Slanketips

Ned i vekt og opp i kondis?

Gjør det i rett rekkefølge, så blir det lettere å få til.

JA, DU KAN: Å endre kosthold er lettere om du begynner å trene.  Foto: Thinkstock
JA, DU KAN: Å endre kosthold er lettere om du begynner å trene. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Har du bestemt deg for å gå ned i vekt, og komme i bedre form? Bra! Du vil oppleve at du får mer energi, har bedre humør, og at du får et bedre selvbilde nettopp fordi du klarte å gjennomføre et mål du satte deg.

Men så var det dette med å få det til i praksis, da. De fleste vil nemlig oppleve at det ikke alltid er så lett å legge om livsstilen og få til målsettingen.

Det er imidlertid et triks du bør prøve. Og nei, vi snakker ikke om merkelige dietter som å bare spise epler og kål, eller heseblesende treningsprogram der du pisker deg ut på joggetur før hanen galer uten å ha spist frokost.

Neida, det er enklere enn som så. Du skal rett og slett starte din nye livsstil med å konsentrere deg om å begynne å trene, og vente litt med å legge om dietten.

Få MAKS ut av hjemmetreningen

Sugen på sunn mat

Hvorfor? Fordi ny forskning viser at dersom du klarer å legge om til en mer aktiv livsstil, vil du etter kort tid helt naturlig også legge om til et sunnere kosthold. Det er fordi fysisk aktivitet gjør deg mer oppmerksom på kroppens signaler, og du vil lettere kjenne hva du trenger av næring og energi, og dermed slutter du med overspising.

Sunn snacks for deg med søtsug

- Det ser ut som om fysisk trening oppmuntrer til et sunnere kosthold. Et slankeprogram er mye mer effektivt om fysisk trening også vektlegges, og det blir lettere for den enkelte å holde det gående over lengre tid, sa Miguel Alonso Alonso, researcher ved Harvard University, som sto bak undersøkelsen.

Slik blir du varig slank

Endre tankemønster

Det å spise og å være fysisk aktiv er adferder, og derfor blir handlingene påvirket av kognitive prosesser. Det betyr at det er handlingsmønstre vi kan endre ved å lære oss å tenke annerledes. Forskning viser at fysisk aktivitet gjør det enklere for hjernen å endre sine tankemønstre.

- Over tid vil fysisk aktivitet påvirke hjernens handlingsmønstre, deriblant evnen til å kontrollere lysten på fristelser som vi møter daglig i et samfunn hvor mat, og særlig kaloririk mat, er tilgjengelig overalt.

Det er også kjekt å vite at hva vi tenker om matvaner og fysisk aktivitet er noe vi kan endre, vil du for eksempel kunne lære deg å like grønnsaker og avstå fra usunne ting, eller lære deg å like å jogge/sykle/løfte vekter eller hva det måtte være slags trening du ønsker å begynne med.

Les mer hos AlfaGalileo Research Foundation.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer