Ned I Vekt

Ned i vekt med vann

Men du skal ikke drikke det – du skal spise det.

Ned i vekt med vann
Publisert
Sist oppdatert











Har du noensinne hørt at vann kan hjelpe deg med å gå ned i vekt?

Det er faktisk mulig. Hvis du spiser det, ifølge AOL Health.

En undersøkelse ved universitetet i Tokyo har nemlig vist at kvinner som inntar mat med høyt vanninnhold, som frukt og grønnsaker, har en lavere BMI og en smalere midje.

Forskerne tror slike matvarer metter mer, som gjør at du spiser mindre.

Dette er godt nytt for alle som ønsker å ta av noen kilo: Du kan faktisk gå ned i vekt ved å legge til litt ekstra frukt og grønt til måltidene dine.

Gode alternativer er disse 7 – som alle inneholder minst 90 prosent vann.

  • Unngå å bli vinterfeit
  • 10 tynne hemmeligheter
  • Slik spiser du mindre
  • 100 smarte slanketips


  • 1. Brokkoli

    Brokkoli er en super kilde til fiber og kalsium. Den er rik på jern, A- og B-vitamin, og inneholder dobbelt så mye C-vitamin som en appelsin.

    Brokkoli kan for eksempel spises:

  • rå, i salater eller som snacks
  • kokt, som tradisjonelt middagstilbehør
  • stekt, for eksempel i wok
  • gratinert, som for eksempel som brokkoligrateng

  • Ikke gå i kjøpefella


  • 2. Kål

    Kål er rik på vitamin A, B1, B2, C og K. Grønnsaken er med på å regulere blodtrykket og skal også ha en forebyggende effekt mot enkelte krefttyper.

    Vanlige retter med kål i det norske kostholdet er kålstuing, fårikål, surkål og kålruletter. Kokt kål passer også bra som tilbehør til en rekke kjøtt- og fiskeretter. Rå kål kan hakkes opp og brukes i salater eller i wok.

  • 4 grunner til å gå for grønt


  • 3. Blomkål

    Blomkål inneholder mye fiber, folat og vitamin C. Den har også kreftbekjempende egenskaper.

    Grønnsaken kan stekes, kokes, dampes eller inntas rå. Kokt eller dampet blomkål er vanlig middagstilbehør, rå passer den også utmerket som snacks eller i salater.

  • Du blir lurt i butikken


  • 4. Grapefrukt

    Grapefrukt er rik på vitamin C, folsyre, kalium og kostfiberet pektin. Rosa og røde varianter inneholder også vitamin A og antioksidanten lykopen.

    I matlaging er grapefrukt en god erstatning for sitron eller lime, den har en litt mindre syrlig og noe søtere smak, med et hint av bitterhet.

    Noen dråper grapefrukt gjør seg spesielt godt i for eksempel salater. Grapefrukt kan også spises som en vanlig appelsin ved å fjerne fruktkjøttet fra skallet.

  • Flott og frisk med frukt


  • 5. Salat

    Det finnes mange typer salater. Vanligvis spises de kalde og råe, i blandede salater, på hamburgere eller taco, samt en rekke andre retter. I Kina bruker de imidlertid å spise kokt salat.

    Salat er en verdifull kilde til vitamin A og folsyre. Mørkegrønne eller lilla salater inneholder flest næringsstoffer.

  • Bli en mett og glad veggis


  • 6. Reddiker

    Disse røde grønnsakene er fullstappet med kalium, folsyre, antioksidanter og svovelstoffer som er gunstige for fordøyelsen. Reddik er også en ypperlig kilde til vitamin B6, riboflavin, magnesium og kalsium.

    Ikke glem bladene, de innholder hele seks ganger så mye C-vitaminer og kalsium enn selve roten.

    Bladene kan brukes som vanlig salat, og tynne skiver med reddikrot passer godt på brødskiva eller i salater den også.

  • Tips for grønnsakhatere


  • 7. Spinat

    Spinat inneholder mye jern og kalsium, samt vitamin A, B2, B6, C, E, folat, magnesium, kalium, fiber, protein, sink og fosfor. I tillegg er den en god kilde til omega-3-fettsyrer, vitamin B3, karotenet lutein og selen.

    Spinat brukes gjerne i salater, men kan også lettkokes.

  • Alt om antioksidanter

  • LES OGSÅ:
  • Sannheten om flaskevann
  • Light-mat gjør deg feit
  • Maten som lurer deg
  • Slanketipsene som stinker
  • Derfor blir du ikke slank
  • Dette styrer vekta
  • Slankerådene som fungerer
  • Tren på 10 minutter
  • Trening for tiltaksløse
  • Styr unna feitefellene
  • Vær bevisst - spis deg sunn
  • Den farlige maten
  • Supervåpenet mot kiloene
  • Her er kostholdsfellene
  • Brenn fett i en fei

  • Ta testen: Er du en slankehysteriker?
  • Ta testen: Hvor sunt er kostholdet ditt?
  • Ta testen: Er du en trøstespiser?
  • Ta testen: Hva vet du om hva som er sunt?

  • Ta testen: Hva vet du om forbrenning?


  • BROKKOLI: Visste du at brokkoli inneholder dobbelt så mye C-vitamin som en appelsin? Foto: Colourbox.com
    BROKKOLI: Visste du at brokkoli inneholder dobbelt så mye C-vitamin som en appelsin? Foto: Colourbox.com Vis mer
    KÅL: Varianter av kål kan regulere blodtrykket og har en forebyggende effekt mot enkelte krefttyper. Foto: colourbox.com
    KÅL: Varianter av kål kan regulere blodtrykket og har en forebyggende effekt mot enkelte krefttyper. Foto: colourbox.com Vis mer
    BLOMKÅL: Denne grønnsaken smaker ikke bare godt, den kan også motvirke kreft. Foto: colourbox.com
    BLOMKÅL: Denne grønnsaken smaker ikke bare godt, den kan også motvirke kreft. Foto: colourbox.com Vis mer
    GRAPEFRUKT: Denne sunnhetsbomben kan fint brukes istedenfor sitron eller lime i matlaging.                                                Foto: colourbox.com
    GRAPEFRUKT: Denne sunnhetsbomben kan fint brukes istedenfor sitron eller lime i matlaging. Foto: colourbox.com Vis mer
    SALAT: Mørkegrønne eller lilla salattyper er de som inneholder flest næringsstoffer.                Foto: colourbox.com
    SALAT: Mørkegrønne eller lilla salattyper er de som inneholder flest næringsstoffer. Foto: colourbox.com Vis mer
    REDDIK: Ikke glem reddikbladene, de inneholder seks ganger så mye C-vitamin og kalsium som selve roten. Foto: Wikipedia
    REDDIK: Ikke glem reddikbladene, de inneholder seks ganger så mye C-vitamin og kalsium som selve roten. Foto: Wikipedia Vis mer
    SPINAT: Det er ikke bare fisk som inneholder de sunne omega-3-fettsyrene. Foto: colourbox.com
    SPINAT: Det er ikke bare fisk som inneholder de sunne omega-3-fettsyrene. Foto: colourbox.com Vis mer
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer