NED I VEKT: Lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand anbefaler deg å endre kostholdet gradvis, trinn for trinn.  Foto: Voyagerix - Fotolia
NED I VEKT: Lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand anbefaler deg å endre kostholdet gradvis, trinn for trinn. Foto: Voyagerix - Fotolia Vis mer

Gå Ned I Vekt

Ned i vekt på to uker

Hemmeligheten er å legge om kostholdet litt etter litt.

KK.NO: Det er lett å bli ivrig nå i januar, men vil du gjerne gå ned i vekt og bli der?

Da kan det være lurt å gå forsiktig fram og gjøre livsstilsendringene gradvis.

En av dem som tror på denne metoden, er lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand.

LES OGSÅ: Magefettet er lettest å bli kvitt

Trinn 1: Drikk vann

- Trinnvis endring, hvor du fokuserer på én liten endring om gangen, er mye enklere å gjennomføre, sier Berit Nordstrand til KK.no.

Nordstrand har gitt ut flere kostholdsbøker og er nå aktuell med boken «En ny start», hvor hun gir en 12 ukers plan til hvordan du kan endre kostholdet og komme i form.

Nordstrand mener terskelen for å komme i gang, blir mindre når du gjør endringene gradvis og ikke går i gang med alt første uken.

- Etter hvert som ukene går og du har endret litt hver uke, så oppnår du betydelig effekt gjennom at «smuler er brød», mange museskritt blir et stort steg til sammen, sier Nordstrand.

NOK VANN: Innfør noen nye vaner, ha for eksempel alltid med deg vann i møter eller ha en vannflaske stående på pulten.  Foto: All Over Press
NOK VANN: Innfør noen nye vaner, ha for eksempel alltid med deg vann i møter eller ha en vannflaske stående på pulten. Foto: All Over Press Vis mer

Vil du endre kostholdet ditt, mener hun at trinn 1 bør være å drikke nok vann. Dropp sukkerholdig brus, lettbrus og saft, og drikk kun vann som tørstedrikk.

At vi drikker nok vann er viktig av mange grunner, blant annet sørger vann for å transportere oksygen, næringsstoffer og hormoner til cellene i kroppen.

LES OGSÅ: Tre tegn på at du drikker for lite vann

Trinn 2: Kutt sukker og hvete

For å vite hvor mye vann du bør drikke, kan du ifølge Nordstrand regne at du hver dag trenger 30 ml per kilo.

Veier du for eksempel 70 kilo, bør du drikke drøye 2 liter vann om dagen (70 kg x 30 ml = 2100 ml).

Som trinn 2 anbefaler Nordstrand at du bytter ut sukker med naturlige søtningsstoffer og hvete med fullkorn av andre kornslag.

Nordstrand anbefaler at du i stedet for sukker, søter maten med for eksempel honning, lønnesirup og søte bær. Gradvis vil du venne kroppen til at den trenger mindre søtt.

Når Nordstrand vil at du kutter ut hvete, snakker hun om moderne hvete, som hun forklarer at består at mye stivelse. Denne hveten kan gi deg like høye blodsukkertopper som sukker.

Velg i stedet fullkorn av gamle kornslag som for eksempel bygg og rug.

LES OGSÅ: Bytt ut pasta og ris med dette

NATURLIG SØTT: Honning er ifølge Berit Nordstrand en smartere måte å spise søtt på, enn sukker.  Foto: All Over Press
NATURLIG SØTT: Honning er ifølge Berit Nordstrand en smartere måte å spise søtt på, enn sukker. Foto: All Over Press Vis mer

LEGE OG KOSTHOLDSEKSPERT: Berit Nordstrand. Foto: Studio Dreyer Hensley/Gyldendal
LEGE OG KOSTHOLDSEKSPERT: Berit Nordstrand. Foto: Studio Dreyer Hensley/Gyldendal Vis mer

Ekstrakiloene forsvinner

At du skal starte med å drikke mer vann og deretter kutte sukker og moderne hvete, er ifølge Nordstrand ikke tilfeldig.

- Grepene du tar de første ukene er grep som gir deg merkbart mer energi og overskudd, sier hun.

Etter få uker vil du ifølge legen få mer tiltakslyst, bedre humør og kjenne at du har lyst til å bevege deg mer.

- Er du overvektig og beveger deg lite, vil innsatsen bli tydelig på vekten allerede etter 1-2 uker, sier Nordstrand.

Ifølge henne vil du ved å gjennomføre trinn 1 og 2, etter kort tid også få et bedre blodtrykk, en demping av betennelser i kroppen, dempet allergi, bedre nattesøvn, lettere sinnsstemning, bedre konsentrasjon og en styrket hukommelse.

LES OGSÅ: Gått opp to kilo over natten?

Mange mislykkes

Personlig trener Ståle Selnes Bjørkestøl er enig med Berit Nordstrand i at livsstilsendringer bør innføres gradvis. Han mener mange mislykkes fordi de skal endre alle sine dårlige vaner samtidig.

NY BOK: Berit Nordstrand er aktuell med boken «En ny start». Foto: Studio Dreyer Hensley/Gyldendal
NY BOK: Berit Nordstrand er aktuell med boken «En ny start». Foto: Studio Dreyer Hensley/Gyldendal Vis mer

- De begynner å trene, spise sunt og kutte røyken på én og samme dag. Det er en ganske uoverkommelig oppgave, har Bjørkestøl tidligere sagt til KK.no.

Bjørkestøl sverger derfor til en tre trinns metode, som i motsetning til Nordstrands metode, går ut på å starte med treningen og vente med kostholdsendringene.

- De første tre ukene fokuserer du på trening. Legg en god plan for hvordan du skal trene og ikke tenk på kostholdet eller på at du burde kutte røyken. På den måten unngår du det stresset du skaper for deg selv ved å skulle endre på alt samtidig, forklarer han.

Etter tre uker begynner øktene med svetting å bli lettere, stølheten er gått over og treningen er i ferd med å bli en rutine.

- De neste tre ukene skal du fokusere på å endre kostholdsvanene dine. Og før du vet ordet av det, så har det gått seks uker og du både trener og spiser sunnere, sier Bjørkestøl.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: