OVERVEKTIG? Hvor går egentlig grensen mellom det å ha noen kilo for mye, og det å være overvektig? Det handler ikke bare om hva vekta viser. Foto: cunaplus - Fotolia
OVERVEKTIG? Hvor går egentlig grensen mellom det å ha noen kilo for mye, og det å være overvektig? Det handler ikke bare om hva vekta viser. Foto: cunaplus - Fotolia
Overvekt

Når er du egentlig overvektig?

Det handler slett ikke bare om hvor mye du veier.

KK.NO: Det er ikke til å komme unna at svært mange kvinner ønsker å gå ned i vekt. Om vi trenger det eller ei.

Når det kommer til egen kropp har man gjerne en tendens til å være ekstra kritisk, men kanskje har også det vi anser som «normalvekt» endret seg med tiden.

For hvor går egentlig grensen mellom det å ha noen kilo for mye, og det å være overvektig?

Ta hensyn til høyden din

- Det kommer litt an på hvordan man ser det. Å veie 100 kilo er jo svært mye dersom du bare er halvannen meter høy, men er derimot normalt dersom du er to meter høy, sier professor ved NTNU og prosjektleder i den tredje Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT 3), Kristian Midthjell til KK.no.

Det er derfor viktig å ta hensyn til høyden din for å finne ut om du er normalvektig.

Derfor regner man gjerne ut såkalt kroppsmasseindeks (BMI) for å finne ut av dette.

LES OGSÅ: Testen som avslører mer enn BMI

NOEN KILO EKSTRA: Det er relativt komplisert å definere overvekt, men ved å bruke utregninger som BMI får man i hvert fall en pekepinn. Foto: Scanpix/NTB
NOEN KILO EKSTRA: Det er relativt komplisert å definere overvekt, men ved å bruke utregninger som BMI får man i hvert fall en pekepinn. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

– Når man forsker på eller jobber med overvekt, bruker man ofte de internasjonale kriteriene for å skille mellom undervekt, normalvekt, overvekt, fedme og sykelig fedme. Dette er kriterier som gjelder i hele verden, forklarer han.

For å anses som normalvektig bør du ha en BMI som faller mellom 18,5 og 25. Har du en BMI under 18,5 regnes du som undervektig.

Har du en BMI på mellom 25 og 30, regnes du som overvektig, mens en BMI over 30 defineres, ifølge Verdens Helseorganisasjon, som fedme. 

LES OGSÅ: Dette bør du egentlig veie

Gjennomsnittet i Norge ligger over normalen

– Det skal ikke mye til for å nå en BMI på 25. Er man 1.65 lang tilsvarer BMI 25 en vekt på 68 kg. I Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag, som regnes som ganske lik landsgjennomsnittet, var en gjennomsnittlige BMI hos voksne 26.9 blant kvinner og 27.5 hos menn i 2006-08. Men dette er bare et tall som gir oss noe å forholde oss til, sier Midthjell. 

Det vil likevel si at 60 prosent av kvinner og 75 prosent av menn var overvektige.

Det er altså relativt komplisert å definere overvekt, men ved å bruke slike utregninger har man i hvert fall en pekepinn. Og det vites også at mennesker med en BMI over fedmegrensen har større risiko for å utvikle en rekke sykdommer.

LIVVIDDE: Å måle omkretsen i midjen er en annen metode som brukes for å beregne overvekt. Gjerne ved å måle forholdet mellom midje og hofte. Foto: Henry Arden
LIVVIDDE: Å måle omkretsen i midjen er en annen metode som brukes for å beregne overvekt. Gjerne ved å måle forholdet mellom midje og hofte. Foto: Henry Arden Vis mer

– BMI er altså én måte regne ut overvekt på, men så må man huske på at vekten din også består av muskler. BMI-en tar altså ikke hensyn til din muskelmasse, eller hvor på kroppen fettet ligger, sier han og forklarer: 

– Det er magefettet som er det mest risikofylte. Fettet som ligger på magen og mellom tarmene er mer skadelig enn det fettet som for eksempel ligger på rumpe og lår – slik det ofte gjør for kvinner.

Å måle omkretsen i midjen er derfor en metode som også brukes for å beregne overvekt. Eventuelt ved å måle forholdet mellom midje og hofte. 

For kvinner er det anbefalt å ha et midjemål under 80 centimeter. Men nesten 80 prosent av voksne norske kvinner har mer enn dette, kontra 50 prosent av kvinner ti år tidligere. 

Måler du 88 centimeter eller mer rundt livet, har du noe økt risiko for blant annet diabetes og hjerte- karsykdommer.

Fysisk aktivitet er alfa og omega

Da den første Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT 1) ble utført på åttitallet viste den at flere kvinner enn menn hadde en BMI over 25. Men ifølge Midthjell har kjønnsforskjellen jevnet seg ut med tiden.

– I dag er BMI-tallene mer like blant menn og kvinner, derimot viser det seg at kvinner har økt mer enn menn i livmål. Alt har forskjøvet seg litt til høyre på skalaen i befolkningen. De normalvektige har blitt litt tyngre, og også de overvektige har blitt litt tyngre, forteller han.

LES OGSÅ: Stor mage = høy dødsrisiko

AKTIV: Uansett hvor mye du veier så lønner det seg å være fysisk aktiv. Det anbefales med 30 minutter mosjon hver dag, men også litt småaktivitet i løpet av dagen er viktig. Foto: Scanpix/NTB
AKTIV: Uansett hvor mye du veier så lønner det seg å være fysisk aktiv. Det anbefales med 30 minutter mosjon hver dag, men også litt småaktivitet i løpet av dagen er viktig. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

Med økt vekt øker også risikoen for å rammes av sykdommer som diabetes type 2 og hjerte- og karsykdommer. Og dette bør man være spesielt obs på dersom man har slike sykdommer i familien.

Når det er sagt er det altså ikke så farlig at du har noen kilo for mye, så lenge du passer på å være fysisk aktiv.

– Uansett hvor mye du veier så lønner det seg å være fysisk aktiv. En del av fettet vil gå over til å bli muskler, så det trenger ikke nødvendigvis ha store utslag på vekta, i hvert fall i starteb. Men det vil redusere fettmassen og derfor redusere risikoen for en rekke sykdommer, sier han og legger til at de med overvekt og fedme faktisk har enda større helsegevinst av fysisk aktivitet enn de normalvektige.

– Her til lands rådes vi å trimme minst 30 minutter hver dag, men nyere forskning viser at dette ikke er nok dersom du sitter i ro resten av dagen. De små daglige bevegelsene viser seg å være langt viktigere enn vi før har trodd, så det lønner seg å bevege seg generelt mer i løpet av dagen, sier professoren. 

Til forsiden