tror nøkkelen til mitt innlegg er at du for det første ikke trenger koffein umiddelbart etter du har våknet. Og for det andre er sent om morgenen og tidlig på ettermiddagen gode tider for en koffein-boost for de fleste. Senere på dagen kan også være effektivt, men det vil kunne forstyrre nattesøvnen din, har Steve Miller uttalt til Forbes.

STRESSA? Forsker Anette Harris anbefaler at du ligger unna kaffen når du har en perioder med mye stress. Kortisol er nemlig kroppens viktigste stresshormon, og stress kan gi en mye kraftigere effekt av koffeinet.
STRESSA? Forsker Anette Harris anbefaler at du ligger unna kaffen når du har en perioder med mye stress. Kortisol er nemlig kroppens viktigste stresshormon, og stress kan gi en mye kraftigere effekt av koffeinet. Vis mer

Anette Harris tror derimot ikke at kortisolnivået nødvendigvis stiger og synker på de eksakt samme tidspunktene hver dag. Kortisolnivået følger oppvåkningstidspunkt og måltidsrytme.

– De fleste mennesker følger denne døgnkurven, men det er stor variasjon fra person til person. De fleste vil også ha ulik kurve fra dag til dag. Blir vi utsatt for en stor belastning stiger nivået.  Spiser vi lunsj eller middag så stiger nivået, og så videre.  Men uansett hva vi gjør i løpet av dagen blir det aldri så høyt som det er den første timen etter oppvåkning, sier hun.

Nå er det jo ikke slik at alle er glade morgenfugler som spretter opp av sengen klokken seks. Men er det noen forskjell på A- og B-mennesker når det kommer til produksjonen av kortisol?

– Jeg vet ikke om noen studier som viser forskjell i kortisol mellom A- og B-mennesker, men jeg vil tro at A-mennesker har en høyere kortisolaktivering om morgen, mens B-mennesker er høyere aktivert om kvelden. Kanskje B-mennesker får mer ut av koffeinet om morgenen enn A-mennesker? Kanskje stigningen kommer raskere? Jeg tror ikke noen har undersøkt det heller.

Unngå kaffe i stressende perioder

Men hvis man ikke kan vite nøyaktig når kortisolnivået er på bunn, hvordan skal man da vite når det passer å ta seg en kaffekopp?

Ifølge Harris er dette vanskelig å få et presist svar på. Men siden kortisol er et stresshormon som skilles ut når vi opplever stress, anbefaler hun at du ligger unna kaffen i stressende tider og situasjoner.

– Folk kan ikke vite hvilket nivå de har og innta kaffe i samsvar med dette. Det krever spytt- eller blodprøve som må analyseres, og siden det kan variere fra dag til dag så er det umulig å vite sikkert.

- Men de fleste kan gjenkjenne om de er i en periode med stor eller liten arbeidsbelastning. Og dersom de er i en periode med stor arbeidsbelastning – og de føler seg stresset – så bør de være forsiktig med koffein om ettermiddagen og kvelden dersom de ønsker å sove godt, forteller forskeren.

 

 

Til forsiden