Rygg

Når skiftet du madrassen din sist?

Enkelte bør faktisk skiftes ut etter fem år for å unngå ryggproblemer.

<strong> Foto:</strong> Colourbox.com
Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er mange årsaker til at du kan få rygg- eller nakkeproblemer. Med høye hæler og en veske som i snitt veier 3,4 kilo er det i alle fall viktig at du kommer hjem til en seng som ikke gjør deg vondt, og et stort steg i riktig retning er at du skifter ut madrassen din ofte nok.

Ifølge Hilde Vermedal, daglig leder, osteopat og fysioterapeut ved OK klinikken på Majorstua, er det enkelte madrasser som faktisk burde byttes ut etter fem år.

- Det er stor forskjell på kvaliteten på de ulike madrassene. De som er av god kvalitet kan vare i opptil 15 år. Det er alikevel mange som bør byttes ut etter fem år, og da spesielt de som er laget av skumgummi, sier hun til KK.no.

LES OGSÅ: Derfor har du vondt i ryggen

Madrassen mister spenst

Årsaken til at madrassene kan skape unødvendige plager for deg hvis de ikke skiftes ut ofte nok kommer av at de mister den spenstige og understøttende effekten.

- De fleste madrasser har trykkavlastende soner og over tid vil disse miste effekten og belaste kroppen din mer. Spesielt områder som skuldre og hofter som stikker mer ut enn resten av kroppen vil bli belastet, forteller Vermedal.

Hun forteller at du kan få madrassen til å leve litt lenger hvis du tar godt vare på den, og snur den. Fysioterapeuten tipser om at det er viktig at du kjøper en madrass som i utgangspunktet er riktig for deg.

LES OGSÅ: Ta også godt vare på deg selv ved å skifte på sengen

- Snakk med forhandleren i butikken, og ta deg god tid til å prøve ut de forskjellige madrassene. Sørg for at den madrassen du velger følger kurvene dine, og at du kan slappe godt av på den, sier hun.

Les også: Derfor bør du elske små pupper

Kan føre til senebetennelser, slitasje og stivhet

Det er spesielt rygg, nakke, hoftene og skuldrene det går hardest utover hvis du har en dårlig madrass. Det kan over tid føre til senebetennelser, slitasje og stivhet. Fra slutten av 20-årene begynner skjelettet og slites ned, og da blir det viktigere at du har en seng som passer for kroppen din.

- Desto eldre du er, desto viktigere er det at madrassen passer for kroppen din. Allerede i 20-årene begynner man å miste noe av kroppens fjæringsevne som gjør at slitasje lettere oppstår, sier Vermedal til KK.no.

Hvis du er usikker på om madrassen din burde vært skiftet ut råder Vermedal til at du tenker over hvordan du opplver å sove i andre senger enn den du har hjemme.

- Er du på besøk hos noen andre eller du er på et hotellopphold og opplever at du ligger mye mer komfortabelt i en seng der, kan det være at du bør bytte ut madrassen hjemme, sier hun.

Les også: Sjekk hva hårfargen din sier om helsen din

Ta vare på ryggen din

Allmennlege i lommelegen, Brynjulf Barexstein anbefaler generelt at moderat mosjon er et godt tips for å forbedre eventuelle ryggsmerter. Ved siden av dette kan ryggsmertene bli bedre ved røykeslutt ettersom det forbedrer blodsirkulasjonene i ryggens strukturer.

Når du imidlertid skal kjøpe deg en ny madrass skriver han at det ikke finnes noen medisinske hensyn eller vurderinger på hvordan type madrass du bør kjøpe. Dette avhenger av hva du syns er mest bekvemt å sove på.

«-Det er ikke slik at en mykere eller hardere madrass er gunstig eller ugunstig for visse typer ryggproblemer, men mange opplever at det er behageligere med en litt fastere madrass, men dette er altså subjektive ting som man selv må "føle seg frem til" for hva man foretrekker,»skriver han på lommelegen.no.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer