EN ER ALDRI NOK?: Fortsetter du å spise selv om du ikke lenger har lyst på eller føler deg sulten? Da er det på tide å ta grep. Foto: muro - Fotolia
EN ER ALDRI NOK?: Fortsetter du å spise selv om du ikke lenger har lyst på eller føler deg sulten? Da er det på tide å ta grep. Foto: muro - Fotolia
Overspising

Når én sjokoladebit aldri er nok

Møt tre kvinner som har gjenvunnet kontrollen!

Trøstespising, stress-spising, spisekick, spiseanfall...

Mange av oss har på et eller annet tidspunkt prøvd å søke tilflukt i godteposen når livet blir for mye.

For noen utvikler dette seg til en ond sirkel av gjentakende overspising.  Det handler ikke lenger om å spise et ekstra kakestykke en gang i blant – men om å spise hele langpannen - for så å vaske den og sette den på plass, slik at alle spor er fjernet. Utover kvalme og fysisk ubehag, er følgene av overspising ofte skamfølelse og vektøkning.

Et slikt spisemønster kan være vanskelig å bryte ut av.

LES OGSÅ: Har du en spiseforstyrrelse?

Hva er overspising?

Overspising vil si at man spiser store mengder mat uten egentlig å være sulten. Ofte er det snakk om godteri, kaker, is og junkfood – såkalt «comfort food» – og man spiser til man blir fysisk dårlig.

Spisingen foregår som regel i smug og er forbundet med skam. Utad signaliserer ofte overspiseren at hun gjerne vil gå ned i vekt, men i virkeligheten veksler hun mellom strenge slankekurer og spiseorgier.

I Norge lider fem av ti overvektige av overspising, ifølge Pasienthåndboka.

LES OGSÅ: Overspising er den vanligste spiseforstyrrelsen

Saken fortsetter under bildet

BARE DENNE ENE: Og plutselig har du slukt hele boksen... Og etterpå kommer kvalmen og skammen - og lovnaden om aldri mer! Foto: All Over Press Foto: Image Source/All Over Press
BARE DENNE ENE: Og plutselig har du slukt hele boksen... Og etterpå kommer kvalmen og skammen - og lovnaden om aldri mer! Foto: All Over Press Foto: Image Source/All Over Press Vis mer

Vi har snakket med tre eksperter som alle tre har kjent problemet på kroppen og blitt kvitt det.

I dag hjelper de andre kvinner med å slutte fred med maten og finne en balanse, slik at livet kan leves – uten overspisingens begrensende tvangstrøye.

Bare spis når du er sulten

Marie Steenberger er coach og ernæringsekspert med kvinners spisemønstre som spesialitet. Hun skriver på whoseating.dk og har skrevet bøkene «Slank dig let» og «Spis etter din kvinnetype».

– Mange overspisere har en vane med å spise litt hele tiden for å unngå å bli sultne. De har med andre ord helt glemt hvordan det føles å være sulten. Og når man ikke vet hvordan ekte sult føles, vet man heller ikke når man er mett. Derfor er første skritt å spise når man er sulten, og ikke ellers.

For mange er det også en hjelp å droppe ideen om riktig eller gal mat. Rent kostmessig er det viktig at man holder blodsukkeret stabilt. Noen overspisere er nemlig mer følsomme for blodsukkersvingninger enn andre, og har man det slik, skal det ikke særlig store svingninger til før lysten til å spise kan bli trigget.

LES OGSÅ: Kristine (34) fikk spiseforstyrrelse i voksen alder

Selvkjærlighet er løsningen

Lone Rasmussen er foredragsholder og forfatter av bøkene «Fra pen pige til Powerprinsesse» og «Slip Slikket». Hun står dessuten bak hjemmesiden Fåfredmeddinmad.dk, der hun gir råd til kvinner som vil lære å elske seg selv som de er, og forholde seg normalt til spising.

ELSK DEG SELV: Og tør å kjenne på følelsene. Det er kanskje klisjeer, men det hjelper på å gjenvinne kontrollen over maten.. Foto: Image Source/All Over Press
ELSK DEG SELV: Og tør å kjenne på følelsene. Det er kanskje klisjeer, men det hjelper på å gjenvinne kontrollen over maten.. Foto: Image Source/All Over Press Vis mer


–  Maten virker dempende på store følelser fordi den fyller opp og gir en tung følelse i kroppen. Jeg har selv vært overspiser og vet hvordan det er.

- Jeg har også møtt kvinner som overspiser når de er glade – rett og slett fordi de ikke klarer å kjenne på gleden. Derfor er det ikke nødvendigvis bare ensomme og ulykkelige mennesker som overspiser.

Lones råd er bevissthet.

Når du kjenner at trangen til å overspise er på vei, skal du spørre deg selv hva det egentlig er du trenger. Bli bevisst på det som foregår, og finn et annet utløp for følelsen - gjerne ved hjelp av andre.

Veien ut av overspising er belagt med selvkjærlighet.

LES OGSÅ: Slik finner du indre ro

Dropp alle kostreglene

Louise Stokholm er utdannet psykoterapeut (MPF) og har sin egen klinikk for kvinner med spiseforstyrrelser samt kvinner som ønsker et normalt forhold til mat.

– Overspising handler som regel om at man bruker mat til å håndtere stress, tristhet og ensomhet. Mens man spiser, demper man de ubehagelige følelsene og finner et øyeblikks fred.

Problemet er bare at det dypest sett ikke er mat man trenger.

Dobbeltnummeret KK 16/17 kommer ut tirsdag 22.april
Dobbeltnummeret KK 16/17 kommer ut tirsdag 22.april Vis mer

Noe annet som kan sette overspisingen i gang, er alle budskapene om sunn og slankende kost som vi leser om.

Noen kvinner oppfatter det som et sett «regler» de skal overholde. Og hvis de  bryter reglene – for eksempel hvis de spiser et kakestykke – så reagerer de ved å si til seg selv at «nå som det uansett har gått skeis, kan jeg like godt spise hele kaken».

– Hvis du spiser ut fra følelser, handler det om å gå i seg selv og tørre å kjenne på følelsene.

- Det kan du enten arbeide med selv, eller du kan få hjelp av en terapeut. Når du spiser, skal du velge maten ut fra hva du har lyst på, og hvor sulten du er.

Du skal slutte å bruke hodet til å regne ut hva og når du skal spise. Samtidig er det viktig at du NYTER maten og kjenner når du er mett.

Det kan godt ta litt tid å gjenvinne tilliten til det kroppen forteller deg, men det gir også muligheten for å lære seg selv bedre å kjenne.

LES OGSÅ: Disse jentene får spiseforstyrrelser

Saken er hentet fra KK 16/17, i salg tirsdag 22.april

 

Til forsiden